صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و بیست و یک - ۱۶ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و بیست و یک - ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۲۴

فضای مجازی

اتمام کار تألیف و انتشار رمانی تازه از ایزابل آلنده و توزیع جهانی آن تا چندی دیگر و رونمایی از دو نسخه قرآن خط کوفی، برخی خبرهایی هستند که در مجازی امروز می‌خوانید.

رمانی تازه از ایزابل آلنده
ایزابل آلنده نویسنده شیلیایی بزودی بیست و دومین رمانش را با عنوان «باد نام مرا می‌داند» درباره پناهندگان و مهاجرت منتشر می‌کند. آن‌گونه که درباره این کتاب گفته شده، داستان آن در وین سال 1938 آغاز می‌شود، زمانی که ساموئل آدلر ۵ ساله است و پدرش در شبی که خانواده همه چیزشان را از دست می‌دهند، ناپدید می‌شود. مادر ساموئل جایی برای او در قطاری که از اتریش تحت اشغال نازی‌ها به انگلستان می‌رود به دست می‌آورد و او تنها در حالی راهی سفر می‌شود که چیزی جز لباس و ویولنش همراه ندارد. در آریزونای ۲۰۱۹ هشت دهه بعد، آنیتا دیاز و مادرش سوار قطار دیگری می‌شوند و از خطر احتمالی که در السالوادور تهدیدشان می‌کند، فرار می‌کنند و به امریکا می‌روند، اما ورود آنها همزمان است با اجرای سیاست جداسازی خانواده پناهندگان که از سوی ترامپ اعمال شد و آنیتای ۷ ساله خود را در اردوگاهی تنها می‌یابد و در همین حال سلنا مددکار جوان اجتماعی به امید یافتن رد مادر آنیتا از یک وکیل کمک می‌گیرد. «باد نام مرا می‌داند» گذشته و حال را درهم می‌پیچد و داستان این دو شخصیت در دو دنیای متفاوت را در جست‌و‌جوی خانواده و خانه روایت می‌کند. این کتاب هم گواهی است بر فداکاری‌هایی که والدین انجام می‌دهند و هم نامه‌ای عاشقانه برای فرزندانی که از خطرهایی باورنکردنی جان سالم به در می‌برند و رؤیاپردازی را فراموش نمی‌کنند.
اعلام زمان اکران دنباله «گلادیاتور»
کمپانی پارامونت زمان اکران دنباله فیلم «گلادیاتور» به کارگردانی «ریدلی اسکات» را اعلام کرد. ساخته جدید «ریدلی اسکات» که دنباله‌ای بر فیلم موفق «گلادیاتور» با بازی «راسل کرو» در سال ۲۰۲۲ است، ۲۲ سال پس از قسمت اصلی و از ۲۲ نوامبر ۲۰۲۴ اکران عمومی خواهد شد. قسمت اصلی فیلم «گلادیاتور» در حالی در سال ۲۰۲۲ اکران شد که «راسل کرو» در نقش ماکسیموس سرباز رومی که به بردگی گرفته شده بود، ظاهر شد و در تلاش برای گرفتن انتقام از کومودوس امپراطور غاصب رومی با بازی «واکین فینیکس» است. شخصیت اصلی گلادیاتور در انتهای فیلم اصلی می‌میرد و فیلم جدید با محوریت شخصیت «لوسیوس» پسر خواهر کومودوس ساخته می‌شود که به شدت تحت تأثیر شخصیت ماکسیموس قرار می‌گیرد. «پاول مسکل» بازیگر فیلم‌های «مردم معمولی» و «افترسان» برای ایفای نقش اصلی لوسیوس در این فیلم انتخاب شده است. «مسکل» پس از ایفای نقش در اقتباس پربیننده از رمان «مردم عادی» نوشته «سالی رونی»، در کنار «اولیویا کولمن» در «دختر گمشده» و «امیلی واتسون» در فیلم «مخلوقات خدا» بازی کرد و برای درام «افترسان» مورد تحسین قرار گرفت. او هم‌اکنون مشغول بازی در نقش استنلی در نمایش «اتوبوسی به نام هوس» در تئاتر آلمیدا در لندن است و پس از آن در فیلم علمی-تخیلی «دشمن» در کنار «سیرشا رونان» ظاهر خواهد شد.
رونمایی از دو نسخه قرآن خط کوفی
 موزه و کتابخانه ملک به مناسبت سالروز ولادت حضرت علی(ع) نمایشگاهی از نسخه‌های نفیس قرآن کریم به خط کوفی و نهج‌البلاغه برپا کرده که این آثار به همراه نشریات و کاتالوگ‌های لاتین حراجی‌های معتبر آثار تاریخی ـ هنری دوران اسلامی، از جمله آثار مجموعه اهدایی «ابوالعلا سودآور» ـ نوه حاج حسین آقا ملک (واقف موزه و کتابخانه ملک) ـ‌ به این موزه است که نمایش آنها تا دو هفته آینده ادامه دارد. این دو نسخه از قرآن به خط کوفی برای نخستین بار است که رونمایی می‌شوند. این نسخه از قرآن به خط کوفی، حاوی آیاتی از سوره‌های بقره و انعام است. این اثر هشت برگ از اوراق قرآن کریم به خط کوفی روی پوست است. اوراق در اندازه ١٨, ٨ در ٢٩, ۴ سانتی‌متر و حاوی ۶ سطر در هر برگ است. مسطر یا سطح نوشته ١۵, ٨ در ٢٣, ٣ سانتی‌متر است. این نوع خط کوفی از نوع DI در تقسیم‌بندی ششگانه «فرانسوا دِرُش» ـ پژوهشگر و متخصص نسخه‌شناسی و کتیبه‌شناسی ـ از خط کوفی به شمار می‌آید. کتابخانه و موزه ملک در میدان امام خمینی تهران، سر در باغ ملی، خیابان ملل متحد (میدان مشق) واقع شده که بازدید از آن در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۵:۳۰ و روزهای پنجشنبه از ساعت ۱۰ تا ۱۵ امکان‌پذیر است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی