صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و بیست و سه - ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و بیست و سه - ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۲۴

فضای مجازی

یاد
18 بهمن‌ماه مصادف با سالروز ولادت احمد عاشورپور مهندس کشاورزی، خواننده، آهنگساز و ترانه‌سرا است. بیشتر ترانه‌های او به زبان گیلکی و برخی نیز به زبان فارسی بود. از وی به‌عنوان پدر موسیقی محلی (فولکلور) گیلان یاد می‌شود. او نخستین خواننده ایرانی بود که در اواخر دوران قاجار آهنگ‌هایی به سبک پاپ اجرا کرد و از این‌رو به او لقب پدر موسیقی پاپ ایران را نیز داده‌اند.
او سال ۱۳۲۲ به ابوالحسن صبا معرفی شد و در رادیوتهران به خوانندگی پرداخت. در این دوره، از همکاری مرتضی محجوبی و حسین تهرانی برخوردار بود، سپس به دعوت روح‌الله خالقی با انجمن ملی موسیقی همکاری کرد. ترانه‌های او را نه‌ تنها مردم گیلان که بسیاری از مردم در سایر نقاط ایران ورد زبان داشتند. نخستین‌بار عاشورپور با توصیه ابوالحسن صبا به رادیو رفت. در آن زمان او و معتمد وزیری نخستین کسانی بودند که ترانه‌های محلی را به عرصه رادیو کشاندند. در دورانی که ترانه‌های محلی بسیار حقیرتر از خواندن ترانه‌های معمول به نظر می‌آمد، او به خواندن ترانه‌های مردمی پرداخت.
فیلم
 چهل‌وسومین دوره جوایز سالانه حلقه منتقدان لندن در مراسم امسال خود «تار» را به‌عنوان فیلم سال برگزیدند. «تار» ۳ جایزه مهم را دریافت کرد که شامل بهترین فیلم، تاد فیلد به‌عنوان بهترین بازیگر و کیت بلانشت به‌عنوان بهترین بازیگر سال بود. بلانشت پیش‌تر در سال ۱۹۹۸ برای «الیزابت» و سال ۲۰۱۳ برای «یاسمین آبی» هم این جایزه را دریافت کرده بود. تاد فیلد هنگام پذیرش جایزه از بلانشت تشکر کرد که ایفای این نقش هزینه بسیار زیادی برای او و خانواده‌اش داشت و بلانشت هم از این فیلم  تحت عنوان خلاقانه‌ترین و چالش‌برانگیزترین نقشی که ایفا کرده است، یاد کرد و گفت فیلم پر از چیزهایی است که به سختی می‌توانیم حتی درون خودمان کشفشان کنیم.
موزه
موزه هنرهای معاصر در حال آماده‌سازی برای افتتاح نمایشگاه «آینه در آینه ۲» است. این نمایشگاه با موضوع «تهران ۵۷ به روایت عکس‌های قربان خلیلی»، سه‌شنبه ـ۱۸ بهمن‌ماه ـ در موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح می‌شود. کیوریتوری این نمایشگاه عکس برعهده مجتبی کوچکی مدیریت انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس است. قرار است این نمایشگاه که در امتداد نمایشگاه «آینه در آینه ۱» سال گذشته در موزه هنرهای معاصر تهران است، عکس‌های قربان خلیلی از وقایع انقلاب اسلامی روی دیوار برود.
تئاتر
کارگردان «آگنیتاژ» با خرسندی از برگزیده شدن این اثر در جشنواره تئاتر فجر، ابراز امیدواری کرد این نمایش بتواند در تهران اجرای عمومی داشته باشد. حسین کارگر کارگردان نمایش «آگنیتاژ» که به‌عنوان یکی از آثار برگزیده چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی شد، درباره برنامه‌ریزی برای اجرای عمومی این اثر نمایشی به مهر، گفت: در حال پیگیری برای فراهم شدن امکان اجرای نمایش در تهران هستم. یکی از مجموعه‌های تئاتری، درخواست فیلم اجرا را از ما داشته است که امیدوارم این اتفاق رخ بدهد و بتوانیم در این مجموعه اجرا داشته باشیم. وی ادامه داد: متأسفانه تئاتر در ماهشهر مخاطبان زیادی ندارد از این رو تمام تلاشمان را می‌کنیم تا نمایش در تهران به صحنه برود و دیده شود. در حال حاضر دکور نمایش را به ماهشهر فرستادیم و در مکانی در حال نگهداری است تا بتوانیم شرایط اجرا را در تهران فراهم کنیم.

 

جستجو
آرشیو تاریخی