صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و هجده - ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و هجده - ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۱۰

«ایران» از بازار سهام گزارش می‌دهد

ترمز روند نزولی شاخص کل کشیده شد

خروج پول حقیقی از معاملات خرد و ورود آن به صندوق درآمد ثابت همچنان ادامه دارد

گروه اقتصادی/ پس از فشار سنگین عرضه بر تقاضا در روز یکشنبه و خروج بیش از 2 هزار میلیارد تومان پول از معاملات خرد، روز دوشنبه شاهد کاهش روند نزولی شاخص کل و بهبود نسبی در معاملات بازار سهام بودیم. با وجود اینکه ابتدای معاملات دیروز  در این روزعمده سهام با کاهش قیمت مواجه بودند اما در ادامه معاملات صورت گرفته، فشار تقاضا افزایش یافت و منجر شد بسیاری از سهام از کف قیمتی روزانه خود فاصله بگیرند.
بر این اساس، روز دوشنبه 10 بهمن‌ماه 1401 بازار سرمایه کار خود را با رشد شاخص کل شروع کرد، اما دیری نپایید که روند نزولی آن شروع شد و رفته‌رفته اوج گرفت تا در ساعت 10:30 به کمترین حد خود در طول روز و در ارتفاع یک میلیون و 531 هزار و 448 واحد برسد، ولی پس از این زمان، شاخص کل مجدداً روند صعودی گرفت و از شدت ریزش آن کاسته شد تا در نهایت، معاملات با 2 هزار و 500 واحد کاهش و بازدهی منفی 0.16 درصد نسبت به روز قبل، در ارتفاع یک میلیون و 539 هزار و 685 واحد آرام بگیرد. همچنین شاخص هم‌وزن با 5 هزار واحد کاهش در ارتفاع 479 هزار و 639 واحد قرار گرفت.
شاخص کل فرابورس نیز در پایان معاملات این روز با بازدهی منفی 0.80 درصد و کاهش 160 واحدی در محدوده 2 هزار و 62 واحد قرار گرفت.
با به اتمام رسیدن معاملات روز دوشنبه از مجموع 402 نماد معامله شده در بورس، تغییرات قیمتی 213 نماد، مثبت و 189 نماد، منفی بود. همچنین از مجموع 383 نماد مورد معامله در فرابورس، 213 نماد، تغییرات قیمتی مثبت و 189 نماد، تغییرات قیمتی منفی را به ثبت رساندند.
لازم به ذکر است در این روز 60 نماد در بالاترین قیمت مجاز روزانه خود در صف خرید قرار داشتند و در مقابل 98 نماد در صف فروش بودند.
مطابق آمار، ارزش کل بازار بورس معادل 5 هزار و 665 هزار میلیارد تومان و ارزش کل بازار فرابورس نیز معادل یک هزار و 95 هزار میلیارد تومان بوده است. بر همین اساس ارزش معاملات خرد صورت گرفته در این روز بالغ بر 7 هزار و 330 میلیارد تومان به ثبت رسیده که نسبت به روز قبل با کاهش روبه‌رو بوده است.
همچنین در روز دوشنبه بازار معاملات خرد با خروج پول حقیقی معادل 619 هزار میلیارد تومان و صندوق درآمد ثابت با ورود پول حقیقی به میزان 254 هزار میلیارد تومان همراه بوده است.
مطابق گزارش‌ها، بیشترین تزریق پول حقیقی در این روز عمدتاً در گروه‌های محصولات غذایی، حمل‌ونقل، خرده‌فروشی و در نمادهای فزر، حکشتی، شصفها، قاسم، زبینا، دامین، کمنگنز، خمهر، شپدیس و اردستان رخ داده و در مقابل بیشترین خروج پول حقیقی از گروه‌های خودرو و ساخت قطعات، فلزات اساسی و بانک‌ها و مؤسسات و از نماد‌های خاور، خودرو، وبملت، خساپا، فملی، کالا، خبهمن، فولاد، ودانا، وبصادر و وتجارت صورت گرفته است.
در همین راستا نمادهای فارس، حکشتی، پارس، شپدیس و نوری بیشترین تأثیر مثبت و نمادهای میدکو، همراه، کگل، کچاد و فخوز بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل بورس از خود به جای گذاشتند. همچنین نمادهای فزر، ساوه، ددانا و شیراز بیشترین تأثیر مثبت و نمادهای بپاس، غصینو، وهور و دماوند نیز بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل فرابورس داشتند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی