واکنش برانکو، به درگذشت بلاژویچ در گفت‌و‌گو با «ایران»

او همیشه در گوشه قلبم می‌ماند

محمد محمدی سدهی
روزنامه نگار

 
میروسلاو بلاژویچ، سرمربی اسبق تیم ملی فوتبال ایران دیروز پس از سال‌ها مبارزه با بیماری سرطان درگذشت. بلاژویچ پس از موفقیت در جام جهانی ۹۸ به همراه کرواسی و کسب مقام سوم در این رقابت‌ها، در حد فاصل دی‌ماه ۷۹ تا آبان ۸۰ هدایت تیم‌ملی فوتبال را برعهده گرفت تا ایران را به جام جهانی ۲۰۰۲ برساند اما اتفاقات عجیب دیدار با بحرین در این کشور باعث شد که تیم‌ملی نتواند به صورت مستقیم به جام جهانی صعود کند و تیم ملی به پلی‌آف رفت. اوضاع در پلی‌آف برای تیم‌ملی خوب پیش نرفت و ایران در نهایت با شکست 2-1 در مجموع دو بازی رفت و برگشت از رسیدن به جام جهانی بازماند تا کارش در ایران به پایان برسد. در این بین بلافاصله پس از درگذشت بلاژویچ، برانکو ایوانکوویچ این‌گونه در اینستاگرام واکنش نشان داد: «تسلیت صمیمانه به خانواده محترم میروسلاو چیرو بلاژویچ عرض می‌کنم.» سرمربی سابق تیم ملی و پرسپولیس که سال‌ها تجربه دستیاری بلاژویچ را داشت، علاوه بر این در گفت‌و‌گو با خبرنگار «ایران» در خصوص درگذشت بلاژویچ می‌گوید: «درگذشت چیرو اتفاق بسیار تلخ و سنگینی است. متأسفانه سرنوشت او همین بود که بعد از سال‌ها مبارزه با بیماری امروز با زندگی وداع کند. من از این موضوع غمگینم و از همین جا مجدداً به خانواده محترم‌اش تسلیت می‌گویم.» او صحبت‌هایش را این‌گونه ادامه داد: «تلخ‌تر از همه این است که فردا (۱۰ فوریه) زادروز بلاژویچ بود اما او بدون اینکه شمع تولد 88 سالگی‌اش را فوت کند، از بین ما رفت. این موضوع دردناکی است.»
برانکو در خصوص خاطرات خود از این مربی بیان می‌کند: «از بلاژویچ خاطرات زیادی دارم و در واقع هر روزی که با او مواجه می‌شدم، خاطره بود. این قدر غمگینم که نمی‌توانم به خاطرات با بلاژویچ فکر کنم. اما او همیشه برای من یک مربی بزرگ و الگو بوده است و همیشه به شاگردی او افتخار می‌کنم.» سرمربی سابق تیم فوتبال پرسپولیس، صحبت‌هایش را این‌گونه ادامه داد: «ما خاطرات بسیار خوشی با هم داشتیم و روزهای شادی با او گذراندم. بخصوص در زمانی که بلاژویچ سرمربی و من مربی تیم ملی کرواسی بودم که در آن روزها با کسب عنوان سومی مسابقات جام جهانی 98 توانستیم مردم کرواسی را شاد کنیم. او اکثر مواقع خندان بود و خنده‌هایش به همه انرژی می‌داد. درس‌های زیادی از بلاژویچ آموختم و او همیشه از من حمایت می‌کرد.»
سرمربی سابق تیم ملی می‌افزاید: «یادم می‌آید زمانی که با پرسپولیس در فینال آسیا مقابل کاشیما حضور داشتیم، بلاژویچ در بازی برگشت برای من و پرسپولیس آرزوی موفقیت کرد و من با پیام او بسیار دلگرم شدم. او شخصیت بسیار جالبی داشت و همیشه برای من آرزوی موفقیت می‌کرد.»
برانکو این‌گونه به صحبت‌های خود پایان می‌دهد: «میروسلاو پس از جدایی از تیم ملی ایران بارها کشور شما را به عنوان وطن دوم خود یاد می‌کرد. او تیم ملی ایران را تیم قدرتمندی می‌دانست و در آن زمان اعتقاد داشت که این تیم آینده خوبی دارد. بلاژویچ برای همیشه در گوشه قلبم می‌ماند.از تجربه و دانشی که او فداکارانه به اشتراک گذاشت، چه در فوتبال و چه در زندگی از چیرو سپاسگزارم.»

 

بــــرش

چلنگر و ناگفته‌هایی از دوران سرمربیگری بلاژویچ در ایران
احترام چیرو به شهدای جنگ تحمیلی

رضا چلنگر که مترجم میرسلاو بلاژویچ در ایران بود، با ابراز تأسف از درگذشت این مربی کروات درباره محبوبیت این مربی در ایران به ایسنا، گفت: «این محبوبیت فقط در بین بازیکنان و اعضای تیم نبود. او در بین مردم و رسانه‌ها هم محبوب بود. مردم، بلاژویچ را که می‌دیدند، دور او حلقه‌ می‌زدند. با همین روحیاتش موفق شد خط‌ شکن شود و برخی از تابوهای غلط را در فوتبال بشکند. آدم بزرگی از بین ما رفت و بعید می‌دانم دیگر چنین مربی محبوبی را پیدا کنیم.»
او درباره عوامل صعود نکردن ایران به جام‌جهانی با بلاژویچ، چنین گفت: «ما لیگ حرفه‌ای و منظم نداشتیم و در برگزاری اردوها و در اصول کار مشکلات زیادی برایمان وجود داشت. این شروع راه حرفه‌ای فوتبال ایران بود. حتی ایویچ هم متوجه شده بود که نمی‌تواند به تیم‌ملی نظم دهد اما بلاژویچ اولین‌بار اصرار داشت به همراه آقای صفایی‌فراهانی یک برنامه مدون و منظم را ایجاد کند. بعد از آن هم برانکو و دادکان راه او را ادامه دادند و بالاخره فوتبال ایران شکل و شمایل پیدا کرد.»
چلنگر درباره نسل‌سازی این مربی در فوتبال ایران یادآور شد: «او اولین‌بار از بازیکنانی غیر از بازیکنان استقلال و پرسپولیس دعوت کرد و این مسأله در فوتبال ایران رایج شد. اولین‌بار از فولاد و پاس بازیکن دعوت کرد. جواد نکونام  نخستین‌بار توسط بلاژویچ دعوت شد.»
او به خاطره‌ای نیز از این مربی در روز بازی ایران و عراق اشاره‌ کرد: «ما به کشوری رفتیم که ۸ سال با آنها در جنگ بودیم. پسر صدام در رأس کار بود. ما به هتل الرشید رفتیم و او دید شهید «عباس دوران» چطور با جنگنده‌اش به طبقه سیزدهم آن ساختمان کوبید. اتفاقات جنگ و کلاهخودهای بسیار زیادی را از شهدای ایرانی دید. دیدن آن صحنه‌ها روی بلاژویچ تأثیر گذاشت. روز بازی مسائل فنی را به بازیکنان گوشزد کرد و بعد از آن به بازیکنان‌مان گفت مسائل فنی یک طرف ماجرا است، بدانید بسیاری از هموطنان شما به خاطر شما جانشان را از دست دادند، به احترام آنها تمام تلاشتان را انجام دهید.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی