صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و پانزده - ۰۸ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و پانزده - ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۶

سریال آدم‌کشی پلیس امریکا

بایدن به‌خاطر نگرانی از بالا گرفتن اعتراض‌ها، از معترضان خواست آرامش خود را حفظ کنند

لاله مهرزاد/ مرگ مرد سیاه‌پوستی دیگر به دست پلیس امریکا، دیگر بار اعتراض مردم این کشور را طوری برانگیخت که جو بایدن را نگران از واکنش‌های تندتر آنان واداشت تا پیش از اینکه ویدیوی مربوط به ضرب و شتم این مرد منتشر شود، از همه گروه‌ها و مردم کشورش بخواهد آرامش خود را حفظ کنند.
به گزارش سایت شبکه خبری بی‌بی‌سی، بعد از به راه افتادن تظاهراتی گسترده در تنسی، شهری که تایر نیکولز 29 ساله در آن کشته شده است، جو بایدن در سخنانی خطاب به این معترضان گفت آرامش خود را حفظ کنند زیرا مقامات پلیس در حال بررسی ویدیوی مورد نظر هستند و خاطیان را مجازات خواهند کرد. بایدن در بیانیه خود نوشته است: «من با خانواده تایر که خواهان اعتراض مسالمت‌آمیز هستند، همراه هستم. خشم آنها قابل درک است. اما خشونت قابل قبول نیست.»
به گفته وکلای خانواده نیکولز، در ویدیویی که از دوربین روی لباس‌های پلیس‌های حاضر در این جنایت منتشر شده، مشخص است که وی بشدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته است. شدت این ضرب و شتم به اندازه‌ای خشونت‌بار بود که حتی دیوید رایوش، رئیس اداره تحقیقات تنسی، بعد از مشاهده این فیلم گفت: «از آنچه دیدم حالم بد شد.»
به گفته یکی از وکلای خانواده نیکولز، وی 7 ژانویه (17 دی) بعد از گرفتن عکس از غروب خورشید در یک پارک محلی در حال بازگشت به خانه بود که 5 افسر پلیس یاد شده، خودروی او را به ظن رانندگی پرخطر متوقف کردند. آنها بعد از اینکه نیکولز از خودرو پیاده می‌شود، با او برخورد می‌کنند که او نیز در واکنش به این حرکات شروع به دویدن می‌کند تا بتواند از دست پلیس‌ها فرار کند. در این مرحله برخورد دوم رخ می‌دهد و پلیس‌ها دست به تعقیب او می‌زنند تا دستگیر شود. اما وقتی به او می‌رسند شروع به ضرب و شتم او می‌کنند. به گفته خود این افسران، بعد از اینکه نیکولز به آنها می‌گوید دچار تنگی نفس شده است، او را به بیمارستان منتقل می‌کنند اما به نظر می‌رسد دیگر دیر شده بوده و حال او در همین بیمارستان وخیم می‌شود و در نهایت جان خود را از دست می‌دهد. یکی از وکلای خانواده نیکولز تأکید کرده، وی از سلامت کامل برخوردار بوده اما همان‌طور که ویدیو نشان می‌دهد، بخاطر افراط پلیس در استفاده از اسپری فلفل و همین طور ضربه‌های مداوم اسلحه و شوکر و همچنین مشت و لگدهایی که به او زده شده، دچار تنگی نفس شدید می‌شود. هر 5 افسر پلیسی که در این قتل مشارکت داشته‌اند و همگی سیاه پوست هستند، با اتهامات قتل درجه دوم، ضرب و جرح شدید، آدم ربایی شدید، سوء رفتار رسمی و ظلم رسمی روبه‌رو هستند و دستگیر شده‌اند.
جستجو
آرشیو تاریخی