صفحات
شماره هشت هزار و صد و بیست و هفت - ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و بیست و هفت - ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۱۲

رشد 7.7 درصدی شاخص تولید شرکت‌های بورسی

شاخص تولید صنعت محصولات شیمیایی بعد از سه ماه رشد منفی در پاییز (نسبت به مدت مشابه سال قبل)، در دی ماه مثبت شد

براساس آخرین گزارش منتشر شده از طرف پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، شاخص تولید صنعتی شرکت‌های بورسی در دی ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷٫۷ درصد رشد کرده است. همچنین براساس این گزارش، شاخص تولید صنعت محصولات شیمیایی بعد از سه ماه رشد منفی در پاییز (نسبت به مدت مشابه سال قبل)، در دی ماه مثبت شد. همچنین آمار ماه دوم زمستان نشان می‌دهد صنعت خودرو‌سازی و قطعات همچون ماه‌های قبل بیشترین رشد و صنعت محصولات غذایی بیشترین کاهش در شاخص تولید صنایع را داشتند.
شاخص تولید گروه‌های مختلف نشان می‌دهد، در دی ماه شرکت‌های کوچک‌تر، واردات محور و تولیدکنندگان کالاهای نهایی (مصرفی و سرمایه‌ای) رشد تولید بیشتری داشتند. به علاوه، رشد شاخص قیمت بخش صنعت در ادامه روند نزولی خود در دی ماه به ۳۶٫۶ درصد رسیده است. در این دوره، صنعت محصولات غذایی بیشترین رشد و صنعت فلزات اساسی کمترین رشد در شاخص قیمت صنایع را به خود اختصاص دادند.

صنایع نفتی و محصولات غذایی بیشترین سود‌آوری 9 ماهه را به ثبت رساندند
تجمیع صورت‌های مالی نه ماهه ۱۴۰۱ شرکت‌های بورسی نشان می‌دهد که ارزش اسمی سود شرکت‌های مورد بررسی نسبت به نه ماهه سال گذشته تنها ۱۳٫۸ درصد رشد کرده است. رشد سودآوری در نه ماهه ۱۴۰۱ در صنعت فلزات اساسی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰٫۶ درصد کاهش داشته است و در صنعت شیمیایی نیز تنها ۲٫۸ درصد افزایش داشته است. در مقابل صنایع فرآورده‌های نفتی و محصولات غذایی بیشترین رشد سودآوری را در این مدت داشتند و ارزش اسمی سود در این صنایع به ترتیب ۱۰۴٫۶ و ۶۶٫۴ درصد رشد کرده است.
براساس این آمار، بعد از کاهش قابل توجه تولید صنعتی در نیمه دوم سال 1397 و ابتدای سال 1398، رشد تولید این بخش از فصل چهارم ۱398 صنعت، روند صعودی به خود گرفت و این روند صعودی تا خردادماه ۱۴۰۰ ادامه داشت. در سه فصل تابستان، پاییز و زمستان سال ۱۴۰۰ روند رشد شاخص تولید صنعتی یک روند بدون نوسان در حول و حوش صفر بود. اما بهار سال ۱۴۰۱ با رشد مثبت شاخص تولید صنعتی آغاز شد و رشد این شاخص در دو ماه اردیبهشت و خرداد روند صعودی داشت. این روند مثبت در ماه‌های تابستان نیز ادامه پیدا کرد و شاخص تولید صنعتی در ماه‌های تابستان ۱۴۰۱ بین ۵ تا ۷ درصد رشد کرد. شاخص تولید صنعتی در اولین ماه پاییز ۷٫۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد کرد که بیشترین نرخ رشد در یک سال اخیر بوده است. در آبان ماه رشد شاخص تولید صنعتی اندکی کاهش یافت و به ۶٫۵ درصد رسید و در آذر ماه رشد این شاخص به ۶٫9 درصد رسید. در دی‌ماه رشد شاخص افزایش پیدا کرد و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷٫۷ درصد رشد کرده است. براساس آخرین آمار رسمی اعلامی مرکز آمار ایران؛ رشد شاخص تولید صنعتی در تابستان ۱۴۰۱ ۵٫۲ درصد بوده است. شاخص تولید محصولات شیمیایی در تابستان رشد مثبت داشت اما در سه ماهه پاییز رشد این صنعت منفی بوده است. در دی‌ماه رشد این صنعت مجدداً مثبت شده است. شاخص تولید این صنعت در دی‌ماه نسبت به آذر ماه کاهش داشته است.
شاخص تولید صنعت فلزات اساسی در دی ماه نسبت به سال قبل ۶٫۶ درصد افزایش داشته اما نسبت به ماه قبل ۶٫۵ درصد کاهش داشته است. موجودی انبار این صنعت در چند ماه اخیر افزایش یافته است.
رشد شاخص تولید صنعت خودروسازی و قطعات در چند ماهه اخیر بیشترین از سایر صنایع بوده است. در آذر و دی شاخص تولید خودرو‌سازی نسبت به سال قبل به ترتیب ۲8٫۶ درصد و ۲8٫8 درصد رشد داشته است. شاخص این صنعت در دی ماه نسبت به ماه قبل نیز رشد داشته است. در ماه‌های اخیر صنایع غذایی بیشترین کاهش در تولید را داشته است.

جستجو
آرشیو تاریخی