صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و هفده - ۱۰ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و هفده - ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۲۲

حل مشکل آلودگی هوا در گرو تأمین اتوبوس و مترو


گروه اجتماعی/ رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه موضوع آلودگی هوا باید با همه دستگاه‌هایی که در حوزه آلودگی هوای تهران وظیفه دارند مورد بررسی قرار بگیرد، گفت: عمده بحث آلودگی هوا در گرو تأمین اتوبوس، تاکسی و مترو است.
مهدی چمران در جمع خبرنگاران  درخصوص موضوع آلودگی هوای تهران تصریح کرد: در این مورد تنها یک متولی وجود ندارد. سازمان استاندارد به شورا دعوت شد، اما مسائل اصلی شهر تهران باید با حضور ۲۳ دستگاهی که درخصوص موضوع آلودگی هوا وظیفه دارند، بررسی و پیگیری شود.
وی تأکید کرد: بحث عمده، اتوبوس، تاکسی و مترو است که هنوز برنامه دلخواه ما اجرا نشده است. یکی از کارخانه‌ها اطلاع داده تا عید می‌تواند ۴۰ دستگاه اتوبوس را که فوق تعهدش بوده است، تحویل دهد. ما پیش‌پرداخت ۶۰۰ دستگاه اتوبوس را داده‌ایم، اما تاکنون تنها ۱۲۰ دستگاه اتوبوس دریافت کرده‌ایم.
وی ادامه داد: موضوع تأمین اتوبوس از تمام مسیرها دنبال می‌شود اما خرید آن از خارج کشور با توجه به برنامه‌ای که روی آن فکر شده بود، منتفی شد. البته خرید اتوبوس از خارج به طور کامل منتفی نشده و اگر اتوبوس استاندارد، به‌روز و ارزانقیمت وارد شود، به نفع مردم و محیط‌زیست خواهد بود.
چمران در حالی راه‌حل را در گرو تأمین اتوبوس و مترو می داند که روز گذشته در جلسه شورای شهر تهران یکی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران گفت: سهم اعتباری تخصیص داده شده در خصوص مقابله با آلودگی هوای تهران در لایحه بودجه سال آینده ۸۱ میلیارد تومان است که یا باید پنج متر مترو ساخته شود یا هشت دستگاه اتوبوس خریداری کرد.
 دیزلی‌ها، عامل اصلی آلودگی هوای پایتخت
از سوی دیگرمحمدمهدی میرزایی‌قمی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران به تأثیری که برقی شدن موتورسیکلت‌ها بر آلودگی می‌گذارند اشاره کرد و به ایسنا، گفت: بر اساس محاسبات انجام شده، اگر موتورسیکلت برقی به چرخه حمل‌ونقل اضافه شود، حدود ۲۷۰ کیلوگرم از آلاینده‌های گازی و ذرات معلق به‌ صورت سالانه کاهش پیدا خواهد کرد.  در صورت تحقق برآورد اقتصادی در حوزه سلامت با ورود موتورسیکلت‌های برقی و استفاده از آنها،  سالانه ۳۰ میلیون تومان منفعت در حوزه بهداشت و درمان برای شهر فراهم خواهد شد. هر موتورسیکلت برقی که به چرخه حمل‌ونقل اضافه شود، سالانه ۶۰۰ لیتر کاهش مصرف سوخت را به دنبال دارد. مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران با اشاره به اینکه موتورسیکلت‌های برقی حداقل ۱۴ میلیون تومان در بخش سوخت صرفه‌جویی خواهند داشت، گفت: به‌ طور کلی برقی شدن هر موتورسیکلت ۴۴ میلیون تومان منفعت اقتصادی در حوزه‌های سوخت و سلامت به همراه دارد.
میرزایی‌قمی در ادامه اظهار کرد: ملاک برای هر نوع تصمیم‌گیری سیاهه انتشار آلودگی هوا است. بر اساس سیاهه انتشار سال۹۶، تردد موتورسیکلت‌ها ۲۱ درصد موجب انتشار آلاینده‌های گازی و ۱۰ درصد انتشار ذرات معلق  در هوا می‌شود. لازم است این اطلاعات به‌روزرسانی شوند تا محاسبات اخیر دقیق‌تر باشند.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر آلاینده معیار، ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون هستند، گفت: یکی از دلایل اصلی تولید این آلاینده، وسایل نقلیه دیزلی اعم از سبک، سنگین و نیمه‌سنگین است.
میرزایی‌قمی ادامه داد: وانت، ون، مینی‌بوس و کامیون‌های سنگین دیزلی سهم ۳۳ درصدی در انتشار ذرات معلق دارند. بر این اساس عامل اصلی آلودگی هوای شهر تهران وسایل نقلیه دیزلی هستند.این سخنان در حالی بیان می‌شود که براساس اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، تهرانی‌ها ۱۳ روز متوالی آلودگی هوا را تجربه کرده‌اند. طی این روزها هشت روز هوای ناسالم برای تمام گروه‌ها و پنج روز برای گروه‌های حساس بوده است و بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، برای وضعیت جوی این استان از روز گذشته تا پایان هفته بارش برف و باران پیش‌بینی می‌شود. با این همه در صورت عدم مهار منابع و کانون‌های آلاینده هوا در روزهای دوشنبه، چهارشنبه و پنجشنبه بویژه در ساعات شب با توجه به رطوبت بالا و هوای سرد، افزایش آلاینده‌های جوی و کاهش کیفیت هوا در مناطق پرتردد شهری پرجمعیت و صنعتی دور از انتظار نیست.

 

جستجو
آرشیو تاریخی