معاون آموزش ابتدایی در گفت‌و‌گو با «ایران» از ناکافی بودن نتایج طرح تثبیت و یادگیری در پساکرونا گفت

10 درصد تکرار پایه در کلاس اول، نیازمند مداخله فوری است

اکرم رضایی
خبرنگار

طرح جبران و تثبیت یادگیری دانش‌آموزان ابتدایی یکی از طرح‌های پرسرو‌صدای آموزش و پرورش برای جبران افت تحصیلی دانش‌آموزان در دوران کرونا بود. طبق این طرح، قرار شد دانش‌آموزانی که یادگیری مورد قبولی از دروس نداشتند در دوران تابستان 1401 مجدداً آموزش ببینند. این طرح با حضور حدود 2 میلیون و 100 دانش‌آموز اجرایی شد، با این همه با حضوری شدن مدارس مشخص شد افت یادگیری آنقدر زیاد بوده که این طرح چندان اثرگذار نبوده است. معصومه نجفی‌پازوکی، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌و‌گو با «ایران» با تأکید بر این مسأله که طرح جبران و تثبیت یادگیری دانش‌آموزان ابتدایی آن‌طور که انتظار می‌رفت نتوانست جبران مافات کند، عنوان کرد: ما باید حتماً برای طرح جبران و تثبیت یادگیری دانش‌آموزان ابتدایی مرحله بعدی را هم داشته باشیم. یعنی در مرحله بعدی باید مسأله‌مان را خوب بشناسیم. در دوره تابستان شاید یک شرایط مبهم پساکرونا داشتیم ولی در این چند ماه که دانش‌آموزان و معلمان با هم در ارتباط بودند، قطعاً معلمان، دانش‌آموزان را رصد کرده‌اند و اکنون می‌توانند به یک جمع‌بندی دقیق‌تری برسند. سامانه پایش مسأله شهید محمودوند به ما کمک می‌کند تا درباره وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان، بازماندگی از تحصیل، افت یادگیری و… بیشتر بدانیم. بنابراین در یک دوره مناسبت‌تر و منطبق بر نیازهای دانش‌آموز، دوره جدید طرح جبران و تثبیت یادگیری دانش‌آموزان ابتدایی را برگزار خواهیم کرد.
نجفی‌پازوکی، در نشست خبری روز گذشته خود به نرخ پوشش دوره‌های ابتدایی در سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: نرخ پوشش دوره ابتدایی در سال ۱۳۵۷ نزدیک به ۵۰ تا ۵۷ درصد بود و اکنون در سال‌ جاری به ۹۷.۷۵ درصد رسیده و پوشش تحصیلی دوره ابتدایی در سال‌های بعد از انقلاب ۴۰ درصد افزایش داشته است. سال ۵۷ شاخص نسبت دختران به کل دانش‌آموزان ۴۰.۱۵ و در حال حاضر ۴۸.۳۱ درصد است.
وی با اشاره به تکرار پایه در مقطع ابتدایی گفت: نرخ تکرار پایه در کل دوره ابتدایی سه درصد و در پایه اول ابتدایی ۱۰ درصد است که آماری نگران‌کننده است. بنابراین پایه اول ابتدایی نیازمند مداخله فوری و اورژانسی است. در مقایسه‌های صورت گرفته نشان می‌دهد در کلاس‌های اول ابتدایی مناطق شهری و روستایی، نرخ تکرار پایه و ترک تحصیل در روستاها بیشتر است.
وی با اشاره به ارزیابی آمار بازماندگان از تحصیل توسط سامانه شهید محمودوند گفت: از آبان امسال سامانه شهید محمودوند ایجاد شد و می‌توانیم به طور دقیق وضعیت بازماندگان از تحصیل را بیان کنیم. ابتدای سال تحصیلی، ثبت‌احوال فهرستی را از گروه سنی ۶ تا ۱۱ سال اعلام کرد که تعداد بازماندگان از تحصیل ۲۰۴ هزار و ۳۱۲ نفر بود و از این تعداد ۴۵ هزار و ۵۳۸ نفر یعنی بیش‌ از ۲۲ درصد جذب شدند.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش درباره دلایل بازماندگی از تحصیل گفت: دانش‌آموزان به دلایل متعددی از تحصیل بازمی‌مانند یا به مدرسه نمی‌آیند مانند فوت کودک، تحصیل در جای دیگر، فقر مالی و بیماری صعب‌العلاج و… بنابراین عوامل متعددی موجب می‌شود یک کودک از مدرسه باز بماند. لازم به ذکر است در میان دانش‌آموزان ابتدایی ۹۶ مورد داشتیم که ازدواج کردند و سن آنها بالای ۱۲ سال بوده است که عموماً با توجه به سن، دیر به مدرسه رفته‌اند. وی تأکید کرد: در سامانه شهید محمودوند مسأله بازماندگان از تحصیل شفاف شده است و باید برای جذب و نگهداشت آنها برنامه‌ریزی کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی