صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و بیست و دو - ۱۷ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و بیست و دو - ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۲۲

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور در گفت‌وگو با «ایران» از کاهش امتیاز کسب پروانه مطب پزشکان خبر داد

افزایش دسترسی به مطب پزشکان در مناطق محروم

فریبا خان احمدی
خبرنگار

 

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور از کاهش امتیاز کسب پروانه مطب پزشکان به «ایران» خبر داد و با بیان اینکه کاهش امتیاز کسب پروانه مطب موجب افزایش دسترسی مردم مناطق کم برخوردار به مطب پزشکان می‌شود، گفت: سازمان نظام پزشکی بر اساس ضوابطی که وزارت بهداشت ابلاغ می‌کند، پروانه و مجوز مطب را صادر می‌کند. بر همین اساس هم در جلساتی که برگزار شد، مقرر شد در گام اول امتیازهای کسب پروانه مطب در کلانشهرها از 360 به 250 تقلیل یابد و در بقیه شهرها نیز از 250 به 180 امتیاز تقلیل دادیم.
دکتر محمد رئیس‌زاده در ادامه پاسخ به سؤال خبرنگار «ایران» افزود: این گام بزرگی است که سازمان نظام پزشکی با همکاری وزارت بهداشت و البته وزارت اقتصاد برداشته است، همین الان تعداد زیادی از پرونده‌هایی که در نوبت بودند و امتیازاتی را کم داشتند، با کاهش قابل توجه امتیازات مشکلات‌شان حل می‌شود. 250 و 180 امتیاز هم امتیازاتی است که همکاران با امتیازات طرح ضریب K می‌توانند آن را کسب کنند. بنابراین می‌توان به نوعی گفت که افراد بعد از دوره خدمت ضریب طرح‌شان بویژه در مناطق محروم با زمان کمتر و راحت‌تر از قبل می‌توانند امتیازات لازم برای اخذ مجوز مطب را کسب کنند.
به گفته رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور، با کاهش امتیاز تأسیس مطب 600 نفر از پزشکانی که پشت صف دریافت مجوز تأسیس مطب بودند، توانستند پروانه تأسیس مطب بگیرند. انتظار ما این است با کاهش امتیاز تأسیس مطب درخواست صدور پروانه مجوز مطب بیشتر هم شود و جوانان فارغ‌التحصیل در شهرهای مختلف با دو سال دوره طرح امتیاز لازم را برای تأسیس مطب دریافت کنند. البته مجوز مطب به معنای مجوز تشکیل و انجام خدمت در یک مرکز درمانی است.
به گفته او، در گام بعدی دنبال این هستیم با سازکارهایی که دسترسی مردم در مناطق محروم مشکل پیدا نکند، کل امتیازات را حذف کنیم که البته این اقدام نیاز به کمک دولت و مجلس دارد تا بتوانیم بسته‌های تشویقی و مشوق‌های قابل توجهی را برای ماندگاری همکاران‌مان در مناطق کمتر برخوردار فراهم کنیم.
دکتر رئیس‌زاده درباره آمار بالای تراکم مطب پزشکان در تهران و برخی مراکز استان نیز گفت: قبول داریم تراکم پزشک در تهران و برخی مناطق بالاتر است، توزیع پزشک باید اصلاح شود زیربنای این کار اجرای برنامه پزشکی خانواده و نیز اصلاح بسته ماندگاری پزشکان در مناطق محروم است.

مهاجرت پزشکان از سایر رشته‌ها کم است
دکتر رئیس‌زاده روز گذشته در نشستی خبری دستاوردهای۴۴ ساله حوزه سلامت را تشریح کرد. رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور ضمن تبریک ایام دهه فجر و ابراز همدردی با زلزله زدگان خوی، گفت: بر اساس آخرین آمار به لحاظ نقدی بیش از ۳.۵ میلیارد تومان کمک اعضای سازمان بود که به زلزله‌زدگان خوی اهدا شد و بیش از ۵۰۰ بخاری و ۷۰۰ تخته پتو در اختیار مردم قرار گرفت. دو کمپ در آنجا تشکیل شد تا هم برای اسکان اعضای آسیب دیده و هم برای خدمت‌رسانی باشد و انصافاً دوستان پزشک شبانه روزی در کنار سایر دستگاه‌ها در خوی فعال هستند.او در بخشی از صحبت‌هایش به پیشرفت‌های کشور در حوزه بهداشت، درمان و تربیت نیروی انسانی بعد از انقلاب اسلامی اشاره کرد. از جمله اینکه شاخص طول عمر ایرانیان از 55 سال به 77 سال پس از انقلاب افزایش یافته است، از طرفی یکی از مؤلفه‌های قابل انتظار حوزه بهداشت و درمان نیروی انسانی است. الان آمار پزشکان ایرانی بالاتر از ۱۵۰ هزار نفر است، درحالی که این آمار اوایل انقلاب ۱۳ هزار نفر بود؛ از سوی دیگر پزشک خارجی هم در کشور نداریم. سرانه پزشک به ازای هر ۱۰ هزار نفر  ۴ یا ۴.۵ پزشک بود که اکنون به بالای ۱۵ رسیده و این در حالی است که جمعیت کشور تا ۲.۵ برابر رشد یافته و این سرانه تا ۳.۵ برابر بیشتر شده است.
رئیس کل سازمان نظام پزشکی، ادامه داد: تا قبل از دهه ۷۰ سالانه ۱۱ هزار اعزام بیمار به خارج از کشور داشتیم و برای هر کدام میانگین ۱۰ هزار دلار هزینه می‌شد. تا سال ۱۳۶۷ نزدیک 5 هزار پزشک خارجی داشتیم و هر کدام میانگین 2 هزار و 500 تا 3 هزار دلار حقوق می‌گرفتند؛ اکنون پزشک خارجی نداریم و هیچ‌ بیماری به خارج اعزام نمی‌شود. این توسعه کمی و کیفی نیروی انسانی حداقل ۱۲ هزار میلیارد تومان در سال باعث صرفه‌جویی ارزی می شود. او با بیان اینکه حق نداریم فارغ‌التحصیل پزشکی کم کیفیت تربیت کنیم چون با جان مردم سر و کار داریم، اظهار داشت: در میان این آمار بالا، میزان تخلفات جامعه پزشکی پایین است؛ هرچند که این به معنای دفاع نیست و حتی یک مورد هم پیگیری می‌شود و تا ۸۰ درصد به نفع بیمار حکم صادر شده و ما به فکر مردم هستیم. رئیس‌زاده درباره آمار مهاجرت پزشکان نیز گفت: مهاجرت از قدیم هم بوده، آمار مهاجرت در رشته پزشکی پایین‌تر از حوزه‌های دیگر است، چون شرایط کار در حوزه بهداشت و درمان فراهم‌تر است و نگران کننده نیست.وی افزود: در حال حاضر ۶ هزار و ۵۰۰ دانشجوی خارجی در رشته‌های علوم پزشکی از ۵۰ کشور دنیا با هزینه خودشان در کشور ما تحصیل می‌کنند و این نشان می‌دهد توان دانشگاه‌های ما بالا است اما باید حوزه‌های مدیریت و هماهنگی‌های بین بخشی تقویت شود.
رئیس سازمان نظام پزشکی از ارائه سالانه 900میلیون نفر خدمت در حوزه سلامت خبرداد و گفت: از این تعداد، ۷۰۰ میلیون نفر خدمت آن سهم بخش خصوصی است. از ۸.۵ میلیون بستری سالانه در کشور، ۱.۵ میلیون آن سهم بخش خصوصی است.
وی در پاسخ به وضعیت تعرفه‌های پزشکی سال آینده گفت: تعرفه‌های پزشکی در شورای عالی بیمه مصوب شده، درخواست ما از دولت آن است که از اول فروردین مراکز درمانی با تعرفه جدید خدمات درمانی را شروع کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی