صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و هجده - ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و هجده - ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۲۴

فضای مجازی

اخبار امروز، دنیای مجازی اهالی فرهنگ و هنر اختصاص دارد به یادی از سالروز تولد سمیعی گیلانی، برپایی نمایشگاه روح الامین در روسیه و عرضه فیلم «انارهای نارس» در شبکه نمایش خانگی.

یاد روز
امروزسه‌شنبه 11 بهمن ماه، مصادف است با سالروز تولد احمد سمیعی گیلانی (به سال ۱۲۹۹) مترجم، ویراستار و نویسنده ایرانی. سمیعی‌ زاده رشت است و تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در این شهر گذراند و سپس وارد دانشگاه تهران شد. او در کنار حرفه ویراستاری، چند کتاب در زمینه آیین نگارش و ویرایش تألیف‌ کرد و مقاله‌های ارزشمندی در مجلات متعددی نظیر پیک جوانان، کتاب امروز و رودکی به چاپ رسانید. سمیعی کار ترجمه را با برگرداندن رمان «دلدار و دلباخته»، از ژرژ ساند شروع کرد و بعداً آثاری را از نویسندگان بزرگی مانند ژرژ پرک و گوستاو فلوبر به فارسی برگرداند.

تصویر و تجسمی
به گفته مسعود احمدوند رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در روسیه: «با مساعدت بی‌دریغ و خالصانه حسن روح‌الامینی و به همت این رایزنی و مشارکت وزارت فرهنگ فدراسیون روسیه تعداد 14 اثر از آخرین کارهای این نقاش برجسته از جمعه 15 بهمن 1401 مصادف با روز ولادت امیرالمؤمنین علی علیه السلام در ساختمان اصلی موزه هنرهای شرقی مسکو تا 6 فروردین 1402 به نمایش در خواهد آمد.
مسعود سپهر طراح گرافیک پیشکسوت، مدرس و پژوهشگر در ۶۶ سالگی دار فانی را وداع گفت. در خبری که از سوی انجمن طراحان گرافیک ایران منتشر شده، آمده: «استاد مسعود سپهر در پی پیشامد حادثه و بعد از سپری کردن بیش از دو هفته بیهوشی کامل در صبح روز ۹ بهمن‌ ماه سال ۱۴۰۱ در بیمارستان شهدای‌ تجریش تهران دار فانی را وداع گفت. ترجمه کتاب «مبادی سواد بصری» و تألیف کتاب «طراحی هویت بصری جامع» از آثار زنده‌یاد سپهر است که به‌عنوان مرجع در حوزه طراحی گرافیک در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود.

نغمه و نوا
 کنسرت مهدی مدرس خواننده موسیقی پاپ ۱۳ بهمن در فرهنگسرای بهمن برگزار می‌شود که قیمت بلیت این کنسرت از ۱۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان تعیین شده است. مدرس درباره برگزاری این کنسرت در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشته: «بیشتر از یک سال بود که تصمیم داشتیم این کنسرت را در این سالن اجرا کنیم (یک کنسرت هال واقعی و بزرگ) و هر بار به دلایلی اجرا نکردیم که به لطف خدا و محبت شما این بار با قدرت اجرا می‌کنیم.

نما و رسانه
فیلم سینمایی «انارهای نارس» ساخته مجیدرضا مصطفوی در پلتفرم فیلم نت عرضه شد. این فیلم سینمایی، نخستین فیلم در کارنامه سینمایی مجیدرضا مصطفوی است که در سال ۱۳۹۲ ساخته شده است. مصطفوی در سال ۱۳۹۷ فیلم سینمایی «آستیگمات» را ساخت. آنا نعمتی، پژمان بازغی، مهران رجبی، قطب‌الدین صادقی از جمله بازیگران فیلم هستند.«انارهای نارس» در سی و دومین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمد و در دو بخش بهترین چهره‌پردازی و بهترین طراحی صحنه و لباس نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد. این فیلم در جشنواره‌های بین‌المللی فیلم مسکو و سائوپائولو حضور داشته است. فیلم «انارهای نارس» رتبه چهارم را در جدول ارزشگذاری منتقدان جشنواره بین‌المللی مسکو به خود اختصاص داد و توسط فدراسیون جهانی منتقدین (فیپرشی) و رسانه بین‌المللی هالیوود ریپورتر مورد تحسین قرار گرفت.
 مجموعه تلویزیونی «تا صبح» به تهیه کنندگی سیداحمد میرعلایی و نویسندگی عباس نعمتی محصول سال ۸۵ از سه‌شنبه ۱۱ بهمن ماه هر روز ساعت ۱۸ از شبکه‌ آی فیلم پخش می‌شود.«تا صبح» اولین بار سال ۸۵ از شبکه پنج سیما پخش شد. محمد کاسبی، رضا ایرانمنش، ستاره اسکندری، زنده یاد عسل بدیعی، امین زندگانی، مجید مظفری، زهره حمیدی، پروانه معصومی، بهنام تشکر، رامتین خداپناهی، زنده یاد صدیقه کیانفر، مونا و مارال فرجاد، گیتی معینی، آتش تقی‌پور، محمود جعفری، مریم سلطانی و … از بازیگران این مجموعه تلویزیونی هستند.

سینمای جهان
برد پیت و جورج کلونی برای ساخت فیلم «گرگ‌ها» در لوکیشن فیلم در نیویورک حاضر شدند.«گرگ‌ها» اولین تجربه همکاری آنها پس از سال‌هاست که اپل موفق شد امتیاز آن را در رقابت شدید با دیگر استودیوها به دست آورد. این فیلم را جان واتس سازنده «مرد عنکبوتی» کارگردانی می‌کند. به دست آوردن امتیاز این فیلم یکی از مهم‌ترین جدال‌های کمپانی‌های بزرگ در سال گذشته بود.«گرگ‌ها» قرار است در اپل تی‌وی به نمایش درآید و هنوز چیزی درباره زمان اکران آن گفته نشده است.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی