صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و بیست و سه - ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و بیست و سه - ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۳

دیگه چه خبر؟

کرملین ادعای پهپادی روزنامه امریکایی را
تکذیب کرد
 خبر اول اینکه، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، ادعای جدید رسانه‌های امریکا مبنی بر همکاری ایران و روسیه برای ساخت پهپاد را تکذیب کرد. در ادامه فضاسازی‌های رسانه‌های امریکایی علیه سیاست خارجی و توانمندی‌های دفاعی ایران و مرتبط کردن آن با جنگ اوکراین، روزنامه امریکایی وال‌استریت ژورنال به نقل از مقام یک کشور همسو با امریکا مدعی شد مسکو و تهران در حال همکاری برای ساخت کارخانه جدیدی در روسیه هستند که قادر به تولید حدود 6 هزار پهپاد طراحی شده از سوی ایران است و قرار است این پهپادها در جنگ اوکراین مورد استفاده قرار گیرند؛ اما پسکوف، سخنگوی کاخ ریاست‌جمهوری روسیه با بیان اینکه این کشور برنامه‌های خود را برای تولید هواپیماهای بدون سرنشین برای اهداف مختلف دارد و این برنامه‌ها در حال اجرا هستند، اظهار کرد: همان‌طور که می‌دانیم اخیراً فهرستی از دستورات ریاست‌جمهوری در زمینه تولید و توسعه هواپیماهای بدون سرنشین به تصویب درآمده و امضا و علنی شده است. وی با اشاره به گزارش این روزنامه امریکایی گفت: مشخص نیست این روزنامه با اتکا به چه اطلاعاتی چنین خبری را منتشر کرده است.
جایزه همسر جو بایدن «برای» تقدیر از دست‌اندرکاران آشوب‌ها
 خبر دیگر اینکه، روز گذشته اعلام شد شروین حاجی‌پور، خواننده ترانه «برای» به عنوان برنده جایزه «بهترین ترانه برای تغییر اجتماعی» در مراسم جایزه گِرَمی سال ۲۰۲۳ شده است. برنده این جایزه در حالی توسط جیل بایدن، همسر رئیس‌ جمهور امریکا، اعلام شد که رسانه‌های غربی همواره مدعی بوده‌اند که فرهنگ و هنر را نباید به سیاست آلوده کرد. همچنین بخش بهترین ترانه برای تغییر اجتماعی برای اولین بار در این مراسم گنجانده شده است که تا پیش از این چنین بخشی وجود نداشته است. این موارد گویای آن است که جایزه اخیر تا چه حد سیاست زده بوده است. سابقه حضور همسر باراک اوباما در هنگام اعطای جایزه اسکار به فیلم ضدایرانی «آرگو» نیز نشان می‌دهد حضور خانواده سران امریکایی در اهدای جوایز ضدایرانی سابقه‌دار بوده است. امریکایی‌ها و اپوزیسیون در ماه‌های اخیر تلاش کرده‌اند تا اغتشاشات که در میدان به نتیجه نرسیده را امتداد اجتماعی داده و به بهانه‌های گوناگون از آن یاد کنند. پیش از این نمایش سیاسی پشت نقاب هنر، کمپین ائتلاف سازی برای لیدری جریان آشوب و همچنین کمپین وکالت دادن به رضا ربع پهلوی سازماندهی شده بود تا همچنان مسأله اغتشاشات به عنوان مسأله اصلی کشور بازنمایی شود که البته با شکست و بی‌اعتنایی مردم رو‌به‌رو شده بود. گفتنی است شروین حاجی‌پور که تا پیش از این با اجرای خود در یک برنامه پرمخاطب تلویزیونی شناخته شده بود پس از حواشی اخیر و خروج برخی سلبریتی‌ها از کشور اعلام کرد در ایران می‌مانم و اگر نقدی دارم، همینجا می‌گویم. رابرت مالی، نماینده ویژه امریکا در امور ایران نیز با «الهام بخش» نامیدن ترانه «برای»، دریافت جایزه گرمی را به شروین حاجی‌پور تبریک گفت.
اصرار «بورل» بر ادامه تلاش‌ها برای حفظ برجام
 شنیدیم که، «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بار دیگر بر لزوم حفظ توافق هسته‌ای تأکید کرد. «بورل» در مصاحبه با روزنامه امریکایی «وال استریت ژورنال» با ادعای اینکه منتقدان تلاش‌های او برای احیای توافق شاید به حد کافی متوجه خطرات ایران هسته‌ای نیستند، افزود: «تا جایی که می‌دانم، جایگزینی برای این توافق به منظور جلوگیری از هسته‌ای شدن ایران وجود ندارد». این مقام اروپایی در پاسخ به این سؤال که چه کسی مسئول وضعیت «در آستانه فروپاشی» برجام است، در پاسخی کوتاه گفت: «ترامپ».
این مقام ارشد اروپایی در حالی نسبت به لزوم حفظ توافق هسته‌ای تأکید کرده است که مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین زیر سایه تعلل مقام‌های امریکا برای تصمیم گیری نهایی درباره ایده‌های پیشنهادی روی میز متوقف شده است. با این حال پس از شکست اخیر واشنگتن و شرکای اروپایی‌اش در حمایت از اقدامات براندازانه و آشوب طلبانه در ایران، این کشورها بار دیگر برای به جریان انداختن مذاکرات ابراز تمایل کرده‌اند. چنانکه اخیراً وزیر خارجه قطر در سفر به تهران از پیام کشورهای غربی از جمله ایالات متحده به ایران پیرامون مذاکرات خبر داد.
آغاز روند اجرای بخشودگی‌ها
 دست آخر اینکه، رسانه‌ها روز گذشته اخبار مربوط به آزادی  برخی از بازداشت‌شدگان حوادث اخیر در جریان اجرای عفو گسترده اخیر را پوشش دادند. تعدادی از عفوشدگان نیز با انتشار تصاویری از خود  در شبکه‌های اجتماعی آزادی خود را اعلام کردند. خبرهایی که از وعده قوه قضائیه مبنی بر اجرای هر چه سریعتر عفو معیاری مورد موافقت مقام معظم رهبری حکایت دارند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی