صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و بیست و سه - ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و بیست و سه - ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۳

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری مطرح کرد

توصیه برادرانه به باکو

گروه سیاسی/ ایران از جمهوری آذربایجان خواست تا نسبت به رویداد اخیر در سفارت این کشور در تهران از خود خویشتنداری نشان دهد. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه این توصیه را در نشست خبری روز گذشته مطرح و تأکید کرد که جمهوری اسلامی همه ظرفیت دیپلماتیک و امنیتی خود را برای بررسی این ماجرا به کار گرفته است. 6 بهمن ماه جاری بر اثر حمله مسلحانه به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران یک نفر کشته و دو نفر مجروح شدند که با دستگیری فرد مهاجم معلوم شد انگیزه این حادثه شخصی بوده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه روز گذشته با یادآوری اینکه جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر وظیفه خود در این رابطه در ابتدای حادثه بلافاصله ورود کرد و با دستگیری ضارب اقدامات لازم را انجام داد، افزود: «ضارب معتقد بود همسرش که تبعه جمهوری آذربایجان بود، چند ماهی به دلایل خانوادگی خانه را ترک کرده و به سفارت جمهوری‌آذربایجان در تهران مراجعه کرده و بعد از آن تماس با خانواده خود نگرفته است و سفارت نیز در این زمینه با وی همکاری ندارد و بر اساس اظهاراتش حمله به سفارت با انگیزه آزاد کردن یا کسب اطلاعات همسرش بوده است که شواهد و قراین هم این موضوع را نشان می‌دهد.» کنعانی پس از این توضیحات به رویکرد شتابزده مقام‌های جمهوری‌آذربایجان مبنی بر تعلیق فعالیت‌های سفارت این کشور در تهران اشاره کرد و افزود: «جمهوری اسلامی ایران قائل به ضرورت خویشتنداری و پرهیز از شتاب‌زدگی و قضاوت است. موضوع را ادامه خواهیم داد و امیدواریم روابط دو کشور دوست، در پی این حادثه تلخ، بیش از این متأثر نشود.»
آمادگی برای دور جدید مذاکره با اوکراین
موضوع ادعای اوکراین مبنی بر ارسال تجهیزات ایرانی برای کمک به روسیه و احتمال برگزاری دور جدیدی از مذاکرات ایران با این کشور از دیگر محورهای سخنان روز گذشته سخنگوی وزارت امور خارجه بود. کنعانی در این رابطه گفت: «هرگونه ارسال تجهیزات و تسلیحات برای استفاده در جنگ اوکراین را رد می‌کنیم. برای رفع سوءتفاهم، یک دور گفت‌وگو با مقام‌‌های اوکراین در عمان برگزار کردیم. در صورت لزوم، برای برگزاری دور جدید، ما مشکلی نمی‌بینیم.»
حقابه هیرمند
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره پیگیری حقابه هیرمند نیز اعلام کرد: «وزارت امور خارجه تلاش‌ها و پیگیری‌های مجدانه در این زمینه داشت و هیأت‌هایی برای این امر به افغانستان عزیمت کردند که از جمله می‌توان به سفر هیأت‌های کارشناسی این وزارتخانه، کارشناسان امور مرزی و تیم‌های ترکیبی در این خصوص اشاره کرد.» او به سفر وزیر نیرو به افغانستان نیز اشاره کرد و گفت: «در جریان این سفر بخشی از حقابه جمهوری اسلامی ایران دریافت شد اما این تمام حقابه ما نبود و دریافت همه این حقابه جزو مطالبات جمهوری اسلامی ایران است.» به گفته کنعانی، نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان و سرپرست سفارت ایران در کابل نیز در ملاقات اخیری که با سرپرست وزارت خارجه افغانستان داشت، این موضوع را به‌طور جدی مورد مذاکره و گفت‌و‌گو قرار داد. سخنگوی وزارت امور خارجه در نهایت تصریح کرد: «پیگیری حقابه هیرمند با هدف تأمین حقوق ملت ایران از روش‌های حقوقی و مذاکرات دیپلماتیک و فنی در دستور کار است و این موضوع را برای تحقق منافع ملت و هم برای اجرای دستور رئیس‌جمهور دنبال خواهد کرد.»
جستجو
آرشیو تاریخی