صفحات
شماره هشت هزار و صد و بیست و هفت - ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و بیست و هفت - ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۱۶

گفت‌‌و‌گوی «ایران» با « مریم بربط»، ستاره تاریخ‌ساز جودوی زنان:

همیشه چشمم دنبال طلای المپیک است

فائزه زمانی
روزنامه نگار

درحالی که این روزها جودو در بن‌بست تعلیق گیر افتاده، از سرگیری لیگ‌برتر جودوی بانوان بعد از هفت سال تعطیلی، خون تازه‌ای وارد رگ‌های دختران جودوکار کرده است؛ دخترانی که بی‌هیچ چشمداشتی تمام زندگی‌‌شان در تاتامی معنا می‌شود و زیر آسمان تاریک این روزهای جودو از پای نمی‌نشینند تا بالاخره با اتمام تعلیق، حقشان را ازجودو بگیرند. مریم بربط، ستاره تاریخ‌ساز جودوی بانوان یکی از همین دخترانی است که اعتقاد دارد هیچ اتفاقی او را تسلیم نخواهد کرد و بعد از تاریخ‌سازی با نقره جوانان آسیا، حالا محکم‌تر از همیشه به دنبال  طلای بازی‌های آسیایی و حضور در المپیک پاریس است تا پرفروغ‌تر از همیشه بر آسمان جودوی ایران بتابد.
او در گفت‌و‌گو با خبرنگار «ایران» از برگزاری لیگ جودو بعد از 7 سال تعطیلی ابراز خوشحالی می‌کند: «مسابقات لیگ جودو به صورت تیمی برگزار می‌شود و برد هر فرد روی نتیجه کل تیم اثر می‌گذارد که همین موضوع هیجان لیگ را بالا می‌برد. لیگ‌برتر جودوی بانوان هفت سال تعطیل بود و بعد از این همه سال مجدداً از سرگرفته شد تا شور و هیجان به جودوی بانوان برگردد. در این دوره 5 تیم با یکدیگر رقابت کردند و ما هرچه در چنته داشتیم وسط گذاشتیم و خوشبختانه با تیم پرهام قهرمان شدیم. از برگزاری لیگ خوشحالم و مطمئنم این مسابقات به رشد و توسعه جودوی بانوان کمک زیادی می‌کند.»
در حالی که بربط با تیم پرهام قهرمان لیگ‌برتر شد اما ادعا می‌کند هنوز خبری از رقم قراردادش ندارد: «تیم جودوی بانوان اسپانسر ندارد و حتی در دوره‌های قبلی هم که لیگ برگزار می‌شد، هیأت جودوی استان‌ها تیم می‌دادند و بعد از پرداخت هزینه‌ای به‌عنوان ورودی، دیگر قراردادی با بازیکنان نمی‌بستند. در این دوره هم که لیگ بعد از 7 سال برگزار شد، بازیکنان تیم ما قرارداد را بر عهده سرمربی گذاشتند و هنوز خبری از رقم دقیق قراردادمان نداریم اما احتمالاً این قرارداد هرچه باشد در حد یک کمک‌هزینه است.»
ملی‌پوش جودو در رابطه با معیشت بانوان جودوکار می‌گوید: «به شخصه بعد از تاریخ‌سازی و کسب نقره جوانان آسیا در سال 93 یا 94، ابتدا حقوق یک میلیونی دریافت می‌کردم که بعد از مدتی به یک میلیون و چهارصد، دو میلیون و اخیراً به 3 میلیون تومان افزایش یافت که البته با شروع روند انتخابات جدید دیگر چیزی دریافت نکردم. بازیکنان دیگر هم اکثراً با توجه به تمرکز روی ورزش قهرمانی و کمبود وقت، از نظر مالی بیشتر توسط خانواده‌هایشان حمایت می‌شوند و درآمدی از طریق جودو ندارند.»
حالا به گفته بربط، با ایمان به تعلیق جودو و آمدن روزهای خوب، انگیزه‌اش را در این روزهای تاریک حفظ می‌کند:« تصور می‌کنم در این طور مواقع فقط ایمان است که به داد آدم می‌رسد.
در این شرایط سخت و بن‌بست تعلیق جودوی ایران، با ایمان به آمدن یک روز خوب است که دوام آورده و انگیزه‌ام را از دست نداده‌ام. شرایط سخت است اما کم نمی‌آورم و می‌دانم روزی تعلیق جودو به سر آمده و در کوچه ما هم عروسی می‌شود.
جودو عشق زندگی‌ام است و حال من با این رشته خوب می‌شود. در این مدت فرصت‌های زیادی جهت حضور در دیگر رشته‌های ورزشی برایم پیش آمد اما جودو را ترجیح دادم. هر اتفاقی که پیش بیاید، تمام توانم را وسط می‌گذارم. با تاریخ‌سازی موفق به کسب نقره جوانان شدم اما به این مدال راضی نیستم و همیشه چشمم دنبال طلای قهرمانی آسیا، جهان، المپیک و بازی‌های آسیایی بوده است و به همین راحتی تسلیم نمی‌شوم.»
او در واکنش به روند طولانی شدن تأیید صلاحیت کاندیداهای انتخابات جودو گفت: « به‌عنوان یک ملی‌پوش چشم امیدم به هیچ‌ کس نبوده و منتظر نیستم تا کسی بیاید و نقش فرشته نجات را ایفا کند. من منتظر خرج کردن مسئولان نیستم و حتی به قیمت هزینه کردن خودم، فقط تمرین می‌کنم. ممکن است فرصت یک‌‌بار برای من پیش بیاید و می‌خواهم این یک‌بار بهترین خودم باشم. بنابراین روند طولانی شدن انتخابات برایم مهم نیست.»تاریخ‌ساز جودوی بانوان حالا طلای بازی‌های آسیایی را نشانه گرفته است: «اسم من در لیست ورزشکاران اعزامی به هانگژو ثبت شده است و حالا دنبال بهترین نتیجه در این مسابقات هستم و فقط به طلا فکر می‌کنم. طبق صحبت‌های میراسماعیلی رئیس فدراسیون جودو، ملی‌پوشان ایرانی با رایزنی‌های انجام شده می‌توانند در انتخابی المپیک شرکت کنند. حضورم در انتخابی المپیک به نتیجه بازی‌های آسیایی بستگی دارد.»

جستجو
آرشیو تاریخی