صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و بیست و دو - ۱۷ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و بیست و دو - ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۲۲

گزارش «ایران» از لزوم ایجاد مدیریت واحد در حریم شهر تهران برای مقابله با سیلاب

خطر سیل در حریم جدی است

گروه اجتماعی- هواشناسی برای تهران از امشب بارش باران و برف پیش‌بینی کرده است. این بارش‌ها احتمالاً تا چند روز آینده ادامه خواهد داشت اما هنوز از اعلام هشدارها برای وقوع سیلاب در تهران خبری نیست. برخی مسئولان اعلام کرده‌اند که دراین بازه زمانی احتمال وقوع سیل در تهران پایین است و صرفاً ممکن است این بارندگی‌ها ایجاد آبگرفتگی کند! با این حال نگاهی به تاریخچه سیل‌های تهران نشان می‌دهد، پایتخت از سیل سال 33 فرحزاد که بیش از 2 هزار کشته داشت و پر تلفات‌ترین سیل دهه 30 نام گرفت در سال‌های47-65- 66- 74- 89- 91 - 98 و 1401 نیز سیل را تجربه کرده است. جدیدترین سیل نیز به 6 مردادماه امسال در امامزاده داوود برمی‌گردد که موجب فوت 22 نفر از هموطنانمان شد. این تاریخچه نشان می‌دهد نگرانی از وقوع سیلاب در تهران جدی است. حتی اگر نام برخی از سیل‌ها را فقط آبگرفتگی ساده معابر بنامیم. همان طور که این نگرانی‌ها موجب شد تا از دهه   80 مدیریت آب‌های سطحی، کانال کشی و بهسازی قنات‌ها و مسیل‌ها و انهار وارد ادبیات شهری شود. با وجود این هنوز متولی سیلاب‌های تهران مشخص نیست. وقوع سیل در حریم و درداخل شهر موجب شده تا تعارض منافع ایجاد شود. شورای شهر تهران درحال پیگیری طرحی است که این تعارض مداخله کاهش یافته و مرجع پاسخگویی در حریم شهر تهران مشخص شود.
جعفر شربیانی، عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران و رئیس کمیته شهرسازی شورای شهربا بیان اینکه تهران از جمله مگا شهرهایی است که دائماً در معرض خطرهای ناشی از بلایای طبیعی قرار دارد، به «ایران» می‌گوید: «در گذشته بیشتر بر خطر زلزله تأکید می‌شد و ساخت و سازهایی که روی گسل ساخته می‌شود، اما اخیرا بحث سیلاب هم اضافه شده است. بویژه بعد از سیلاب اخیر تهران در امامزاده داوود درحالی که تهران در حوزه سیل نیز یک شهر تاب آور محسوب نمی‌شود. ما تجربه‌های سیلاب‌هایی را در گذشته داشتیم که تلفات زیادی می‌دادند. مثل تجربه سیل تابستانی در سال 33 که باعث مرگ تعداد زیادی شد. یا سیل سال 66 در تجریش که حدود 300 کشته برجای گذاشت و خانه‌های زیادی تخریب شد. اگرچه نسبت به گذشته اقداماتی در مناطق مرکزی تهران انجام گرفته اما مناطقی مثل منطقه 14 یا خاور شهر در منطقه 15 نیز از جمله مناطقی هستند که همواره در معرض سیلاب قرار دارند که هم اکنون به نوعی مدیریت شده‌اند.»
او با بیان اینکه خطر سیلاب در مرکز تهران، مدیریت و کنترل شده، اما در حاشیه و حریم شهر همچنان وجود دارد، می‌گوید: در مرکز شهر خطر تقریباً کنترل شده اما در حریم همچنان مشکلات اساسی وجود دارد که باید در سطح کلان مدیریت شود. یعنی در سطح استان نه شهر! الان حریم منطقه 5 یا حریم منطقه 22، 13 و بخشی از مناطق 15 و 20 هم این درگیر این خطر هستند که می‌توان با عملیات آبخیزداری و کنترل مسیر سیل از بالا دست با یک اقدام میان بخشی در استان، کار را مطمئن‌تر انجام داد. شهرداری هم در این دوره و هم در دوره‌های قبل تا حدودی به وظایف خود عمل کرده است. ساخت و ساز غیر قانونی در حریم رودخانه یکی از مشکلات جدی و موضوع سیلاب است. متأسفانه در بعضی نقاط در حریم شهر این مشکلات وجود دارد. بویژه در حریم شهرستان شمیرانات در محور لشگرک-لواسانات یا در محور کن-سولقان. در مجموع در مکان‌های خوش آب و هوا که ییلاقی است این تخلفات رخ می‌دهد.
شربیانی با بیان اینکه موضوع ساخت و ساز در حریم یکی از معضلات جدی مورد پیگیری شورای شهر است که درحال بررسی آن هستیم، می‌گوید: اما باید متولی مشخص شود. به‌هرحال تعارض مداخله وجود دارد در بین دستگاه‌هایی مثل فرمانداری، شهرداری، جهاد و ... براین اساس ما در تلاشیم تا به یک مدیریت واحد درحریم برسیم که مقدمات آن درحال آماده شدن است. در حال حاضر در مرحله بررسی کارشناسی است تا همه نقش آفرینان حوزه و سهم هریک از آنها حریم مشخص شود.
به گفته وی، این طرح فراتر از یک ایده است و قرار است با اراده دولت (استانداری)، شهرداری تهران و قوه قضائیه به نتیجه برسد. این طرح در جلسات کارشناسی متعدد بین شورای عالی معماری و شهرسازی، کمیسیون معماری شورا و نمایندگان قوه قضائیه مستمر درحال پیگیری است و امیدواریم بزودی به تصویب برسد اما به امسال نمی‌رسد. چون یکی از موضوعات مهم مشخص کردن مرجع پاسخگویی است. البته قانون در این زمینه صراحت دارد. اما تعارض مداخله نیز دیده می‌شود.
جستجو
آرشیو تاریخی