با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شد

افتتاح مرکز بزرگ فرهنگی هنری در شهرکرمان

گروه فرهنگی: هفدهمین دوره جشنواره شعر فجر در حالی با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رهبر انقلاب را بزرگ‌ترین حامی شعر و ادبیات خواند و گفت: «اگر بخواهیم از شخصیتی نام ببریم که بیشترین همت را در حوزه فرهنگ، شعر و ادبیات بخصوص در حوزه انقلاب و دفاع مقدس انجام داده بی‌تردید آن فرد رهبر معظم انقلاب است.»
امام خمینی(ره) ادیبی کم‌نظیر و عالمی بزرگ
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیه این رویداد ادبی که عصر جمعه به میزبانی مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار شد، با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) ادیبی کم‌نظیر، مفسر، فقیه و عالم بزرگ و مرجع تقلید مؤمنان جهان نیز بوده است، تصریح کرد: «به همین دلیل در این نهضت نقش فرهنگی نیز بارز بوده و در سرلوحه حوزه‌های فرهنگی که در انقلاب حضور داشته شعر است. امام(ره) در کنار همه خصلت‌های بزرگ و تبحر در دانش‌های مختلف خود یک شاعر توانمند بودند.» وی همچنین به شاعر بودن رهبر معظم انقلاب نیز اشاره کرد و افزود:  «اگر بخواهیم از شخصیتی نام ببریم که بیشترین همت را در فرهنگ، شعر و ادبیات بخصوص انقلاب اسلامی و دفاع مقدس انجام داده، بی‌تردید آن فرد رهبر معظم انقلاب است. این شخصیت عالیقدر همواره مانند باغبان و یک پدر دلسوز حامی شعرا و ادبا بوده و این افتخاری بزرگ برای شاعران است.»
انقلاب اسلامی انقلابی کاملاً فرهنگی بود
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد که انقلاب اسلامی ایران، انقلابی کاملاً فرهنگی بود که می‌توان در راستای اثبات آن نمونه‌های متعددی را آورد و درباره‌شان صحبت کرد. اسماعیلی همچنین با اشاره به اینکه در این جشنواره شاعرانی از کشورهای حوزه تمدنی ایران بزرگ از جمله تاجیکستان، سوریه، لبنان، افغانستان، ازبکستان، پاکستان، هندوستان و آذربایجان حضور دارند، گفت: «در دولت فعلی به حوزه شعر توجه خاص می‌شود و برای ترفیع حوزه شعر برنامه‌ریزی شده است که علاقه‌مندان در آینده نزدیک نتایج آن را مشاهده خواهند کرد.»
توجه جدی دولت به شعر
او با اشاره به توجه جدی دولت به شعر افزود:«اخیراً در شب عیدغدیر شاعران در دیدار با رئیس‌جمهور مطالبه کردند که بخشی برای شعر در وزارتخانه در نظر گرفته شود و مدت‌ها جلسه تشکیل دادیم که در چه ساختاری این اتفاق رخ دهد و با جمع‌بندی‌ای که انجام دادیم در نزدیک‌ترین حوزه به وزیر این امر را محقق کردیم.»اسماعیلی در بخش دیگری از سخنرانی‌اش، علی‌محمد مؤدب را به‌عنوان دستیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه شعر معرفی کرده و اظهار امیدواری کرد که با کمک معاونت فرهنگی بتوان برنامه کاملی را برای ارتقای جایگاه شعر و شاعران رقم زد.
 اسماعیلی همچنین به ساماندهی شورای پاسداشت زبان فارسی اشاره کرد و در پایان گفت: مسئولیت این شورا به معاون فرهنگی واگذار شده که با کمک بخش‌های مختلف وظایف برجای مانده در این حوزه را انجام دهد. قابل قبول نیست که در حوزه‌های تبلیغی، تجاری و علمی زبان رسمی مورد بی‌مهری قرار بگیرد و امیدواریم معاون فرهنگی همت لازم را در این زمینه انجام دهد.
افتتاح  تالار مرکزی فرهنگ و هنر کرمان
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین عصر دیروز در آیین افتتاح تالار فرهنگ و هنر کرمان با تبریک دهه فجر انقلاب اسلامی افزود: با وجود همه مشکلات و کمبودهایی که دولت از ابتدای شروع به کار با آن روبه‌رو بوده توانستیم بخش مهمی از پروژه‌های فرهنگ و هنر را به اتمام برسانیم. اینها پروژه‌هایی معمولی و با یک روند عادی نبودند؛ به‌طور مثال همین مجموعه تالار فرهنگ و هنر کرمان به لحاظ مهندسی، فنی و معماری جزو مجموعه‌های منحصر به فرد است.محمدمهدی اسماعیلی گفت: « زمانی در بیان مجموعه‌های فرهنگ و هنری انگشت اشاره‌مان به دهه‌های ماقبل بود و دوستانی می‌گفتند باید بتوانیم مجموعه‌های به لحاظ استحکام و معماری نظیر آنها در کشور ایجاد کنیم اما امروز افتخار داریم مجموعه‌ای در کرمان افتتاح شده که هیچ نظیری ماقبل خود نداشته و با معماری منحصر به فرد مایه افتخار کرمانی‌ها و ایرانی‌ها است.»
او افزود: «مجموعه تالار فرهنگ و هنر کرمان را جوانان حوزه دانش‌بنیان برای ما آماده کردند که این موضوع نشان می‌دهد در بخش‌های مختلف دارای چه استعدادی هستیم و باید باور کنیم ایران با قدرت مسیر پیشرفت را طی می‌کند.»اسماعیلی اظهار داشت: «با افزودن یک بنا به بناهای فاخر فرهنگی در کرمان این استان در سال‌های آینده میزبان بخش مهمی از فعالیت‌های فرهنگی و هنری کشور خواهد شد.»
موسیقی نواحی در کرمان
اسماعیلی همچنین گفت: با برگزاری جشنواره موسیقی نواحی در استان کرمان حتماً موافق هستم؛ امسال هم به دلیل مشکلات این جشنواره به استان گلستان رفت و در سال آینده در چندین منطقه آن را خواهیم داشت که یکی از مناطق کرمان است. دبیرخانه جشنواره مقاومت را نیز در کرمان برقرار خواهیم کرد و از همه ایده‌های نو در همه حوزه‌های فرهنگ و هنر حمایت می‌کنیم.گفتنی است تالار مرکزی شهر کرمان به عنوان بزرگ‌ترین مجموعه فرهنگی، هنری استان کرمان و یکی از بزرگترین و پیشرفته‌ترین تالارهای فرهنگی کشور همزمان با سالروز ولادت حضرت علی علیه السلام و چهارمین روز دهه فجر با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌طور رسمی مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
تحقق وعده وزیر فرهنگ
بنابر این گزارش، طرح مطالعاتی تالار مرکزی فرهنگ و هنر کرمان از سال 82 شروع و بعد از تهیه طرح در سال 88 اجرای مجتمع فرهنگی، هنری تالار مرکزی شهر کرمان به عنوان یک پروژه ملی، آغاز شد و در تمامی این سال‌ها مشکلات، مسائل و چالش‌های زیادی باعث تأخیر در بهره‌برداری از این پروژه و عدم تحقق وعده‌های مسئولان شده بود تا اینکه این پروژه با روی کار آمدن دولت مردمی و وعده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از سال‌ها بلاتکلیفی به‌طور رسمی افتتاح شد.
لازم به ذکر است، بزرگ‌ترین مجموعه فرهنگی، هنری شهر کرمان، در غرب این شهر، در بلوار شهید صدوقی جنب ساختمان مرکزی فنی حرفه‌ای بوده و در زمینی به مساحت 37 هزار و 400 مترمربع به عنوان مجموعه‌ای با عملکرد اصلی فرهنگی احداث شده و شامل فضاهایی چون سالن تئاتر، سالن همایش، سالن موسیقی و سالن نمایشگاهی است.

 

برش 1

  هنرمندان همه شهرها باید دیده شوند
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اواخر هفته‌ای که گذشت به‌عنوان میهمان برنامه تلویزیونی «صف اول» شبکه خبر، درباره حواشی جشنواره‌های فرهنگی و هنری فجر و رویکردهای دولت به این رویدادها گزارشی ارائه داد. محمدمهدی اسماعیلی گفت: «جشنواره با استقبال خوبی از سوی مردم و هنردوستان روبه‌رو شد. یکی از مهم‌ترین مباحثی که از ابتدا در محور اولویت‌های ما قرار داشت، حوزه فرهنگ بود. ما قصد داشته و داریم تا این فضای موجود را در بخش‌های فرهنگی و هنری به نفع حضور همه بخش‌ و اقلیم‌ها تغییر دهیم و برای همه جوانان ایرانی، فرصت‌هایی را فراهم کنیم.»
وزیر ارشاد درباره ایده‌ تمرکززدایی از تهران در این جشنواره‌ها توضیح داد: «حوزه هنری کشور گویی در مناطق خاصی از تهران محصور شده و باید این حصار را بشکنیم.‌ اگر ما از عدالت فرهنگی زیاد می‌گوییم به این دلیل است که هنرمندان همه‌ شهرها باید دیده شوند.»
او درباره برابرسازی فرصت‌ها نیز گفت: «تئاتر شهرستان‌ها تا سال‌های پیش روی سی‌دی ضبط و تماشا می‌شد اما امسال هنرمندان در چهار منطقه از کشور جمع شدند و جشنواره تئاترهای منطقه‌ای را اجرا کردند و مشارکت همگانی اتفاق افتاد. ما در نوع حضور جامعه هنری ایران در بهترین جشنواره‌های کشور، این تغییر را ایجاد کردیم. در جشنواره تئاتر فجر امسال، هنرمندان بسیاری از همه سلایق با انواع پوشش‌ها و گویش‌ها حضور داشتند و ما می‌توانیم در حوزه فرهنگ و هنر تغییراتی بنیادی را به نفع تمام مردم اجرایی کنیم.»

 

برش 2

  معرفی برگزیدگان این دوره شعر فجر
بخش درباره شعر: برگزیده: «قرن‌های بی‌زمان»، نوشته مهدی محبتی، نشر هرمس. شایسته تقدیر: «هشت رود» از محمدکاظم کاظمی، شهرستان ادب.
بخش کودک و نوجوان: شایسته تقدیر«دلتنگتم و می‌دانی» از مریم زندی، انتشارات سروش و«قلب کوه از سنگ نیست» سروده غلامرضا بکتاش، انتشارات سروش
بخش شعر محاوره: شایسته تقدیر:«نسخه مجنون من» سروده پریسا صفاریان از انتشارات فصل پنجم
بخش شعر نو: شایسته تقدیر: «میان جیوه و اندوه» از لیلا کرد بچه، نگاه
بخش شعر کلاسیک:شایسته تقدیر:«زیر ساعت حرم» از مریم سقلاطونی، سوره مهر و «مرتد» سروده مهدی جهاندار، شهرستان ادب

 

جستجو
آرشیو تاریخی