صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و بیست و دو - ۱۷ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و بیست و دو - ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۲۲

اخبار شهری

دریافت عوارض قبور صحت ندارد
معاون خدمات شهری شهرداری تهران گفت: سازمان بهشت زهرا(س) هیچ مبلغی را تحت‌عنوان عوارض قبور از شهروندان دریافت نخواهد کرد.
حسین نظری در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره دریافت عوارض از محل قبور و اعداد و ارقامی مبنی بر دریافت عوارض سالانه به مبلغ ۱۶۴ هزار تومان برای هر قبر و حدود یک میلیون تومان تحت‌عنوان مقبره‌ها گفت: به هیچ عنوان عوارضی در قالب این مواردی که مطرح شده است، نداریم. بنای ما این است که تحمیل جدیدی در حوزه خدمات شهری برای شهروندان نداشته باشیم و این اخبار به هیچ وجه صحت ندارد. از گذشته تا به امروز در قالب بهای خدمات، هزینه‌ای مربوط به کفن و دفن اموات بر اساس مصوبه شورا از خانواده متوفیان در هنگام  کفن و دفن امواتشان دریافت می‌شد که این رویه از سنوات پیش بوده و خواهد بود و به جز مبلغی تحت عنوان بهای خدمات، شهرداری تهران بنایی برای دریافت پول در قالب عوارض و... ندارد.
 
افزایش نرخ طرح ترافیک و پارک حاشیه ای
اعضای شورای اسلامی شهر تهران با افزایش ۲۰ درصدی عوارض طرح ترافیک برای سال آینده موافقت کردند. اعضای شورای اسلامی شهر تهران در یکصد‌وبیست‌وهفتمین جلسه علنی این شورا، بررسی لایحه اصلاح مصوبه عوارض تردد جهت مدیریت ترافیک، کاهش تقاضای سفر و کنترل آلودگی هوا را در دستور کار داشتند که در همین راستا مجتبی شفیعی، مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل شهرداری تهران گفت: در سال‌ جاری درآمد ناشی از اجرای طرح ترافیک و عوارض آن ۱۸۰۰ میلیارد تومان بوده که از این رقم تا به امروز ۱۰۰۰ میلیارد تومان وصول شده است و امیدواریم تا پایان سال نیز مابقی این درآمد وصول شود.
وی با اشاره به نرخ پایه عوارض طرح ترافیک در سال‌ جاری تأکید کرد: این مبلغ ۴۳ هزار و ۸۰۰ تومان در نظر گرفته شده بود که برای سال آینده با افزایش ۲۵ درصدی، این رقم به ۵۴ هزار و ۷۵۰ تومان خواهد رسید. در ارتباط با بهای عوارض طرح ترافیک برای برخی گروه‌ها از جمله جانبازان، بیماران خاص، خبرنگاران و... نیز این رقم سالانه در سال‌ جاری ۲۳۴ هزار تومان بود که با ۲۵ درصد افزایش در سال آینده به ۲۹۳ هزار تومان خواهد رسید.
 
افزایش ۴۰ درصدی نرخ پارک حاشیه‌ای سال ۱۴۰۲
مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه طبق مصوبه شورای شهر تهران مبلغ پارک حاشیه‌ای از یک‌ هزار و۶۰۰ برای دو ساعت اول به ازای هر نیم ساعت به ۲ هزار و ۲۰۰ تومان رسید، گفت: پارکبانان نباید به‌ صورت نقدی از شهروند وجهی دریافت کنند.مجتبی شفیعی در حاشیه یکصد‌وبیست‌وهفتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران و در جمع خبرنگاران با اشاره به بهای خدمات حوزه حمل‌ونقل که  یکشنبه به تصویب رسید، گفت: بحث تعیین عوارض تردد در طرح ترافیک سال ۱۴۰۲ افزایش ۲۰ درصدی داشت و نرخ پایه از ۴۳ هزار و ۸۰۰ به حدود ۵۲ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافت اما سایر روش‌های کنترل طرح، تغییری نمی‌کند.
وی با اشاره به حق توقف وسایل نقلیه در پارکینگ‌ها افزود: این مبلغ از ۴ هزار و ۹۰۰ تومان برای یک ساعت اول خودروها و برای وانت‌بارها در پارکینگ‌های سطح یک به ۶ هزار و ۸۰۰ تومان افزایش یافت. همچنین بهای خدمات پارکینگ غیرمسقف از ۲ هزار و۸۰۰ تومان تا ۵ هزار و ۴۰۰ تومان تعیین شد. شفیعی درباره بهای پارکینگ موتورها گفت: بهای پارکینگ موتورها نیز از ۱۶۰۰ تومان برای یک ساعت اول به ۲ هزار و ۲۰۰ تومان افزایش یافت. وی درباره پارک حاشیه‌ای هم اظهار کرد: مبلغ پارک حاشیه‌ای از ۱۶۰۰ تومان برای دو ساعت اول به ازای هر نیم ساعت به ۲ هزار و ۲۰۰ تومان رسید البته پارک حاشیه‌ای هنوز اجرایی نشده و برای ۷۵ هزار پارک قرارداد بسته‌ شده است و برای سال آینده ۱۲۰ هزار پارک حاشیه‌ای ایجاد می‌شود که کل درآمد حاصل از پارک حاشیه‌ای باید برای حمل‌ونقل عمومی صرف شود.
مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران درباره دریافت پول توسط پارکبانان گفت: پارکبانان نباید به‌ صورت نقدی از شهروند وجهی دریافت کنند؛ بلکه از طریق سیستم‌های هوشمند این مبلغ دریافت می‌شود و به هیچ عنوان هیچ عاملی حق دریافت وجه به واسطه پارک حاشیه‌ای ندارد و هر پرداختی سامانه‌ای است.
 
نرخ عوارض خدمات پسماند
و پر کردن گودهای پرخطر ۱۴۰۲ مشخص شد
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران از تصویب نرخ ۴۷۶ تومان به عنوان نرخ عوارض هر کیلوگرم پسماند در سال آینده خبر داد.رضا شرفی در جمع خبرنگاران در خصوص نرخ بهای خدمات پسماند در سال آینده گفت: آنچه امروز در صحن شورای شهر تهران ارائه کردیم، بهای مدیریت خدمات پسماند در شهر تهران بود که مربوط به خدمات ما در سطح شهر به شهروندان است. در حوزه پسماندهای عادی بهای ۴۷۶ تومان مورد موافقت شورا قرار گرفت و این اقدام شورا با نگاه مردم‌محوری و جلوگیری از تحمیل هزینه اضافی به شهروندان صورت گرفت. به این ترتیب برای هر کیلوگرم پسماند در شهر تهران هزینه جمع‌آوری و انتقال، ۴۷۶ تومان بر اساس کد نوسازی خانوارها پرداخت می‌شود.
شرفی ادامه داد: این رقم بر اساس میانگین نوسازی املاک در سطح شهر تهران محاسبه می‌شود که کمینه آن ۱۴۸ هزار و ۶۰۰ تومان خواهد بود و بیشینه هر واحد نیز ۵۵۷ هزار و ۴۰۰ تومان است. در حقیقت این ارقام قیمت تمام شده خدمات ما است که بر اساس تورم سالانه نیز در نظر گرفته نشده است. برای مدیریت گودهای پرخطر و رها شده، بهای خدماتی جهت پر کردن آنها برای سال آینده در نظر گرفته شده که این رقم برای هر مترمکعب ۱۰۰۰ تومان به تصویب رسیده است.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران خبر داد
بازگشت هزینه سرویس مدارس در ایام تعطیلی
 مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران درباره چگونگی استرداد وجوه مربوط به سرویس ایاب و ذهاب و خدمات فوق برنامه در ایام آموزش غیرحضوری هفته‌های گذشته گفت: همکارانم در سطح مناطق و مدارس موارد را بررسی می‌کنند و در راستای اجرای آن بخشنامه اگر وجه اضافه‌ای دریافت شده باشد برنامه‌ریزی می‌شود تا جبران کنند.
علیرضا کریمیان به ایسنا گفت: به موجب این بخشنامه و نظر به اینکه از ابتدای سال تحصیلی جاری، به صورت مکرر و به دلایل مختلف از جمله برودت، آلودگی هوا و... فعالیت مدارس به شکل غیرحضوری بوده است، مبالغی که مدارس اعم از دولتی و غیردولتی جهت انجام خدمات خاص از اولیا دریافت کرده‌اند و به ازای آنها به دلیل غیرحضوری بودن کلاس‌ها اقدامی صورت نگرفته باید به نحو مقتضی جبران شود.مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: مدارس موظف شدند اگر مابه ازای خدماتی که باید ارائه می دادند وجهی دریافت کرده ولی آن خدمات ارائه نشده‌اند، باید نسبت به جبران آن اقدام کنند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی