در زلزله خوی 3 نفر کشته و 816 نفر مصدوم شدند همچنین به 70 روستا خسارت وارد شد

اولویت؛ اسکان اضطراری

وزیر کشور ساعاتی پس از زلزله راهی خوی شد 19 اردوگاه اسکان اضطراری دایر شد و قرار است به 24 اردوگاه برسد

زهره افشار

خبرنگار
کابوس زلزله از مردم خوی دست برنمی‌دارد؛ در حالی که هنوز بخش‌هایی از آوار زلزله‌های  مهر و دی‌ماه سال جاری در خوی و روستاهای آن روی زمین مانده است،  بار دیگر زلزله‌ای به بزرگی 5.9 ریشتر در ساعت 44و 21 دقیقه  شنبه این منطقه را لرزاند و 3 فوتی و 816  مصدوم و حجم گسترده‌ای  از خسارت به زیرساخت‌ها و واحدهای مسکونی برجای گذاشت. این در حالی‌ است که دما در نخستین ساعات وقوع زلزله در خوی منفی 2 درجه را نشان می‌داد و هواشناسی هشدار داده که امروز (دوشنبه) و فردا کماکان بارش برف سنگین در این منطقه و ازجمله خوی ادامه دارد و ضروری است مسئولان هر چه سریع‌تر نسبت به اسکان اضطراری مردم زلزله‌زده اقدام کنند. در این میان وزیر کشور، رئیس بنیاد مسکن  انقلاب اسلامی و مسئولان هلال احمر در منطقه زلزله‌زده خوی حاضر شدند  تا  ساماندهی زلزله‌زدگان سرعت گیرد. در منطقه زلزله‌زده خوی و 70 روستای متأثر از زلزله از نخستین ساعت صبح روز گذشته کمپ‌هایی جهت اسکان اضطراری زلزله‌زدگان ایجاد شده و هلال احمر چادر‌های مورد نیاز مردم را به منطقه وارد و برپا کرده است تا زلزله‌زدگان را از گزند سرما حفظ کنند.
همچنین با تلاش اکیپ‌های عملیاتی  شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی قطعی‌های منطقه زلزله‌زده شهرستان خوی برطرف شده است.
تمامی زلزله‌زدگان باید در اماکن گرم اسکان یابند
با توجه به سرمای شدید منطقه، وزیر کشور و استاندار آذربایجان غربی دستورلازم برای تأمین سوخت و مایحتاج زلزله‌زدگان را داده است.
وزیر کشور با تأکید بر افزایش خدمات ارائه شده به زلزله‌زدگان شهرستان خوی، گفت: تمام مردم زلزله‌زده فاقد سرپناه باید در مکان‌های گرم اسکان یابند. احمد وحیدی در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی پاسخ به بحران استان آذربایجان غربی با محوریت شهرستان خوی، اظهار کرد: تیم‌های ارزیاب باید سریعاً نیازهای زلزله‌زدگان را در مناطق مختلف بررسی و اعلام کنند.
وی همچنین بر تجهیز اردوگاه‌های موقت اسکان حادثه دیدگان زلزله تأکید کرد و افزود: امکانات رفاهی لازم باید در این اماکن سریعاً فراهم شود. وحیدی همچنین خواستار بهره‌مندی از ظرفیت مساجد برای اسکان موقت زلزله‌زدگان در مناطق شهری و روستایی خوی شد.
وزیر کشور در جمع خبرنگاران هم  گفت: اقدامات لازم برای اسکان هموطنان زلزله‌زده در خوی با ایجاد کمپ جهت استقرار فوری زلزله‌زدگان و اهدای چادر از سوی هلال احمر، انجام شد.
احمد وحیدی با اشاره به پیش‌بینی تمهیدات لازم برای خدمت‌رسانی به زلزله‌زدگان خوی افزود: مسئولان با همه توان در خدمت مردم زلزله‌زده خواهند بود. ضمن اینکه نیروهای امدادی و جهادی هم برای ارزیابی و تأمین نیاز آسیب دیدگان ناشی از زلزله در شهرستان خوی به ۷۰ روستا اعزام شده‌اند.
وحیدی با تأکید بر رفع نگرانی‌های مردم در مناطق زلزله‌زده شهرستان خوی اظهار کرد: پیش‌بینی‌ها و تدابیر لازم اندیشیده شده است و مردم منطقه هیچ گونه نگرانی نداشته باشند.  وزیر کشور همچنین از رفع مشکل اتصال آب، برق و گاز در منطقه خبر داد و یادآور شد: همه دست‌اندرکاران و مدیران دستگاه‌های متولی بلافاصله پس از وقوع زمین لرزه در منطقه حضور یافته و استاندار آذربایجان غربی نیز پیگیری‌های لازم را برای تأمین سوخت و مایحتاج مردم انجام داده‌اند.
فوت 3 نفر در زلزله خوی
«محمدصادق معتمدیان» استاندار آذربایجان‌ غربی در جلسه ستاد مدیریت بحران که با حضور وزیر کشور در محل فرمانداری خوی برگزار شد، یکی از دلایل تخریب بالای زلزله خوی در مقایسه با زلزله‌های مهر و دی‌ماه این شهرستان را عمق کم و طولانی بودن لرزه‌ها عنوان کرد . وی‌ افزود: استاندار آذربایجان‌غربی درخصوص آخرین آمار مصدومان زلزله ۵.۹ ریشتری رخ داده در شهرستان خوی گفت: این حادثه ۸۱۶ مصدوم و سه نفر فوتی داشته است. محمدصادق معتمدیان افزود: ۶۰ نفر از مصدومان زلزله خوی در بیمارستان این شهرستان بستری و ۶۴ نفر نیز به مراکز درمانی شهرستان سلماس اعزام شده‌اند. وی‌ افزود: زلزله شنبه شب خوی  سبب آسیب رسیدن ۲۰ تا ۸۰ درصدی به واحدهای مسکونی در ۷۰ روستا شده است.  استاندار آذربایجان غربی با تأکید بر ضرورت مقاوم سازی واحدهای مسکونی در شهرستان خوی، اضافه کرد: هیچ کدام از واحدهای مسکونی مقاوم‌سازی شده، آسیبی ندیده است. وی با بیان اینکه دولت تمامی تلاش خود را برای ارائه خدمات به زلزله‌زدگان به کار گرفته است، خاطرنشان کرد: پیگیری‌های لازم برای تأمین سوخت و مایحتاج مردم در حال انجام است . وی خاطرنشان کرد: مردم نگران نباشند، تسهیلات حمایتی لازم به زلزله‌زدگان ارائه می‌شود. ارزیابی واحدهای خسارت دیده شروع شده و اکیپ‌های مربوط به ارزیابی‌ها از سوی بنیاد مسکن و برخی نهادهای دیگر به صورت سه شیفته در این خصوص مشغول کار هستند . استاندار آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: البته در کنار بررسی‌های کارشناسی باید اکیپ‌های ویژه در راستای اقناع‌سازی مردم درخصوص میزان خسارت‌ها فعالیت کنند چون نارضایتی برخی خانواده‌ها از میزان خسارت تعیین شده در زلزله‌های پیشین وجود دارد.
امدادرسانی بی وقفه در سرمای شدید
از سوی دیگر «امیرعباس جعفری» مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی هم به «ایران» گفت : وقوع تنها 7 پس لرزه از زمان وقوع زلزله تا 2 بامداد یکشنبه  و ادامه پس لرزه‌ها تا ظهر دیروز موجب ترس و دلهره مردم شده بود که  حضور وزیر کشور، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و مسئولان هلال احمر و تمام دستگاه‌های خدمت‌رسان در منطقه موجب دلگرمی مردم شد و همه در تلاش برای ساماندهی و کاستن  از مشکلات زلزله‌زدگان هستند .
هواشناسی روزهای پیش رو را برای مردم خوی روزهای سرد همراه با بارش برف پیش‌بینی کرده است که قطعاً کار را برای اسکان و امدادرسانی سخت خواهد کرد. «صادق ضیاییان» مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه کمینه  هوا در روزگذشته در خوی منفی2 درجه بود به «ایران» گفت: مسأله‌ای که موجب نگرانی برای منطقه زلزله‌زده خوی است ادامه بارش برف است که از صبح یکشنبه آغاز شده است. ضمن اینکه بارش برف برای فردا سه‌شنبه در خوی بسیار شدید خواهد بود و ما هشدار‌های لازم را به مسئولان استان آذربایجان غربی برای تسریع در اسکان اضطراری و امدادرسانی داده‌ایم .
آوار روی آوار
در سال 1401 منطقه خوی متأثر از دو زلزله دیگر یکی در مهرماه و دیگری در دی‌ماه بوده است که هنوز کار نوسازی واحدهای خسارت دیده از این زلزله‌ها در نیمه راه است . «مجید جودی» معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به «ایران» گفت: در جریان زلزله مهرماه خوی یکهزار و 100 واحد مسکونی نیاز به تخریب و بازسازی کامل پیدا کرده بودند که شامل 500 واحد شهری و 600 واحد روستایی می‌شد همچنین در زلزله دی‌ماه 370 واحد شامل 60 واحد شهری و 310 واحد روستایی تخریبی داشتیم. به گفته وی، کارنوسازی واحدهای تخریبی زلزله مهرماه خوی به سرعت در حال انجام است و تاکنون ساخت این واحدها 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است اما هنوز مصوبه‌ای برای میزان تسهیلات ساخت واحدهای زلزله دی‌ماه صادر نشده اما بنیاد مسکن  با استفاده از اعتبارات داخلی کار را شروع کرده است .
زلزله مهرماه و دی‌ماه خوی همچنین به 7 هزار واحد مسکونی خسارت جزئی وارد کرده بود که نیاز به تعمیرات داشتند. وی با اشاره به اینکه زلزله شنبه خوی علاوه بر این شهر 400 هزار نفری به 70 روستا نیز خسارت وارد کرده است، گفت: ارزیابان بنیاد مسکن کار برآورد و سرشماری واحدهای آسیب دیده را از نخستین ساعات وقوع زلزله شروع کرده‌اند و انتظار می‌رود تا امروز دوشنبه آمار نهایی خسارت به واحدهای مسکونی شهری و روستایی اعلام شود. معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تصریح کرد: در سال 1401 تنها یک زلزله به بزرگی زلزله خوی آن هم در «سایه خوش» هرمزگان داشته‌ایم . وی افزود: از اواخر سال 1400 و چند ماهه اخیر سال جاری در 22 نقطه کشور زلزله‌هایی به وقوع  پیوسته که تخریب داشته‌اند و واحدهای مسکونی نیاز به بازسازی داشته‌اند . در جریان این 22 زلزله در مجموع به 46 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب وارد شده است  که 26 هزار واحد احداثی و 20 هزار واحد تعمیری بوده است . «جعفر برزگر» مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان ‌غربی هم به «ایران» گفت: ارزیابی میزان خسارت واحدهای مسکونی مناطق زلزله‌زده شهرستان خوی توسط کارشناسان ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آغاز شده است. وی با اشاره به  اینکه از نخستین ساعات پس از زلزله کارشناسان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در مناطق کانون‌ زلزله حضور دارند، افزود: ۷۵ تیم  کارشناس ارزیاب بنیاد مسکن انقلاب اسلامی  به مناطق زلزله‌زده اعزام شدند و در مرحله اول در ۲۶ روستای اعلام شده از سوی ستاد هماهنگی مدیریت بحران کار ارزیابی میزان خسارت وارده به واحدهای مسکونی را انجام می دهند.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی