صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و بیست و سه - ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و بیست و سه - ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۳

لندن برای حمایت از گروهک‌های کرد تجزیه‌طلب ضدایرانی وعده داد

مشاوره سرکنسول انگلیس به تروریست‌های مسلح!

گروه سیاسی/ لندن برای حمایت از گروهک‌های تجزیه طلب ضد ایرانی مستقر در کردستان عراق وعده حمایت سر داد. «رزی کیو»، دیپلمات ارشد و سرکنسول جدید انگلیس در «اربیل» در مصاحبه با شبکه «کردستان۲۴» مدعی شد که کشورش از کردستان عراق در برابر حملات پهپادی و موشکی حمایت خواهد کرد. این دیپلمات ارشد انگلیسی در توضیح بیشتر افزوده است: «انگلیس» برای مواجهه با موشک‌ها و پهپادهای انتحاری که کردستان عراق را هدف قرار می‌دهند، «مشاوره» خواهد داد. پیشتر «لیز تراس»، نخست‌وزیر انگلیس نیز در پس سفر «مسرور بارزانی»، نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق، یادآور شده بود که کشورش به حمایت از امنیت اقلیم کردستان عراق پایبند است.
حمایت از تروریسم علیه ایران
بی‌تردید این حمایت‌های علنی از گروه‌هایی که کارکرد خود را در اجرای ترورهای خشونت‌بار علیه جمهوری اسلامی تعریف کرده‌اند و هدفی جز تجزیه سرزمینی آن را دنبال نمی‌کنند، فارغ از هدف بزرگ‌تر بازیگران غرب یعنی طرح براندازی و حمایت از آشوب طلبی در داخل ایران نیست. چه آنکه اقلیم کردستان عراق در سال‌های اخیر به محل استقرار و فعالیت گروهک‌ها و تروریست‌هایی تبدیل شده که همه ظرفیت‌های پیدا و پنهان خود را در ضدیت با جمهوری اسلامی به کار گرفته‌اند؛ گروه‌هایی با ماهیت خشن و کارنامه جنایت‌آلود که مبارزه با جمهوری اسلامی، تجزیه ایران و ایجاد رژیمی قومی را هدف اصلی خود اعلام کرده‌اند. برای به اجرا در آوردن این هدف، گروه‌های مستقر در اقلیم از «کومله» گرفته تا حزب «دموکرات کردستان» به اقدامات خشونت‌بار و خونباری همچون ناامن جلوه دادن شهرهای مرزی کشور و خونریزی و خشونت از ترور مردم عادی گرفته تا دانشمندان و نظامیان روی آورده‌اند. این جریان‌ها همچنین با ایجاد خط ترور و ناامن جلوه دادن مرزهای ایران در راستای اهداف کشورهای غربی حامی خود گام برمی دارند.
پاسخ قاطع تهران
البته این اقدامات خشونت بار از سوی جمهوری اسلامی بی‌پاسخ نمانده است. چنانکه آبان ماه سال جاری و در پی اوج‌گیری اقدامات مداخله‌جویانه گروه‌های مستقر ضد ایرانی در اقلیم و دامن زدن به اغتشاشات اخیر ایران، سپاه پاسداران برای چندمین بار در حملات موشکی و پهپادی مقر حزب دموکرات کردستان ایران در اربیل را هدف قرار داد و هشدار داد که این اقدامات تلافی‌جویانه را برای تضمین امنیت مرزی و مسئولیت‌پذیر کردن مقامات اقلیم در قبال مقررات بین‌المللی و وظایف قانونی همواره در دستور کار دارد. در پی این واکنش قاطعانه تهران، مقام‌های امنیتی ایران و عراق به طرح مشترکی برای آغاز فرایند کنترل مرزهای مشترک عراق با ایران و ترکیه دست یافتند. ذیل این تفاهم این مسأله مورد تأکید قرار گرفت که گروه‌های اپوزیسیون کرد ایرانی باید فعالیت مسلحانه یا آموزشی خود در خاک اقلیم کردستان را متوقف کنند.
یک توصیه
اینک در شرایطی که مقام‌های تهران و بغداد خود را مقید به اجرای این تفاهم امنیتی کرده‌اند، ضروری است دولتمردان عراقی نسبت به موضعگیری سرکنسول جدید انگلیس در اقلیم کردستان عراق حساسیت لازم را از خود نشان دهند. بویژه که حملات اخیر نیروهای نظامی جمهوری اسلامی از منظر تعداد، شدت، تلفات و میزان اثرگذاری در انهدام زیرساخت‌های اطلاعاتی و رسانه‌ای گروهک‌های تجزیه‌طلب کرد و نیز حامیان آنها کم‌سابقه بوده است؛ امری که در صورت تکرار خطای دوباره از سوی گروه‌های مستقر در این اقلیم می‌تواند در سطحی شدیدتر و بی‌سابقه‌ای از سوی جمهوری اسلامی پاسخ بگیرد. بنابراین بدیهی است که پیامدهای ناخوشایند رواداری مقام‌های بغداد با مواضع مشکوک کشورهای غربی در حمایت از این گروه‌های تجزیه‌طلب ایرانی بویژه دامن رابطه خوب و سازنده ایران و عراق را خواهد گرفت و سبب خواهد شد این رابطه زیر سایه اقدامات مشکوک غرب در موقعیت متزلزلی قرار گیرد.
جستجو
آرشیو تاریخی