صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و نوزده - ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و نوزده - ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۲۳

گزیده روایت‌های مردمی از انقلاب اسلامی در «جان‌وطن»

فرهنگی/ سری دوم برنامه ترکیبی «جان‌وطن» به کارگردانی علی فراهانی و تهیه‌کنندگی مستوفی تازه‌ترین محصول مرکز مستند سوره است که در 11 قسمت 30 دقیقه‌ای در استودیو دیبافیلم تولید شده است.
این اثر در سری جدید به مرور خاطرات و روایت‌های مرتبط با سال‌های منتهی به انقلاب اسلامی و پس از آن می‌پردازد. در حقیقت بررسی خاطره‌های زندانیان سیاسی، پزشکان و پرستاران، بازاریان، دانشجویان، همافران و ارتشیان از اهداف فصل جدید است. همچنین در انتخاب سوژه‌ها، علاوه بر اهمیت یک روایت اتمسفریک و داستان‌دار، مردمی بودن سوژه و روایت دست اول نیز مورد توجه بوده است.
این برنامه ترکیبی شامل دو بخش استودیو و فضاسازی است. در استودیو در هر قسمت مجری، یک میهمان دارد که روایت و خاطرات او را می‌شنود. ویژگی متفاوت استودیو در برنامه «جان‌وطن» حداقلی بودن پلاتوی مجری و گفت‌وگوی بی‌مقدمه با میهمان است. در بخش دیگر برنامه، در طول روایت میهمان در استودیو، بخشی از خاطره‌های میهمان در فضایی متناسب با مضمون روایت گرفته می شود و مخاطب بخشی از روایت را در استودیو و بخشی دیگر را در لوکیشن مختص راوی، می‌بیند. «جان‌وطن» به سردبیری جاوید مختاری از امروز 12 بهمن ماه همزمان با آغاز دهه فجر راهی آنتن شبکه سه سیما می‌شود. پخش این اثر بهانه‌ای شد تا با امیر مهریزدان مدیر مرکز مستند سوره و جاوید مختاری سردبیر به گفت‌وگو بنشینیم که در ادامه می‌خوانید.

 «جان‌وطن» قرار است بِرندی برای قصه‌گویی مردمی باشد
 امیر مهریزدان مدیر مرکز مستند سوره درباره ساخت سری جدید این برنامه توضیح داد: ما از روز اول نظرمان بر این بود که برای مناسبت‌ها برندی را ثبت کنیم و نوع روایت‌هایمان هم با نوع روایت تحلیلی که در صدا و سیما باب است، متفاوت باشد. «جان‌وطن» قرار است بِرندی برای قصه‌گویی مردمی باشد به همین دلیل روی روایت‌های ناگفته مردمی متمرکز شده است.
 وی درباره فرم برنامه و رفت ‌و برگشت‌هایی که از استودیو به مکان‌های بازسازی شده اتفاق می‌افتد، گفت: اگر کار تنها در استودیو متمرکز باشد، با توجه به فضای گفت‌وگومحور ممکن است حوصله مخاطب سر برود و جذابیت داستانی تحت‌الشعاع فضای کم‌تنوع این برنامه قرار بگیرد. در حقیقت تلاش ما بر این بود با وصل ماجرا به بیرون از استودیو و فضایی که راوی داستانش را در آن فضا نقل می‌کند، به سرحال شدن روایت کمک کنیم.
مدیر مرکز مستند سوره در پایان خاطرنشان کرد: ما در ساخت برنامه‌های ترکیبی اهدافی را دنبال می‌کنیم. اولاً به لحاظ اجرایی باید به دور از زرق و برق باشد. ثانیاً شبیه برنامه‌های دیگری که تولید شده و می‌شوند، نباشد و ثالثاً نقطه هدفی را بزند که در فضای مأموریت حوزه هنری و سازمان سینمایی سوره تعریف می‌شود.

 انقلاب اسلامی پدیده کاملاً مردمی
جاوید مختاری سردبیر فصل دوم برنامه «جان‌وطن» با اشاره به اینکه راهبردی که برای انتخاب سوژه‌ها در نظر گرفته شده، بدین شکل است که سراغ اقشار مختلفی که درگیر انقلاب بودند، رفته است، بیان کرد: اگر ما قائل به این هستیم که انقلاب همه مردم را درگیر کرده، پس باید روایت مردم را بشنویم به همین دلیل سراغ اقشار مختلف رفتیم؛ قصه‌های ناگفته‌شان را شنیدیم و آنهایی را انتخاب کردیم که داستان‌های جذاب و پرکشش داشتند و می‌توانستیم اتمسفری را برایشان ترسیم کنیم.
وی با اشاره به اینکه «جان‌وطن» در فصل جدید به سراغ گزیده روایت‌های مردمی انقلاب اسلامی که پدیده‌ای تماماً مردمی در لایه‌های مختلف اجتماعی بوده، رفته است، عنوان کرد: با هر طبقه اجتماعی که آشنا می‌شویم، آثار انقلاب در آن سبک زندگی خود را نشان داده و کسی نمی‌تواند بگوید فلان قشر درگیر نشده است. در حقیقت وقتی از فضای سیاسی جدا می‌شویم و به دل توده‌های مردم می‌رویم، متوجه می‌شویم که اتفاقات بسیار عجیبی افتاده است و مردم با چه نیتی برای این حرکت هزینه ‌دادند.سردبیر فصل دوم برنامه «جان‌وطن» در پایان خاطرنشان کرد: ما بیشتر روی داستان تأکید کردیم چراکه قصه گفتن باعث می‌شود موضوع بهتر جا بیفتد، مخاطب همراه شود و درس‌هایی از آن بگیرد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی