پس از خداحافظی کی‌روش و توافقش با قطر، برنامه فدراسیون فوتبال تا حدودی مشخص شد

مربی ایرانی برای نیمکت تیم ملی

پس از روشن شدن تکلیف کی‌روش، بسیاری در انتظار این بودند تا ببینند فدراسیون چه برنامه‌ای برای نیمکت تیم ملی دارد. در این میان، تاج، درباره انتخاب سرمربی تیم ملی، به برنامه «ورزشگاه» گفت: «ما دو انتخاب مهم داریم که یکی سرمربی تیم امید و یکی بزرگسالان است. من با طرف قطری صحبت کرده بودم که جلسه‌ای با کی‌روش دارند و شاید به نتیجه برسند. از کی‌روش تشکر می‌کنم که نسل جدیدی را در ۹ سال به کشورمان معرفی کرد و وقاری به تیم ملی داد و هر وقت هم او را ببینم، با احترام برخورد می‌کنم.» او درباره گزینه نهایی برای تیم ملی ادامه داد: «دو نگاه متفاوت وجود دارد که یک نگاه مربی داخلی است که مخالفانی دارد و یک نگاه هم خارجی است.»

گروه ورزشی/ سه‌شنبه هفته گذشته بود که کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان در جام جهانی 2022 قطر، در صفحه اینستاگرامش به زبان فارسی متنی را منتشر و با قدردانی از شاگردانش در ایران، تلویحاً از تیم ملی خداحافظی کرد تا خبر توافقش با قطر برای پذیرفتن سرمربیگری این تیم، جدی‌تر شود. در این شرایط، مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال، پنجشنبه اعلام کرد با شیخ حمد، رئیس فدراسیون فوتبال قطر در حاشیه انتخابات کنفدراسیون فوتبال آسیا در صحبتی که با او داشته گفته «امروز (پنجشنبه) جلسه نهایی با کی‌روش را خواهند داشت.» پس از آن هم، امیرمهدی علوی مدیر روابط عمومی فدراسیون فوتبال نیز، درباره آخرین وضعیت کی‌روش عنوان کرد: «آقای تاج در حاشیه کنگره AFC با رئیس فدراسیون فوتبال قطر صحبت کرده‌ و او تأیید کرده که کی‌روش با قطر توافق رسیده است.»
تاج: مربی ایرانی برای تیم ملی بهتر است
پس از روشن شدن تکلیف کی‌روش، بسیاری در انتظار این بودند تا ببینند فدراسیون چه برنامه‌ای برای نیمکت تیم ملی دارند. در این میان، تاج، درباره انتخاب سرمربی تیم ملی، به برنامه «ورزشگاه» گفت: «ما دو انتخاب مهم داریم که یکی سرمربی تیم امید و یکی بزرگسالان است. من با طرف قطری صحبت کره بودم که جلسه‌ای با کی‌روش دارند و شاید به نتیجه برسند. از کی‌روش تشکر می‌کنم که نسل جدیدی را در ۹ سال به کشورمان معرفی کرد و وقاری به تیم ملی داد و هر وقت هم او را ببینم، با احترام برخورد می‌کنم.»
او درباره گزینه نهایی برای تیم ملی ادامه داد: «دو نگاه متفاوت وجود دارد که یک نگاه مربی داخلی است که مخالفانی دارد و یک نگاه هم خارجی است. ما همیشه با مربیان داخلی افتخارآفرینی کردیم. حشمت مهاجرانی، علی پروین و علی دایی زحمات زیادی کشیده‌اند و در این اواخر، نکونام و سایر مربیان هم بوده‌اند. در بعد خارجی، مثلاً کی‌روش کمک بزرگی به ما کرده است. ما محدودیت‌هایی درباره مربی خارجی داریم و تحریم در کشور ما  وجود دارد و البته به قوانین هم احترام می‌گذاریم. اگر پول نقد هم اینجا داشته باشیم، انتقال آن به خارج از کشور عملیاتی نیست. یکی از متهمان پرونده ویلموتس خود من و سایر اعضای هیأت رئیسه هستیم. متهم شدیم چون نتوانستیم پول او را بدهیم. کالدرون، برانکو و استراماچونی هم ‌نمونه‌های دیگر هستند که چون پول‌شان را نگرفته بودند، رفتند و شکایت کردند. اگر ما یک مربی بنام داشته باشیم که رزومه خوبی داشته باشد، باید پول بدهیم. اتفاقاً گزینه هم هست چون می‌خواهند به ایران بیایند. مربیان طبق قانون فیفا در صورت عدم پرداخت پول‌شان پس از دو ماه می‌توانند یک‌طرفه قراردادشان را فسخ کنند. روی میز مربی بنام و با کیفیت که رزومه خوبی داشته باشد، زیاد داریم. مربیان زیادی طالب سرمربیگری تیم ملی ایران هستند چرا که با داشتن این همه لژیونر هر مربی‌ای دوست دارد سرمربی تیم ملی باشد اما دغدغه مسائل مالی وجود دارد.»رئیس فدراسیون فوتبال درباره اینکه به نظر می‌رسد مربی ایرانی یا خارجی آشنا مثل پاکو خمز مدنظر هستند، عنوان کرد: «اولاً مذاکراتی که رسانه‌ها با مربیان اعلام می‌کنند گمانه‌زنی خودشان است. فردی را معرفی کردند که اصلاً ما در جریان آن نبودیم. این دو انتخاب (تیم امید و بزرگسالان) جزو کارهای ما است و بسرعت عمل می‌کنیم و با توجه به جمیع جهات به این نتیجه رسیده‌ایم که انتخاب گزینه داخلی برای هدایت تیم ملی بهتر است.»تاج درباره انتخاب دوباره‌اش به عنوان نایب رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا، چنین نظر داد: «بحث مهمی است که باید در آسیا جایگاه مهمی در اختیار داشته باشیم. پیش از اینکه مباحت تیم‌های ملی در فیفا بررسی شود، در AFC تصمیم‌گیری می‌شود. اگر یک عضو AFC ایرانی باشد، در تصمیم‌گیری‌ها تأثیرگذار است، ضمن اینکه منافع آسیا در اختیار هیأت رئیسه AFC  خواهد بود.»
چرا تاج از کی‌روش به مربی ایرانی رسید؟
در روزهایی که فدراسیون فوتبال در تلاش برای تمدید قرارداد کی‌روش بود، قاضی‌زاده‌هاشمی در یک برنامه تلویزیونی گفت که فدراسیون فوتبال فعلاً نباید برای تیم ملی سرمربی انتخاب کند. یکی از اعضای کمیسیون ورزش مجلس شورای اسلامی هم در یک برنامه تلویزیونی به صراحت گفت ما در کمیسیون ورزش به دنبال مطالعه و پژوهش روی طرحی هستیم که مربی ایرانی برای تیم ملی بهتر است یا خارجی و فدراسیون فوتبال تا زمان اجرای این پژوهش و رسیدن به نتیجه آن نباید اقدامی در این زمینه انجام دهد. در آن روزها، به نظر می‌رسید وزارت ورزش و جوانان موافق ادامه حضور کی‌روش است و تاج هم از او تعریف می‌کرد و تصور می‌شد بزودی قرارداد این مربی پرتغالی تمدید خواهد شد اما حالا فدراسیون ۱۸۰ درجه تغییر موضع داده و برای انتخاب مربی ایرانی مشکلات در انتقال پول به حساب مربی خارجی را مطرح کرده است. در حالی که خیلی‌ها می‌گویند انتخاب مربی ایرانی برای تیم ملی، دستاورد مطالعه و پژوهش اعضای کمیسیون ورزش مجلس است و تاج که پیش‌تر به خاطر انتخاب مارک ویلموتس مورد انتقاد بود، این بار می‌خواهد از این تصمیم مهم تمکین کند تا با دردسر جدید مواجه نشود و دل مجلس شورای اسلامی را به دست آورد. بخصوص که مجلس پیش از جام جهانی برای تیم ملی بودجه مصوب کرد. در نهایت جمع‌بندی بر این شده که این بار هدایت تیم ملی در جام ملت‌ها به یک مربی ایرانی محول شود و در صورتی که نتایج با وی در جام ملت‌ها خوب بود، این حضور ادامه پیدا کند و در غیر این صورت بار دیگر هدایت تیم ملی به یک مربی خارجی محول شود.
گزینه‌های پیش روی فدراسیون
با این اتفاق‌ها، سؤالی که اذهان علاقه‌مندان به فوتبال را مشغول کرده این است اگر قرار است سرمربی تیم ملی یک گزینه داخلی باشد، بجز جواد نکونام که نامش از مدت‌ها پیش مطرح شده و بحث زیادی پیرامون حضور او به وجود آمد و در نهایت حضور روی نیمکت ایران را رد کرد، کدام مربیان ایرانی شانس حضور روی نیمکت تیم ملی را دارند؟ دومین گزینه‌ای که به ذهن خیلی‌ها می‌رسد، احتمالاً امیر قلعه‌نویی است که باید دید رویکرد فدراسیون در قبال او چیست؟ یحیی گل‌محمدی هم به طور مشخص پیشنهادی برای سرمربیگری تیم ملی ندارد؛ یعنی تا این لحظه با او مذاکره‌ای نشده است. علی دایی هم که بعید است جزو گزینه‌های فدراسیون باشد یا اینکه خودش این مسئولیت را بپذیرد. در این شرایط، باید دید نیمکت تیم ملی به کدام مربی ایرانی سپرده خواهد شد؟

جستجو
آرشیو تاریخی