صفحات
شماره هشت هزار و صد و بیست و هشت - ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و بیست و هشت - ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۳

روز گذشته در نشست خبری ناصر کنعانی رقم خورد

واکنش‌ وزارت امور خارجه به حضور پرویز ثابتی در امریکا

سخنگوی وزارت امور خارجه بار دیگر بر آمادگی جمهوری اسلامی برای تبادل غیرمشروط زندانیان ایرانی و امریکایی تأکید کرد. ناصر کنعانی در نشست خبری روز گذشته با اعلام اینکه ایران بارها برای موضوع تبادل زندانیان به‌صورت غیرمشروط و بدون گره زدن موضوع با موضوعات دیگر آمادگی دارد، گفت: «جمهوری اسلامی در این رابطه حسن‌نیت خود را با آزاد کردن یک زندانی دوتابعیتی با نگاه به وضعیت انسانی و رعایت حال ایشان که دچار بیماری هم بود، نشان داده است». اشاره کنعانی به باقر نمازی زندانی سابق دوتابعیتی ایرانی- امریکایی است که مهرماه گذشته بواسطه همکاری مسالمت‌آمیز جمهوری اسلامی ایران از زندان آزاد شد. سخنگوی دستگاه دیپلماسی در توضیح بیشتر با اشاره به آزادی نمازی به عدم همکاری متقابل امریکا اشاره کرد و افزود: «متأسفانه شاهد اقدام متقابل و تشویق کننده‌ای از سوی دولت امریکا نبودیم. موضع جمهوری اسلامی ایران در این رابطه واضح است. امیدواریم دولت امریکا با این نگرش انسانی در حوزه عملی گام جدی و روشنی را برای اجرایی کردن این توافق که پیش از این از مکانیسم و کانال ارتباطی طرف‌های دوست و میانجی صورت گرفته بود، بردارد و این موضوع در اسرع وقت اجرایی شود.»

استقبال از میانجیگری عراق در مذاکرات رفع تحریم‌ها
سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به خبرهایی مبنی بر تلاش بغداد برای میانداری در زمین مذاکرات رفع تحریم‌ها نیز گفت: «دولت‌هایی در این رابطه با حسن نیت پیش از این ایفای نقش کردند و دولت‌هایی هم علاقه‌مند هستند با استفاده از ظرفیت مناسبات با دو طرف موضوع، ایفای نقش کنند. همواره از این تلاش‌های توأم با حسن نیت استقبال کرده و خواهیم کرد.» کنعانی همچنین یادآور شد: «اگر دولت عراق در این زمینه مایل است نقشی ایفا کند، حتماً به اقدامات توأم با حسن نیت این کشور دوست، برادر و همسایه با اهتمام جدی نگاه می‌کنیم و حتماً از ظرفیت‌های دولت عراق استفاده خواهیم کرد.»

مدعیان حقوق بشر؛ ملجأ جنایتکاران
واکنش به حمایت شماری از کشورهای غربی از اقلیت اپوزیسیون و ضد ایرانی که در قالب تجمعات و راهپیمایی‌های اعتراضی در روزهای اخیر جریان یافته است، بخش دیگری از مواضع سخنگوی وزارت امور خارجه بود. کنعانی در این رابطه و در پاسخ به پرسشی درباره حضور «پرویز ثابتی» رئیس ساواک در تجمع ضد انقلاب در امریکا گفت: «دولت‌های مدعی حقوق بشر تبدیل به مأمن و ملجأ و پناهگاهی برای حضور جنایتکاران شدند. فرد جنایتکاری با چنین سابقه‌ای در قلب کشور مدعی دموکراسی و حقوق بشر حضور دارد. اگر پرونده اقدامات ضد ایرانی دولت امریکا را فهرست کنیم، فهرست عریض و طویلی خواهد بود. این هم یکی دیگر از نمادهای دشمنی دولت امریکا با ملت ایران است.»

جستجو
آرشیو تاریخی