صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و نوزده - ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و نوزده - ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۲۳

خط خبر

پیام وزیر ارشاد به پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر:
فرصتی یگانه برای ظهور جلوه های ناب هنر اسلامی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی پیامی به پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر نوشت: جشنواره هنرهای تجسمی فجر که برآمده از فجر شکوهمند انقلاب اسلامی است، فرصتی یگانه برای بروز و ظهور جلوه‌‌های ناب هنر اسلامی ـ ایرانی است که همچون گوهری رخشان بر تارک تاریخ نقش بسته و هر روز بالنده‌ و پربارتر می‌‌شود. در بخشی از این پیام آمده است: «گذشتگان ما هنر را مایه صیقل روح و جان و وسیله تقرب به حق و معبود می‌دانستند که هنرمند در مسیر آفرینش اثرش صاحب خصلت نیک ‌مردی، فتوت و فضیلت می‌شود و از این ‌رو است که هنرمند مسلمان با ساخت و خلق هر اثر هنری به مراتبی از ارزش‌های والای انسانی نائل می‌شود و در میان هنرها این هنرهای تجسمی بود که برای هزاران سال این امر مهم را برعهده داشت. مایه خشنودی است که جشنواره پانزدهم کوشیده است تا بیش از همیشه در مسیر تحقق عدالت فرهنگی گام بردارد. برگزاری جشنواره در ۳۲ استان کشور، حضور نسل‌‌های مختلف هنرمندان از شهرها، شهرستان‌‌ها و اقلیم‌‌های مختلف در کنار یکدیگر، برنامه‌‌ریزی برای شناسایی و معرفی استعدادهای نوظهور و بهره‌برداری از سرمایه عظیم هنرهای تجسمی به ‌منظور نمایش دستاوردها و مصادیق رشد و پیشرفت ایران اسلامی، ازجمله ظرفیت‌های ارزنده‌ای است که می‌تواند از رهگذر برگزاری این جشنواره هنری تحقق یابد. بار دیگر از فرصت استفاده کرده و خالصانه‌ترین سلام‌ها و درودها را بدرقه راه هنرمندان حاضر در پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر می‌نمایم. همچنین مراتب تشکر و قدردانی خود را از زحمات و تلاش‌‌های کلیه دست‌ اندرکاران جشنواره پانزدهم اعلام نموده و دست یکایک عزیزان را به گرمی می‌‌فشارم. امیدوارم با همراهی و همدلی آحاد هنرمندان پهنه پرشکوه هنرهای تجسمی کشور، اهالی این هنر گرانقدر به جایگاهی والا و شایسته نام میهن عزیزمان ایران دست یابند.»

 اختتامیه جشنواره ملی کتاب رشد برگزار شد

 بیستمین دوره جشنواره ملی کتاب رشد در حالی به کار خود پایان داد که عباس میرزاحسینی، دبیر این دوره از جشنواره درباره اهمیت برپایی چنین رویدادهایی در تربیت نسل آینده گفت:«هر چقدر نشان رشد را به کودکان و نوجوانان بیشتر آموزش دهیم، نسلی که در آینده خواهیم داشت نسل آگاهتر و با آینده بهتری است. شعار «کتاب خوب، آینده خوب» از این مضمون گرفته شده است. بنابراین اگر بتوانیم این نشان را به بچه‌ها معرفی کنیم، مسیر خود را بهتر پیدا می‌کنند و در عرصه‌های مختلف کار، فناوری و سبک زندگی موفق‌تر هستند.» میرزاحسینی در بخشی از این اختتامیه گفت: «جوامع بشری همواره به تداوم هویت و فرهنگ سرزمین خود اهتمام داشته‌اند که در این بین کودکان و نوجوانان به‌عنوان آینده‌سازان کشور دارای اهمیت ویژه‌ای هستند؛ از این رو در تداوم این هویت و فرهنگ سرزمینی و زیست‌بوم تربیتی، سیاستگذاران و برنامه‌ریزان کشور باید تلاش مضاعف داشته باشند.»
دبیر علمی جشنواره ملی کتاب رشد در بخش دیگری از سخنان خود با ارائه گزارشی از چگونگی برگزاری این دوره تصریح کرد: «حدود سه هزار و 480 اثر وارد دبیرخانه جشنواره شد که در این میان 644 اثر حائز صلاحیت برای ورود به جشنواره شدند. تمام آثار در 13 گروه بررسی شدند که عبارتند از: شعر و ادبیات، تفکر و سبک زندگی، خاطره و خاطره‌نگاری، علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی، مطالعات دینی، تصویرگری، داستان کودک و خردسال، داستان نوجوان، دانش‌افزایی، فرهنگ و هنر و علوم کاربردی.» وی در تشریح اولویت‌های این جشنواره گفت: «داوران متناسب با اقتضائات راهبردی کشور، پنج اولویت را مشخص کردند. دستی که بوسیدنی بود: کتاب‌هایی که در راستای تکریم مادری و مقام معلم است یا کتاب‌هایی که درباره بانوان شهید بودند. پیروزی: روایت‌های پیشرفت انقلاب، امیدآفرینی و پرهیز از سیاه‌نمایی. روشنا: این بخش در راستای جهاد تبیین، ترویج و تبیین گفتمان آرمان انقلاب است. روایت غرب بدون روتوش: پول تمدن غرب. افتخار ایران: سبک زندگی اسلامی-ایرانی.» گفتنی است آیین اختتامیه جشنواره ملی کتاب رشد با حضور یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش، عباس میرزاحسینی دبیر علمی جشنواره ملی کتاب رشد و حجت‌الاسلام علی لطیفی معاون وزیر آموزش و پرورش، دوشنبه گذشته و به میزبانی سالن اصلی باغ کتاب برگزار شد.

برگزیدگان «جشنواره کتاب و رسانه» معرفی شدند

برگزیدگان بیستمین «جشنواره کتاب و رسانه» در آیین اختتامیه این رویداد معرفی و تجلیل شدند. در مراسم اختتامیه بیستمین دوره این جشنواره از برگزیدگان در محورهای سه‌گانه «مطبوعات و خبرگزاری‌ها»، «رسانه‌های دیداری و شنیداری» و «رسانه‌های اجتماعی» تجلیل شد؛ همچنین جوایز ویژه «ناشر فعال در استفاده از رسانه‌ها»، «شخصیت فعال رسانه‌ای کتاب»، «انتخاب مردمی» و «رسانه حامی کتاب» در آیین پایانی این رویداد معرفی شدند. گفتنی‌ است جایزه ویژه «ناشر فعال در استفاده از رسانه‌ها» به انتشارات به‌نشر، جایزه ویژه «شخصیت فعال رسانه‌ای کتاب» به حجت‌الاسلام اسماعیل آذری‌نژاد، جایزه ویژه «انتخاب مردمی» به محمدرضا نیازمند و جایزه ویژه «رسانه حامی کتاب» به رادیو گفت‌وگو تعلق گرفت. همچنین رضا سربخش، شهاب دارابیان و مریم کشاورز‌مسعودیان، منتخبان بخش «رویداد ایده‌پردازی تولید محتوای رسانه‌ای» بودند که در آیین اختتامیه «بیستمین جشنواره کتاب و رسانه» تندیس جشنواره را دریافت کردند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی