صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و پانزده - ۰۸ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و پانزده - ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۲۲

فعالیت رسمی ۱۰۰۰ متکدی در تهران

تکدی گری جرم است

مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در مورد طرح ساماندهی و جمع‌آوری متکدیان تهران گفت: طرح جمع‌آوری متکدیان را آغاز کردیم و افراد شهره به گدایی در تهران که افراد مشخصی هستند و سر کوچه، چهارراه‌ها و یا معابر اصلی تکدی‌گری را به عنوان یک شغل هر روزه انتخاب کردند را جمع‌آوری می‌کنیم. تاکنون ۴۰۰ نفر در طرح ساماندهی متکدیان جمع‌آوری و به نهادهای مرتبط در امر ساماندهی متکدیان ارجاع داده شده‌اند.
احمد احمدی‌صدر با بیان اینکه در سال‌های اخیر به علت مسائل مختلف همچون کرونا طرح جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان متوقف شده بود و به همین علت عدد متکدیان در پایتخت افزایش یافت، اظهار کرد: مسأله متکدیان با فروشندگان و دستفروشان و گلفروشان متفاوت است و متکدی کسی است که اقدام مستقیم به اخذ پول می‌کند و از شهروندان پول می‌خواهد که عمدتاً مشاهده می‌شود این افراد در گوشه‌ای نشسته و یا کودکی در آغوش دارند.
وی با بیان اینکه این طرح تا جمع‌آوری کامل متکدیان از سطح شهر ادامه دارد، گفت: تکدی‌گری جرم است، اگر به شهر برگردند، دوباره جمع‌آوری می‌شوند و باید با همکاری دستگاه‌های مسئول این پدیده در سطح شهر جمع‌آوری شود و حتماً باید جمع‌آوری مستمر باشد و دستگاه قضا و پلیس و سایر دستگاه‌ها باید پای کار باشند. وی درباره اینکه آیا متکدیان بزرگسال نیز به مانند کودکان کار جذب باندهای تکدی‌گری تهران شده‌اند یا نه، گفت: بدون باند، اجازه حضور و فعالیت به آنها نمی‌دهند. افرادی که رسماً تکدی‌گری می‌کنند و مردم آنها را به وضوح می‌بینند عددشان در سطح شهر تهران حدود ۱۰۰۰ نفر است و این افراد حرفه‌شان تکدی‌گری است.
احمدی‌صدر در مورد شائبه سرقفلی داشتن معابر تهران نیز با بیان اینکه سرشبکه‌های مافیایی به کارگیری و استثمار متکدیان به‌گونه‌ای فعالیت می‌کنند و قطعاً این باندها تقسیم‌بندی‌هایی دارند، گفت: امکانش وجود دارد که چهارراه‌ها را مدیریت و کنترل کنند و این مسأله دور از ذهن نیست که بین خودشان سازماندهی‌هایی وجود داشته باشد، اما سؤال اصلی این است که دستگاه‌های مرتبط در امر جمع‌آوری متکدیان و سرشبکه‌ها چه می‌کنند، در حالی که باید یکبار برای همیشه با آنها برخورد شود و جریمه‌های سنگین و زندان برای آنها در نظر گرفته شود تا بتوانیم پیشرفت جدی در امر مبارزه با تکدی‌گری داشته باشیم.
جستجو
آرشیو تاریخی