صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و بیست - ۱۳ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و بیست - ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۴

سفر بی‌حاصل بلینکن به خاورمیانه

شقایق بردبار/ سفر آنتونی بلینکن به سرزمین‌های اشغالی فلسطین نه تنها برای فلسطینی‌ها ناامید کننده بود، بلکه نتوانست حتی شکاف‌های بین دولت جو بایدن و بنیامین نتانیاهو را درباره برخی مسائل مربوط به سیاست‌های نخست‌وزیر جدید رژیم صهیونیستی پر کند.
به گزارش روزنامه امریکایی واشنگتن پست، بلینکن در این سفر که نخستین سفر او به سرزمین‌های اشغالی فلسطین از زمان به قدرت رسیدن مجدد نتانیاهو بود، تلاش کرد خود را به‌عنوان یک ناجی صلح در خاورمیانه نشان دهد. اما هم اسرائیلی‌ها و هم فلسطینی‌ها بلینکن را که همچنان بر سیاست امریکا بر راه حل دو دولتی تأکید می‌کرد، به دیده تحقیر و بدبینی نگاه کردند، هرچند که زاویه دید هر کدام از آنها نسبت به این موضوع متفاوت بود. بنا بر نظرسنجی‌هایی که انجام شده فقط یک سوم فلسطینی‌ها و یهودیان به راه‌حل دو دولتی اعتقاد دارند و در کنار آن امریکا را مقصر همه آنچه که وجود دارد، می‌دانند.
بلینکن در کنفرانس خبری که سه‌شنبه شب در قدس داشت، مدعی شد امریکا خواهان کاهش فوری تنش‌ها است اما معتقد است، باید در دراز مدت کاری بیش از کاهش تنش انجام شود و از جمله تلاش بیشتری صرف به نتیجه رسیدن راه حل دو کشوری کرد. او در همین ارتباط به دولت نتانیاهو هشدار داد: «واشنگتن با هر چیزی که مانع این هدف شود، مخالف است.» اشاره او به شهرک سازی‌های غیر قانونی و طرح الحاق کرانه باختری بود. بلینکن در نشستی که با محمود عباس داشت نیز هشدار داد: «مهم این است که به خشونت‌ها پایان داده شود.» او در حالی خواهان پایان تنش‌ها شد که همزمان با سفر او نظامیان رژیم صهیونیستی در حمله به جنین 10 فلسطینی را به شهادت رساندند و موجب تنش‌های بی‌سابقه‌ای شدند که به اعتقاد بسیاری می‌تواند به انتفاضه دیگری بینجامد. در همین ارتباط آلیس کریگر، فعال صلح که در سرزمین‌های اشغالی ساکن است، گفته است: «درگیری اخیر پایان نخواهد گرفت و اوضاع بدتر خواهد شد.»
نگرانی فعالان صلح خاورمیانه از تشدید تنش‌ها در حالی است که به اعتقاد هم فلسطینی‌ها و هم ساکنان اراضی اشغالی فلسطین دولت جدید نتانیاهو با سیاست‌هایی که در پیش گرفته باعث تشدید خشونت‌ها خواهد شد.
جستجو
آرشیو تاریخی