صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و پانزده - ۰۸ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و پانزده - ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۲۴

فضای مجازی

یاد روز
جمعه 7 بهمن‌ماه سالروز تولد تئاترشهر بود. تئاتر شهر با یک سالن اصلی هفتم بهمن‌ماه سال ۱۳۵۱ با نمایش «باغ آلبالو» نمایشنامه مشهور چخوف و کار آربی اوانسیان افتتاح شد. ایسنا به همین بهانه در گزارشی به مرور تاریخچه این بنای فرهنگی پرداخته است؛ بنای مدوری که امروزه در هیاهوی دستفروش‌های چهارراه ولیعصر می‌کوشد زیبایی خود را به رخ بکشد؛ بنایی که ۵۰ سال است به اسم تئاترشهر می‌شناسیم، زمانی کافه شهرداری بوده و محلی برای سپری کردن اوقاتی خوش.
چهره روز
نیما جاویدی پس از ساخت فیلم موفق «سرخ‌پوست» اولین تجربه‌ سریال‌سازی‌اش را آماده پخش کرد. پخش این سریال با نام «آکتور» در ژانر درام و خانوادگی از پنجشنبه 6 بهمن‌ماه در دو پلتفرم فیلیمو و نماوا آغاز شده است. در این سریال نوید محمدزاده، احمد مهرانفر، هستی مهدوی‌فر، هومن برق‌نورد، سها نیاستی، گلاره عباسی، هانیه توسلی و مهراوه شریفی‌نیا ایفای نقش کرده‌اند. داستان «آکتور» درباره زندگی پرفرازونشیب چند بازیگر مستعد تئاتر است که بعد از پیشنهادی به آنها، زندگی‌شان دستخوش ماجراهایی پیچیده می‌شود.
خاطره روز
همزمان با ایام برگزاری جشنواره‌های مختلف فرهنگی، خبرگزاری‌ها به مرور خاطرات ادوار مختلف این رویدادهای فرهنگی پرداخته‌اند. ایسنا در کافه خاطره خود با مرور دومین دوره جشنواره شعر فجر، از احمدرضا احمدی به‌عنوان برگزیده این دوره یاد کرده و به جذابیت‌های این جشنواره از نگاه این شاعر پرداخته است. او درباره جذابیت جشنواره شعر فجر و توجه به جوان‌ترها عنوان کرده بود: «در دوره ما این چیزها اصلاً نبود و اکنون که واکنش‌های دیگران را به کتاب اولم مرور می‌کنم، می‌بینم همه دشنام، اتهام و نقد گزنده بود؛ ما خود مقاومت و حوصله کردیم و توانستیم تا به امروز بیاییم؛ اما حالا جوان‌ها این شانس را دارند که بیش از گذشته به آنها توجه شود.»
آمار روز
در آستانه برگزاری جشنواره فیلم فجر، سه فیلم تازه اکران شده در سینماها به فروش ۱۰ میلیارد تومانی نزدیک شدند. در چند هفته گذشته فیلم‌های «ملاقات خصوصی»، «چپ راست» و در روزهای اخیر فیلم «پالتو شتری» به چرخه اکران اضافه شدند تا کنار دو فیلم «بخارست» و «جزیره فضایی» (تورنادو۲) که از اواخر آبان و آذر روی پرده رفته بودند، اصلی‌ترین فیلم‌های حال حاضر سینماها باشند. طبق گزارش ایسنا، در این میان میزان فروش فیلم «چپ راست» و «ملاقات خصوصی» که یکی کمدی و دیگری فیلم اجتماعی تلخ است، روند صعودی داشته است و تعداد مخاطبان‌شان در شرایطی که تبلیغات چندانی نیز حتی در فضای مجازی ندارند، بیشتر می‌شود.
اتفاق روز
خزانه جواهرات ملی پس از حدود سه سال تعطیلی به مناسبت دهه فجر و به مدت محدود بازگشایی می‌شود. خزانه جواهرات ملی زیرمجموعه بانک مرکزی است که بنا بر اطلاعیه جدید آن به مناسبت دهه فجر از روز چهارشنبه دوازدهم بهمن‌ماه تا چهارشنبه نوزدهم بهمن‌ماه ۱۴۰۱ بجز روزهای پنجشنبه، جمعه و روزهای تعطیل قابل بازدید خواهد بود. بازدید از خزانه در روزهای مشخص شده از ساعت ۱۴ تا ۱۶:۳۰ امکان‌پذیر است.
پیشنهاد روز
مجموعه سه جلدی پیامبر مهربانی‌ها سیر تاریخ اسلام با تأکید بر زندگی رسول اکرم(ص) است و در آن به اشخاص مهم و تأثیرگذار در زندگی ایشان پرداخته است. آن طور که ایرنا خبر داده است، مصطفی خرامان نویسنده مجموعه سه جلدی پیامبر مهربانی‌ها، تألیف این کتاب‌ها را از ۱۰ سال پیش آغاز کرد. این نویسنده ۱۰ سال درگیر این مجموعه بود. عنوان جلد نخست، پسری به نام کلب است که به دوران جوانی و ازدواج ایشان با حضرت خدیجه(س) تا بعثت اختصاص دارد. همچنین در این کتاب زید بن حارثه فرزندخوانده ایشان را می‌شناسیم و اینکه چگونه به پیامبر(ص) می‌رسد. جلد دوم مردی از ربذه نام دارد. این کتاب از دوره بعثت آغاز می‌شود و تا هجرت ادامه دارد. بخشی از داستان در مورد ابوذر غفاری، صحابی پیامبر است که چگونه به مکه می‌آید و مسلمان می‌شود. جلد سوم شاهزاده‌ای از ایران نام دارد. این کتاب در مدینه می‌گذرد تا رحلت پیامبر(ص) ضمن اینکه بخشی از آن به سلمان فارسی اختصاص پیدا کرده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی