وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با مراجع تقلید و علمای قم:

نگاه‌مان در تولیدات هنری امیدآفرینی است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جریان سفر به قم با آیات عظام سبحانی، نوری همدانی، مکارم شیرازی، جوادی آملی و همچنین حسینی بوشهری و اعرافی دیدار و گفت وگو کرد

گروه فرهنگی/ تازه‌ترین نوشته وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی در فضای مجازی مرتبط با دیدارهای اخیرش با مراجع عظام تقلید و علما در شهر قم است؛ محمدمهدی اسماعیلی تأکید کرده که دولت مردمی به‌رغم همه مشکلات قبلی و توطئه‌ دشمنان از اهتمام جدی برای رفع مشکلات مردم برخوردار است.  در همین رابطه وی در دیداری با آیت‌الله سبحانی از ضرورت شناسایی نقات قوت و ضعف فعالیت‌های فرهنگی برای جلوگیری از نفوذ دشمن سخن گفت.
ارائه گزارشی از دستاوردهای هفده‌ماهه دولت در حوزه فرهنگ
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ در تازه‌ترین نوشته خود آورده «سفر به شهر مقدس قم و در جوار حرم حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها به دیدار حضرات آیات عظام و علما رفتم و از پشتیبانی قوی این بزرگواران از دولت تشکر کردم. همچنین از اهتمام جدی مجموعه دولت به رفع مشکلات مردم، به‌رغم همه مشکلات قبلی و توطئه‌ دشمنان، گزارشی ارائه کردم.‏ همچنین در یک روز فشرده کاری و در جلسات جداگانه با حضور در جمع نخبگان حوزوی این شهر و همچنین طلاب جوان مدرسه علمیه حقانی، در فضایی صمیمی در خصوص دستاوردهای هفده ماهه دولت مردمی در حوزه فرهنگی و ابعاد فتنه اخیر با آنان به گفت‌و‌گو نشستم و به سؤالات آنان  پاسخ دادم.»
به دنبال تقویت جبهه رسانه انقلاب هستیم
یکی از دیدارهای اسماعیلی با آیت‌الله سبحانی، از مراجع تقلید و پیرامون موضوعاتی همچون امیدآفرینی و ترویج ارزش‌های اسلامی و فرهنگ عفاف و حجاب بوده، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دیدار گفت: «مجموعه نیروهای انقلابی در عرصه هنر امروز در میدان حضور خوبی دارند و جریان جدیدی در این حوزه ایجاد شده است.امیدواریم در همین چهار سال اول بتوانیم بخش زیادی از مشکلات عرصه فرهنگ و عقب‌افتادگی‌های این حوزه را جبران کنیم. موضوعات امیدآفرینی و ترویج ارزش‌های اسلامی و فرهنگ عفاف و حجاب از محورهای اصلی فیلم‌های جشنواره فجر امسال است.»وزیر فرهنگ و ارشاد افزود: «فعالیت‌های مختلفی در عرصه‌های دینی و هنری داریم و در حوزه جوانان  برنامه‌های مختلفی تدارک دیده شده است. تلاش کردیم در حوزه‌های فرهنگی، نقاط قوت و ضعف خود و جبهه مقابل را رصد و شناسایی کنیم تا جلوی نفوذ دشمن را بگیریم‌. بودجه و امکانات خوبی را مصروف فعالیت‌های قرآنی و دینی کردیم و چند هزار معلم قرآن را به مناطق محروم اعزام کردیم که به جامعه کم‌برخوردار از امکانات آموزشی، آموزش‌های لازم در زمینه مباحث قرآنی ارائه شود. در حوزه فعالیت‌های رسانه‌ای به دنبال تقویت جبهه رسانه انقلاب هستیم تا حمایت‌های لازم از فعالان این عرصه صورت گیرد. چندین برابر سال‌های قبل تولیدات هنری داشته‌ایم که نگاه آن امیدآفرینی است تا در برابر  توطئه سیاه‌نمایی دشمن ایستادگی کنیم.»آیت‌الله سبحانی نیز با تأکید بر اینکه باید جوانان را با قرآن و معارف اسلامی آشنا کنیم گفت: «این امر موجب عدم تضعیف اعتقادات آنان و ایجاد مصونیت خواهد شد. قم بعد از تهران مهمترین ناشران را دارد و صدها چاپخانه در قم فعالیت می‌کنند. فعالیت‌های قرآنی باید تقویت شود و توجه به این عرصه مهم است.»
 کتاب و مجله از مهم‌ترین راه‌های نشر فرهنگ
در یکی دیگر از این دیدارها، آیت‌الله مکارم شیرازی، مرجع تقلید گفت: «وظیفه ما دعا کردن و تذکر دادن به دولتمردان و امید دادن به مردم است، ولی باید توجه کرد که اگر امید از مردم گرفته شود کار مشکل می‌شود؛ باید کاری کنیم که مردم امیدوار باشند و امیدشان تبدیل به یأس نشود. رئیس‌جمهور و وزرا بدانند که در شرایط سختی هستند؛ درست است که دشمن بشدت در حال فعالیت است اما چنان نیست که تمامی راه‌ها بسته باشد.»آیت‌الله مکارم شیرازی با تأکید بر اینکه نباید طوری رفتار کنیم که دولت تضعیف شود، افزود: «عدم تضعیف دولت به این معنی نیست که منتقد دولت نباشیم. مردم از ما می‌خواهند که شما صدای ما را برسانید و مشکلات را بگویید. ما مشکلات را می‌گوییم، اما باید گوش شنوایی هم باشد. بنابراین کاری کنید که این دولت موفق بشود.»
این مرجع تقلید در ادامه، نقش وزارت ارشاد را در تبیین مسائل فرهنگی مهم دانست و تأکید کرد که این وزارتخانه باید به مسائل اسلامی و فرهنگی توجه بیشتری نماید.آیت‌الله مکارم شیرازی به ضرورت حجاب تأکید کرد و گفت: «مسأله حجاب در حال حاضر با مسائل سیاسی گره خورده و عده‌ای می‌گویند اگر بتوانیم حجاب را حذف کنیم نظام جمهوری اسلامی کمرنگ می‌شود. مسأله حجاب راه‌های فرهنگی دارد.»آیت‌الله مکارم شیرازی همچنین به مسائل و مشکلات حوزه چاپ و نشر اشاره کرد و گفت: «یکی از مهم‌ترین راه‌های نشر فرهنگ، کتاب و مجله است، اما متأسفانه در حال حاضر قیمت کاغذ چندین برابر شده است و این گرانی باعث مشکلات دیگری از جمله تعطیلی و بیکاری مراکز چاپ و نشر و اصناف وابسته به آن شده است. افراد زیادی هستند که علاقه‌مند به کتاب و کتابخوانی هستند اما قدرت خرید کتاب  ندارند.»
جوادی‌آملی: حوزه فرهنگ مهمتر از اقتصاد است
آیت‌الله عبدالله جوادی آملی در دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه باید در دانشگاه‌ها و امور فرهنگی ما علم دینی نهادینه شود گفت: مشکل جامعه ما این است که یادمان می‌رود که هستیم و به کجا می‌خواهیم برویم. یک سری امور مهمی هست که مربوط به حوزه اقتصاد است که باید با مسئولین اقتصادی در میان بگذاریم و یک مسائلی هست که مربوط به حوزه فرهنگ است که مهمتر از اقتصاد است و آن اختصاص به دولت ندارد، بلکه دولت و ملت و حوزه و دانشگاه همه باید با این اصل روبه‌رو باشند.وی با بیان اینکه حوزه و دانشگاه، قطب فرهنگی جامعه هستند، اظهار داشت: مرحوم کلینی در مقدمه کتاب الکافی آورده است که قطب فرهنگی اسلام چه در دنیا و چه در آخرت «عقل» است، چون هم در دنیا برابر با عقل با ما رفتار می‌کنند و هم در قیامت برابر با عقل با ما محاسبه می‌کنند. هم در دنیا چیزی بجز عقل خریدار ندارد و هم در آخرت. بر‌اساس این عقل، مهم‌ترین مشکل ما این است که ما به فکر همه چیز هستیم بجز خودمان! اکثریت ما به فکر این نیستیم که بعد چه می‌شود؟
این مرجع تقلید با بیان اینکه بدترین مشکل ما غفلت ماست، اظهار داشت: عده‌ای آمدند به پیغمبر عرض کردند ما را به عملی هدایت کنید که ما از آن عمل بهره ببریم، حضرت فرمود: «معرفة النفس» خودت را بشناس! آنها بیان داشتند که ما راهکار عملی از شما خواستیم، شما مسأله علمی به ما گوشزد می‌کنید، حضرت فرمود: تمام برکات از همین علم است که بدانید «که» هستید! ما اگر خودمان را بشناسیم، خیلی از مشکلاتمان حل می‌شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی