در پی تعطیلات مکرر مدارس مطرح شد
پیشنهاد انعطاف تقویم آموزشی جدیتر شد
اکرم رضایی / بحث تقویم آموزشی در سال تحصیلی جاری وقتی قوت گرفت که آثار جبرانناپذیر تعطیلیهای پی در پی مدارس با آلودگی هوا، برودت هوا و… افزایش یافت. شرایط به گونهای شد که حتی والدین ترجیح میدادند فرزندانشان در مدرسه باشند تا اینکه از آموزشهای نیمهجان مجازی استفاده کنند. در گزارشهای قبلی روزنامه ایران بحث تغییر تقویم آموزشی مطرح و پیگیری شد. آموزش و پرورش معتقد است این موضوع یک قانون بوده و تغییر آن به عهده مجلس است. محمدمهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش در گفتوگویی که با «ایران» داشت درباره تغییر تقویم آموزشی عنوان کرد: تقویم آموزشی قانون مجلس است از اینرو عملاً ما نمیتوانیم تغییری ایجاد کنیم مگر اینکه قانون تغییر کند حتی در صورتی که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را داشته باشیم. قبلاً طرحی ناظر بر همین مسأله در مجلس مطرح شده بود و مرکز پژوهشها هم گزارشی را در اینباره تهیه کرده بودند که به نتیجه نرسید. استانهای سراسر کشور وضعیت متفاوتی دارند و باید سال تحصیلی با در نظر گرفتن وضعیت هر استان و به شکل سراسری اعمال شود. از طرفی زمان آموزش در استانها متفاوت بوده مثلاً در تابستان نمیتوانیم برای استانهای جنوبی کشور برنامهریزی درسی و تحصیلی داشته باشیم. زیرا به علت وضعیت آب و هوایی در خوزستان، به طور کلی پایان سال تحصیلی یک ماه زودتر از سایر استانها بوده و دانشآموزان در اردیبهشت امتحان میدهند و این یک قانون است.
مهدی اسماعیلی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی پیشتر به «ایران» گفته بود: وضعیت مناطق و استانها به لحاظ آب و هوایی متفاوت است. بر همین اساس دستکاری کردن تقویم آموزشی به این حجم تنوعی که در کشور وجود دارد لطمه خواهد زد. تغییر در تقویم آموزشی نمیتواند کار درستی باشد. بهتر است آموزش و پرورش برنامههای خود را تغییر دهد یعنی؛ در دوران و مواقعی که کشور با بحران مواجه میشود آموزش و پرورش هم باید یک دستورالعمل خاصی برای شرایط خاص داشته باشد. بهعنوان مثال آموزشهای مجازی و استفاده از بستر شاد یکی از همین راهکارها بوده است. به خاطر چند شهر نمیتوان تقویم آموزشی را تغییر داد. تقویم آموزشی دارای امتحان نهایی است؛ ما نمیتوانیم تقویم آموزشی را در یک شهر به یک شکل و در شهر دیگری به شکل متفاوتتری اجرا کنیم زیرا امتحانات نهایی سراسری است و باید همه کشور از آن تبعیت کنند. هدف ما این است که دانشآموزان از تحصیل باز نمانند و کیفیت آموزشی افت نکند. آموزش و پرورش باید به گونهای برنامهریزی کند که این خلأها پر شود.
با توجه به اظهار نظرهای آموزش و پرورش و مجلس شورای اسلامی توجه به شروع تغییرات تقویم آموزشی کلید خورده است، به گونهای که یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش در گفتوگویی که با خبرگزاری مهر داشته است به بحث تقویم آموزشی پرداخته. وی در اینباره گفت: برای جبران یادگیری باید یک روش مشخص برای دانشآموزان در نظر بگیریم که هنوز نتایج آن به جمعبندی نرسیده است. یکی از راههای وزارت آموزش و پرورش برای جبران کسر یادگیری، مدرسه مجازی است. مدرسه مجازی پس از ثبت مجوزهای لازم میتواند فعال شود.
وی ادامه میدهد: البته در این زمینه محدودیتهایی داریم؛ مثلاً یکی از این محدودیتها تقویم زمان آموزش با زمانبندی از اول مهر تا پایان شهریور است. به هر حال همه دانشآموزان نمیتوانند در تابستان در مدارس حضور داشته باشند؛ همان اقدامی که در تابستان سال گذشته انجام دادیم مشابه این روشها در حال بررسی است تا برای ابتدای سال آینده تحصیلی یک برنامه بهصورت کامل معرفی شود.
وی با اشاره به اینکه طرح تغییر زمان سال از سوی مجلس ارائه شده است، بیان میکند: طرحی را مجلس آورد؛ ما در شورای انقلاب فرهنگی نظر نهایی را دادیم. در این طرح زمان آموزش و سال تحصیلی بر اساس ساعات مناطق مختلف تنظیم میشود تا از اینرو دیگر محدودیت مهر تا شهریور را نداشته باشیم و در اقلیمهای متفاوت زمان سال تحصیلی متفاوت باشد.