صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و هفده - ۱۰ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و هفده - ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۲۲

معاون سازمان نظام پزشکی خبر داد

کاهش استقبال برای تأسیس «مطب»

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی کشور با تشریح شرایط تعرفه‌گذاری خدمات پزشکی در سال 1402 گفت: در حال حاضر طبق مشاهداتی که داشته‌ایم، استقبال برای افتتاح مطب بسیار کم شده و بسیاری از مطب‌های فعال هم به‌دلیل مشکلات درآمدی بسته شده اند، زیرا مطب‌داری از نظر اقتصادی به‌صرفه نیست.
دکتر علی سالاریان درباره پیشنهادات مطرح شده برای تعیین تعرفه‌های پزشکی سال ۱۴۰۲، به ایسنا گفت: باید توجه داشته باشیم که تورم موجود در جامعه می‌تواند روی کیفیت خدمات سلامت، انگیزه پزشک، مهاجرت پزشک و... اثر بگذارد، بنابراین تعرفه بسیار مهم است. از سوی دیگر تعرفه اضافی که باعث شود پرداخت از جیب مردم در این شرایط بالا رود نیز خطرناک بوده و می‌تواند آسیب‌زا باشد. دولت‌ها در این مواقع موظفند به‌عنوان پایه‌ای‌ترین حق یک فرد که سلامت و حفظ جان او است، به کمک مردم بیایند و بخش خالی و اثرات تورم و جبران قیمت بالارفته را در بیمه‌ها اعمال کنند تا هم خرج و پرداخت از جیب مردم افزایش نیابد و هم با پایین‌ نگه داشتن دستوری تعرفه، این وزن بر شانه نحیف جامعه پزشکی تحمیل نشود.
معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی کشور درباره پیشنهادات این سازمان در زمینه افزایش تعرفه‌های سال آینده، گفت: عددی که معمولاً پیشنهاد می‌کنیم به این صورت است که برای جزء حرفه‌ای یعنی دستمزد پزشک، میزان افزایش سازمان تأمین اجتماعی، یعنی حقوق کارگری در نظر گرفته شود. همچنین برای تعیین جزء فنی که مربوط به خرید دستگاه، اجاره مطب و... است، آمار را در زمینه تورم باید در نظر گرفت که البته هر یک از اینها وزنی دارد. سازمان نظام پزشکی بر این اساس پیشنهادش را ارائه می‌دهد. هرچند دولت همیشه از این مبلغ پیشنهادی سازمان می‌کاهد.
سالاریان گفت: در حال حاضر طبق مشاهداتی که داشته‌ایم، استقبال برای افتتاح مطب بسیار کم شده و بسیاری از مطب‌های فعال هم به‌دلیل مشکلات درآمدی بسته شده اند. زیرا مطب‌داری از نظر اقتصادی به‌صرفه نیست. همچنین بسیاری از مطب‌ها هم به کارهایی مانند زیبایی تغییر عملکرد داده‌اند. البته ما نمی‌گوییم که انجام اقدامات و اعمال زیبایی بد است و معتقدیم باید به میزان نرمال در دسترس مردم باشد، اما اینکه فوق‌تخصص رشته‌های مختلف کار زیبایی کنند، معنا ندارد. جامعه برای یک فرد امکانات گذاشته تا درس تخصصی و فوق‌تخصصی بخواند، اما وقتی فارغ‌التحصیل می‌شود، نمی‌تواند مایحتاج، مسکن و ماشینش را تأمین کند. در نتیجه مجبور است کاری را انجام دهد که اصلاً نیاز به این همه سال آموزش نداشته است.
وی درباره رشته‌های در معرض خطری که داوطلب برای آنها کم است، گفت: زمانی که حقوق مکفی باشد و امکانات وجود داشته باشد، کسی بدش نمی‌آید مدرک بالاتر اخذ کند، اما وقتی فردی می‌بیند که در بالای ۴۰ سالگی فارغ‌التحصیل می‌شود و نمی‌تواند خرج مطبش را دربیاورد و باید یک حقوق حداقلی و کارمندی را که می‌توانسته در سن ۲۰ سالگی به دست آورد، ‌اکنون در ۴۰ سالگی در بیمارستان به‌دست آورد، قطعاً گرایشی برای خواندن تخصص در برخی رشته‌ها ندارد. متأسفانه رشته‌های مادر هستند که اقبال نسبت به آنها کم شده است؛ مانند تخصص طب اورژانس، عفونی، داخلی و... و این موضوع دارد به سمت رشته‌هایی که در گذشته لوکس هم محسوب می‌شد، کشیده می‌شود. به‌عنوان مثال فوق‌تخصص جراحی‌های اطفال، قلب، قفسه سینه و... حتی تخصص‌هایی که بسیار استراتژیک است، مانند فوق تخصص عروق و... در خطرند و کرسی‌هایشان خالی می‌ماند، زیرا فارغ‌التحصیلی که در دوره عمومی یا تخصص می‌خواهد به مقطع بالاتر رود، بررسی می‌کند و می‌بیند که دو سال باید با کمترین حقوق که در حد دانشجویی است، سخت‌ترین کار را انجام دهد و بعد از فارغ‌التحصیلی هم بازار دلچسب نیست. بنابراین به‌جای این کار، یا از طریق مهاجرت، جذب بازارهای جذاب‌تری می‌شوند که در کشورهای اطراف وجود دارد یا اینکه وارد بازارهای جذاب‌تر و پول‌سازتر داخلی می‌شوند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی