فضای‌مجازی

جشنواره فیلم فجر این روزها پرکارترین و پررفت‌ و آمدترین روزهای خود را سپری می‌کند و اگر سری به پردیس‌های سینمایی بزنید متوجه می‌شوید که چقدر حرف و حدیث و مصاحبه درباره فیلم‌ها زیاد است و برخی فیلم‌ها بشدت مورد توجه قرارگرفته‌اند و برخی نه. از جشنواره فیلم فجر بگذریم و چند خبر پربازدید را با هم مرور کنیم.

خاطره بازی
غلامحسین لطفی  درباره ساخت نمایش «شاگرد اولی‌ها» که ۳۵ سال قبل در گروه کودک شبکه دو سیما تولید شد، می‌گوید این نمایش برای بیش از ۳۰ سال قبل بوده و خیلی جزئیات برنامه را به یاد نمی‌آورد، اما در عین حال درباره فعالیتش در حوزه کودک می‌گوید: من آن سال‌ها برای گروه کودک و نوجوان شبکه‌های یک، سه و دو زیاد کار انجام دادم. نمونه آن «زنگ مدرسه» برای شبکه اول بود که کاری طولانی و بلند بود. بعد از آن «محله برو و بیا» بود که با آقای داریوش مؤدبیان ساختیم که هنرمندان زیادی از جمله آقای جبلی و بچه‌هایی که بعدها چهره شدند از دل این برنامه بیرون آمدند. منتها من خودم آن موقع بیشتر کارگردانی می‌کردم و این کار را هم با آقای مؤدبیان ساختیم. لطفی درباره ایده ساخت نمایش «کلاس اولی‌ها» می‌گوید: این نمایش را از شبکه دو سیما به من سفارش دادند. آن موقع ما نویسنده به آن معنا نداشتیم و در حقیقت خودمان با آقای محب اهری (دوست بسیار خوب من) شخصیت‌ها را آفریدیم؛ در حالی که متن هم نداشتیم و آن را با تمرین درآوردیم که کار بسیار سختی بود.

تئاتر
حالا که جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر تمام شده کارگردان‌های تئاتر، یکی‌یکی نوبت اجراهایشان می‌رسد و صفحه‌های مجازی این هنرمندان سرشار از دعوت به دیدن آثار نمایشی است. یکی از این کارگردان‌ها حنیف مظفری است که این روزها نمایش «چند مرد و چند زن» را در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می‌برد و از میزان استقبال مخاطبان بسیار راضی‌ست و در گفت‌وگویی با «مهر» می‌گوید: از آنجا که نمایشِ خوب خودش می‌تواند برای خودش تبلیغ کند ما نیز تلاش کردیم از همین پتانسیل استفاده و تماشاگران را جذب کنیم تا به صورت سینه به سینه دست به تبلیغ نمایش بزنند. خوشبختانه تا امروز بازخوردهای خیلی خوبی از اجرای نمایش گرفتیم و تماشاگران از دیدن اجرا راضی بوده‌اند.


موسیقی
پیام آزادی، آهنگساز فیلم سینمایی «هفت بهار نارنج» که با «ایلنا» مصاحبه‌ داشته، در بخشی از صحبت‌هایش به یکی از معضلات امروز سینما اشاره می‌کند و از موضوع کپی کردن موسیقی متن در سینمای ایران بدون ذکر نام گلایه می‌کند. او در پاسخ به سؤالی درباره شباهت موسیقی متن برخی آثار حاضر در جشنواره فیلم فجر با آثار شاخص جهانی می‌گوید: بعضاً این اتفاق رخ می‌دهد که با شنیدن موسیقی متن یک فیلم به یاد فیلم دیگری می‌افتیم و این امری خطرناک در حوزه سینماست. این اتفاق به این معناست که قانون کپی‌رایت رعایت نشده و سازنده اقدامی به دور از اخلاق حرفه‌ای انجام داده است. از سوی دیگر بعضاً دیده می‌شود که سازنده موسیقی متن فیلم، به یک موسیقی متن دیگر مراجعه می‌کند و با شنیدن آن تلاش می‌کند تا جنس آن را درک و یک نوا در همان حوزه خلق کند که این امر نمی‌تواند اشتباه باشد.

جستجو
آرشیو تاریخی