روی خط بازار

سود سنواتی و جاری ۱۴ شرکت از طریق سجام پرداخت شد

شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار اعلام کرد: پرداخت سود سنواتی سه و سود جاری ۱۱ ناشر توسط سمات در اولین هفته بهمن‌ماه سال جاری از طریق سجام صورت گرفت.
به گزارش «ایران» به نقل از سمات، اطلاعات منتشر شده حاکی از آن است که در هفته اول بهمن ماه سه ناشر، مطالبات سنواتی و ۱۱ ناشر سود جاری سهامداران خود را با استفاده از سامانه سجام واریز کردند.
 واریز سود سنواتی سه ناشر
بر اساس اطلاعات منتشر شده سه شرکت «آلومینیوم ایران (فایرا)، سرما آفرین (لسرما) و پتروشیمی خارک (شخارک)» مطالبات سنواتی سهامداران خود را با استفاده از سامانه سجام در اولین هفته بهمن ماه امسال واریز کرده‌اند.
پرداخت سود جاری ۱۱ شرکت
همچنین در این بازه زمانی و با استفاده از سامانه سجام، ۱۱ شرکت «پارس خزر (لخزر)، تولید محور خودرو (خمحور)، بیمه حکمت صبا (وحکمت)، کارتن ایران (چکارن)، سرمایه‌گذاری خوارزمی (وخارزم)، مخابرات (اخابر)، لعاب ایران (شلعاب)، تهیه و توزیع غذای دنا آفرین فدک (گدنا)، پتروشیمی پردیس (شپدیس)، صنایع کاغذسازی کاوه (چکاوه) و گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان)» نیز سود جاری سرمایه‌گذاران خود را پرداخت کرده‌اند.


پاسخی به کلیشه انحصاری نامیدن بازار خودروی ایران
ایران بیشتر از آلمان، ژاپن، فرانسه و کره‌جنوبی خودروساز دارد

سنا- ایران در مقایسه با ۹ کشور مطرح تولیدکننده خودروی سواری در جهان، جایگاه چهارم را از نظر بیشترین تعداد تولیدکننده داراست؛ آماری که بیش از پیش انحصاری بودن بازار خودرو در ایران را به چالش می‌کشد. در این رتبه‌بندی آلمان و ژاپن با ۹ تولیدکننده و فرانسه و کره ‌جنوبی به ترتیب با ۷ و ۶ تولیدکننده خودروی سواری، از ایران که ۱۰ تولیدکننده فعال خودرو دارد، جایگاه پایین‌تری دارند.
انحصار یا مونوپولی یکی از مفاهیم کلیدی در علم اقتصاد است. مفهومی گسترده که در برابر رقابت کامل قرار می‌گیرد. منظور از رقابت کامل هم این است که خریداران و فروشندگان یک کالا آنقدر زیاد و متنوع هستند که هیچ فروشنده یا خریداری نمی‌تواند به‌ تنهایی بهای یک کالا را تعیین کند. با این اوصاف بازار انحصاری به بازاری گفته می‌شود که در آن صرفاً یک عرضه‌کننده یا فروشنده وجود دارد.
در پی عرضه خودرو در بورس کالا و همه حواشی که از سوی سازمان بازرسی و شورای رقابت پیش آمد، بار دیگر بحث بر سر رقابتی یا انحصاری بودن بازار خودرو در ایران داغ شد، مسأله‌ای که پیش‌تر هم نقل محافل شده بود.
شاید تاکنون از زاویه مقایسه با دیگر کشورهای جهان به این پرسش پاسخ داده نشده که بازار خودرو در ایران انحصاری است یا رقابتی. این گزارش مهم‌ترین خودروسازان ۹ کشور- آلمان، ژاپن، امریکا، کره‌جنوبی، چین، مالزی، ایتالیا، فرانسه و هند- را با ایران مقایسه می‌کند.
البته در این گزارش خودروهای سنگین و نیمه سنگین مثل تراکتور، اتوبوس و انواع مختلف کامیون فاکتور گرفته شده‌اند. همچنین خودروهای مسابقه‌ای که برای مسابقات فرمول یک یا مسابقات مشابه تولید می‌شود، در نظر گرفته نشده است؛ چرا که این خودروها در چرخه رقابت با خودروهای سواری نیستند.
شاید تصور عمومی این است که در مهد تولید بنز و کیا یا در سرزمین تویوتا و بوگاتی 10 یا حتی صدها خودروساز وجود دارند که با چنگ و دندان با هم رقابت می‌کنند؛ این در حالی است که کشور آلمان روی هم رفته ۹ کمپانی خودروساز دارد. سه کمپانی از دسته‌بندی فوق شامل بنز، بی.‌‌ام. و و ولکس واگن کمپانی چندملیتی هستند و غیر از آنها تنها شش کمپانی وجود دارد. آپولو، آرتگا، بیتر، راف، اوپل و روتک.
تحقیق درباره سرزمین تولید مزدا و تویوتا هم به ما نشان می‌دهد که ژاپن نیز مانند آلمان تنها ۹ تولیدکننده خودرو دارد که پنج کمپانی آن چندملیتی هستند. سوزوکی، تویوتا، نیسان، مزدا و ایسوز. کمپانی‌های میتسوبیشی، آکورا، دایهاتسو و سابارئو داخلی هستند. البته بعضی دسته‌بندی‌ها آکورا و میتسوبیشی را یک کمپانی به حساب می‌آورد؛ چرا که هر دو متعلق به شرکت هوندا هستند و هوندا هم یک شرکت چندملیتی است. هند هم ۹ خودروساز دارد؛ اما خودروسازان کشور فرانسه از آلمان و ژاپن هم کمتر است. پژو، بوگاتی، سیتروئن، رنو، آلپین، میکروکار، آکسیم و پی‌جی‌او هفت خودروساز فرانسه را تشکیل می‌دهند که با یکدیگر رقابت می‌کنند.
کشور کره جنوبی که از قضا بازار قابل توجهی در ایران داشته و دارد، جمعاً با شش خودروساز بازار خودرو خود را می‌گرداند. دو شرکت بزرگ چندملیتی یعنی هیوندا و کیا و چهار شرکت داخلی تاتا دائوو، سی‌تی اندتی یونایتد، سانگ یانگ و رنو موتور کره.
حتی در دنیای فراری، لامبورگینی و مازراتی هم تنها ۱۱ کمپانی دیده می‌شود. کشور ایتالیا بجز برندهای مذکور ۹ خودروساز دیگر دارد که فیات، آلفا رومئو، زاگاتو و پاگانی معروف‌ترین آنها هستند.
حالا انحصاری دانستن بازار خودرو در ایران عجیب و غریب به‌نظر می‌رسد. اینکه به غیر از ایران خودرو و سایپا، ۸ خودروساز دیگر هم فعالیت می‌کنند - مدیران خودرو، کرمان موتور، بهمن موتور، زامیاد، پارس خودرو، فردا موتورز، آرین پارس موتور و مکث موت- و در کنار آن واردات هم بازار رقابت را بیش از پیش رقابتی‌تر کرده است.


با توجه به تعطیلات روز شنبه در هفته‌های آینده
زمانبندی جدید عرضه‌ها در بورس کالا ابلاغ شد

بورس کالای ایران با توجه به تعطیلات روزهای شنبه در سه هفته آینده، نحوه عرضه کالاها و محصولات در هفته‌های منتهی به ۱۹ و ۲۶ بهمن و ۳ اسفند را ابلاغ کرد. احمد رحیمی، مدیر عملیات عرضه بورس کالای ایران اعلام کرد: با توجه به تعطیلی روزهای شنبه ۱۵، ۲۲ و ۲۹ بهمن، تغییراتی در روزهای عرضه برخی محصولات در هفته‌های منتهی به ۱۹ و ۲۶ بهمن و ۳ اسفند شکل گرفت.
تغییرات اعمالی در روند عرضه‌ها به شرح زیر است:
یکشنبه ۱۶، ۲۳ و ۳۰ بهمن: سنگ آهن، کنسانتره سنگ آهن، گندله و آهن اسفنجی، ورق اختصاصی (خودرو و لوازم خانگی) و سایر محصولات عرضه شده طبق روال شنبه هر هفته در تالار صنعتی، محصولات غیر بهین یابی در تالار پتروشیمی
دوشنبه ۱۷ و ۲۴ بهمن و اول اسفند: مس کاتد، شمش خالص و بیلت آلومینیوم، شمش روی و شمش سرب در تالار صنعتی
سه‌شنبه ۱۸ و ۲۵ بهمن و ۲ اسفند: مس مفتول، شمش آلیاژی و مفتول آلومینیوم در تالار صنعتی
عرضه مابقی محصولات طبق روال عادی هر هفته صورت می‌گیرد.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و یکصد و هجده
 - شماره هشت هزار و یکصد و هجده - ۱۱ بهمن ۱۴۰۱