صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و پانزده - ۰۸ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و پانزده - ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۲۲

کیفیت آموزشی در مناطق 22 گانه تهران یکسان نیست

قائم‌مقام و دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، درباره هدف اصلی مصوبه کنکوری شورای‌عالی انقلاب فرهنگی گفت: هدف اصلی از این مصوبه، ایجاد عدالت آموزشی نبود بلکه هدف، افزایش عمق یادگیری بود و اگرچه هدف اصلی مصوبه سنجش و پذیرش دانشجو افزایش عمق یادگیری است، اما به این نتیجه رسیدیم که این شیوه در مقایسه با سال‌های گذشته به عدالت آموزشی نزدیک‌تر است.
منصور کبگانیان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار داشت: با توجه به تأثیر سوابق تحصیلی در آزمون ورود به دانشگاه‌ها، باید به این موضوع اشاره کرد که کیفیت آموزشی در تمام مناطق ایران یکسان نیست و کسانی که در نواحی دورافتاده یا مرزی زندگی می‌کنند در مقایسه با مرکزنشینان از کیفیت آموزشی کمتری برخوردار هستند. این تفاوت محدود به شهرهای نواحی مرزی نمی‌شود بلکه کیفیت آموزشی در مناطق ۲۲گانه تهران نیز یکسان نیست. وی در پاسخ به اینکه «شیوه جدید برگزاری کنکور تا چه میزان با عدالت آموزشی در تضاد و سازش است»، اظهار کرد: هدف شورای‌عالی انقلاب فرهنگی از صدور مصوبه سنجش و پذیرش، جداکردن دو مؤلفه «سنجش» از «پذیرش» بود. بر این باور هستیم، کسانی که درس می‌دهند باید داوطلبان را سنجش‌ کنند و کسانی که می‌خواهند یک داوطلب را در دانشگاه بپذیرند باید اجرای «پذیرش» را انجام دهند.
این عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: هدف اصلی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی از صدور مصوبه سنجش و پذیرش، افزایش عمق یادگیری بود و عدالت آموزشی نبود. اگرچه هدف اصلی از صدور مصوبه سنجش و پذیرش افزایش عمق یادگیری است اما به این نتیجه رسیدیم که این شیوه در مقایسه با سال‌های گذشته به عدالت آموزشی نزدیک‌تر است؛ چرا که یک داوطلب که در منطقه روستایی زندگی می‌کند به‌راحتی می‌تواند کتاب درسی خود را بخواند تا اینکه یک کتاب کمک‌درسی (تست) بخرد یا در کلاس کنکور شرکت کند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی