بی قانونی فیلیمو ظلم به بقیه شبکه نمایش خانگی است

توضیح جبلی درباره نامه جنجالی

پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما یک روز از پس از انتشار نامه‌اش جهت بستن یکی از درگاه‌های پخش نمایش خانگی درباره نامه‌اش توضیح داد.
وی گفت: ما در دوره جدید در راستای خدمات حمایتی که از پلتفرم‌ها و بویژه وی‌اودی‌ها و نمایش خانگی داشتیم، بیش از 377 پلتفرم دارای مجوزند و فعالیت می‌کنند. از جمله خدمات حمایتی که برای پلتفرم‌ها داریم نه تنها رقابت و چالشی حس نمی‌کنیم بلکه این را فرصت برای مأموریت فرهنگی صداوسیما و فضای فرهنگی کشور می‌دانیم.  اگر درست در این مسیر حرکت کنند یکی از خدمات حمایتی ما در این دوره، بررسی و اعلام نظر درباره طرح‌های نمایشی بود که وقتی به ساترا می‌رسید چندین ماه به طول می‌انجامید الان این زمان به یک هفته تا 10 روز رسیده است. در طول یک هفته گذشته خبری که ساترا منتشر کرد 40 طرح نمایش خانگی به تصویب رسیده و نشان می‌دهد نه تنها در خدمت پلتفرم‌ها هستیم بلکه برای تسهیل کار وی‌اودی‌ها و نمایش‌خانگی تلاش می‌کنیم. نه تنها پلتفرم و صنعت نمایش خانگی را چالش و تهدیدی برای صداوسیما نمی‌دانیم بلکه به استناد همان شعار تحولی که از همان روزهای ابتدایی که آمدیم مطرح کردم در نقش یک قرارگاه عمل می‌کنیم و ظرفیت وی‌او‌دی‌ها را هم به عنوان ظرفیت مکمل صداوسیما می‌دانیم. با هم افزایی با حوزه نمایش خانگی تلاش می‌کنیم بتوانیم به نیازهای جامعه به نحو احسن پاسخ دهیم. اما در این بین به نقش نظارتی هم در کنار نقش حمایتی ساترا که به عنوان قانون برعهده ما قرار داده شده، باید به آن عمل کنیم. اگر ساترا به نقش نظارتی خودش عمل نکند هم به مخاطبین و هم به فعالان این عرصه ظلم کرده است.
رئیس صدا و سیما خاطرنشان کرد: اگر بنا باشد همه پلتفرم‌ها برای تولید و انتشار محتوایشان بیایند و یک فرایند قانونی را طی کنند و از ساترا مجوز بگیرند. پلتفرمی از این فرایند و سیر قانونی تبعیت نکند به بقیه پلتفرم‌ها ظلم کرد هاست. این حق را دارند به ما اعتراض کنند که شما چرا اجازه می‌دهید یک پلتفرم بدون مجوز اقدام به تولید محتوا و انتشار کند و ما باید مقید به گرفتن مجوز از شما باشیم. لذا این اقدام و پیگیری که ساترا انجام داده در راستای وظایف قانونی‌اش بوده است و به هیچ وجه نباید این نکته تلقی شود که ساترا و صداوسیما خدایی ناکرده در برابر پلتفرم‌ها قرار گرفته‌اند. ما به عنوان رسانه ملی با مخاطب سنتی و غیرسنتی که داریم باید به وظایف‌مان عمل کنیم و امیدواریم بتوانیم به نحو احسن انجام دهیم. جبلی در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر اینکه چرا قوانین ساترا ضمانت اجرایی ندارد و یا نمی‌تواند خودش با پلتفرم‌ها به تعامل برسد که نیاز است شما به عنوان رئیس صداوسیما ورود کنید، تأکید کرد: ساترا اتفاقاً در تعامل با پلتفرم‌ها خیلی روان در حال فعالیت است. ساترا جلسات هفتگی و گاهی حتی بیشتر، با پلتفرم‌ها دارد. اخیراً ساترا در یک ابتکار جالب از تمام مجوز گیرندگان دعوت کرده خودشان یک جمع ناظر را از درون خود مجوزگیرندگان شکل بدهند. در واقع نظارت بر محتوا و انتشار را به نوعی به خود مجوزگیرندگان واگذار می‌کند. این تعامل و همفکری حضوری و به صورت مستمرر در حال انجام است.
 وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه خود فعالان عرصه تولید و عرصه نمایش خانگی به این فرایند اعتقاد دارند. اما فکر می‌کنیم برای تقویت این مسیر مثل همه تنظیم‌گران دیگر که نیاز دارند تنظیم گری و نظارت آنها ضمانت اجرایی داشته باشد دستگاه‌های دیگر مثل نهادهای نظارتی، دادستانی و... هم باید کمک کنند که معمول هم هست در حوزه مطبوعات و دیگر حوزه‌ها هم هست در این حوزه هم باید وجود داشته باشد و به‌تدریج ایجاد می‌شود.
به دلیل آنکه احساس کردیم بی‌توجهی به این قاعده و روالی که همه پلتفرم‌ها از آن پیروی می‌کنند و متأسفانه فقط یک پلتفرم از آن تبعیت نکرده، لازم دیدیم گزارش‌هایی را به مراجع ذی‌صلاح منتشر و منعکس کنیم. طبیعی است که ساترا ضابط قضایی نیست که بخواهد اقدام خاصی را انجام دهد یک نهاد ناظر و تنظیم‌گر است که گزارش خود را به مراجع ذیربط می‌دهد و ما هم همین کار را انجام دهیم.

 

جستجو
آرشیو تاریخی