صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و نوزده - ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و نوزده - ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۲۳

روی خط جشنواره های فجر

آبروی آزادی را برده‌اید
رضا محقق تهیه‌کننده فیلم سینمایی «چرا گریه نمی‌کنی؟» به کارگردانی علیرضا معتمدی همزمان با راهیابی این فیلم به بخش اصلی چهل ‌و یکمین جشنواره فیلم فجر،  درباره موضع‌گیری اعتراضی بازیگران فیلمش با هدف تحریم جشنواره فیلم فجر گفت: تهیه‌کننده است که برای یک فیلم تصمیم می‌گیرد. بازیگر در فیلم بازی‌اش را کرده و حق و حقوقش را هم گرفته است. این بازیگران چرا شبکه نمایش خانگی را که ماهانه دو سه میلیارد تومان از آن درآمد دارند، تحریم نمی‌کنند؟ همه عوامل این فیلم تا ریال آخر دستمزدهایشان را گرفته‌اند، کجا با رفاقت پای این کار آمده‌اید؟ من به‌هیچ عنوان نمی‌خواهم جشنواره فجر را تحریم کنم، چرا باید شما به من زور بگویید؟ این چه مدل دموکراسی است که شما از آن دم می‌زنید؟ مگر شعار آزادی نمی‌دهید؟ شما آبروی آزادی را هم برده‌اید! شما پیراهن عزتمند آزادی را به یک ذلت تبدیل کرده‌اید! من در بسیاری از فستیوال‌های معتبر سینمایی دنیا جایزه گرفته‌ام، حالا این دوستان به من می‌گویند تهیه‌کننده تازه‌کار! اگر من گمنام بودم چرا برای ساخت این فیلم سراغ من آمدید؟ سینما برای برخی از این افراد بیشتر بیزینس است تا هنر. شما حق ندارید برای دیگری تعیین تکلیف کنید. شما همه بازی کرده‌اید و دستمزد خود را هم گرفته‌اید. یادم نمی‌رود یکی از همین بازیگران، یک روز تا دستمزدش را نگرفت، حاضر نشد مقابل دوربین برود. حالا تبدیل به ارائه‌دهندگان دکترین انقلاب اینستاگرامی شده‌اند! هر اتفاقی هم که می‌افتد پناه می‌برند به فضای مجازی! اکثر این بازیگران دستمزدشان را به‌صورت جلسه‌ای می‌گرفتند. دو نفر از همین امضاکنندگان در حد چند پلان در فیلم حضور دارند، تو دیگر اظهارنظر نکن! بازیگری که برای ۵ جلسه نقش‌آفرینی ۴۰۰ میلیون تومان دستمزد گرفته‌ای، چگونه دم از مردم می‌زنی؟ شما دل‌تان برای مردم می‌سوزد؟ برای این مردم چه کرده‌اید؟ این اظهارنظرها با حقیقت فاصله دارد. تا کی قرار است ما دورو باشیم؟ تا کی می‌خواهیم مردم را سکو و پله‌ای برای پیشرفت خودمان کنیم و ابزار قرار دهیم، تا کی ریاکاری کنیم؟ فلان بازیگر تنها افتخارش نقش‌آفرینی در فیلم‌های پدرش بوده و فقط همین رزومه را دارد، آن وقت به من می‌گوید تهیه‌کننده ناشناس و تازه کار! من نه شوهرم بازیگر بوده که بازیگر بشوم و نه حامی ویژه‌ای داشته‌ام. اف بر کسانی که این اندازه نمک‌نشناس هستند. کاش اگر حرف و نقدی دارید مثل مرد بیایید و مطرح کنید، نه اینکه جلوی تنفس دیگری را بگیرید و بگویید حق نداری نفس بکشی! / مهر
«لیزای بیچاره» و استقبال تماشاگران
کمی مانده به برگزاری مراسم اختتامیه چهل‌ویکمین جشنواره تئاتر فجر، نمایش «لیزای بیچاره» از روسیه روی صحنه رفت که با استقبال زیاد تماشاگران هم مواجه شد. برای اجرای این نمایش تقریباً تمام ظرفیت تالار وحدت و بالکن‌هایش پر شد. هرچند بالانویس این نمایش هم مانند همه نمایش‌های بخش بین‌الملل، گاهی دچار اختلال می‌شد ولی توضیحات بروشور، سادگی داستان کار و بازی خوب بازیگران نمایش که همگی به خواندن هم تسلط داشتند، سبب شد تماشاگران ایرانی به‌خوبی با کار ارتباط برقرار کنند و برای ساعاتی از تماشای این نمایش لذت ببرند.
سیزدهمین دوره جایزه امیرحسین فردی برگزار می‌شود
نشست خبری اعلام برنامه‌های مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، به مناسبت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با حضور محمدرضا شرفی خبوشان مدیر کل مرکز آفرینش‌های ادبی، تیمور آقامحمدی دستیار ویژه مرکز و مسئول امور استان‌های آفرینش‌های ادبی و محمود حبیبی‌کسبی مدیر دفتر شعر آیینی در محل حوزه هنری برگزار شد. محمدرضا شرفی خبوشان در این نشست گفت: برنامه‌های مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری که به مناسبت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تدارک دیده شده نگاه ویژه‌ای به اهالی حوزه ادبیات انقلاب اسلامی دارد؛ چراکه بخش مهمی از پیام‌های انقلاب بر دوش نویسندگان متعهد انقلاب اسلامی بوده است. او با اشاره به حضور جدی شاعران و نویسندگان در عرصه‌های مختلف انقلاب گفت: وقتی صحبت از برگزاری فعالیت‌هایی برای سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی می‌شود، نویسندگان و شاعران در خط مقدم و اصلی این برنامه‌ها هستند. شرفی خبوشان برنامه‌های مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری برای سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را به دو دسته تقسیم کرد که برخی از آنها در ایام دهه فجر برگزار می‌شوند و بخش دیگری از برنامه‌ها در ایام دهه فجر آغاز می‌شوند و در طول سال ادامه پیدا می‌کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی