در حمله نظامیان رژیم صهیونیستی 10 فلسطینی به شهادت رسیدند

کشتار در جنین

حسین فاطمی/ دولت بنیامین نتانیاهو، بعد از رویارویی با موج اعتراض‌ها، تظاهرات و اعتصاب‌ها در سرزمین‌های اشغالی که در اعتراض به سیاست‌های افراطی دولت جدید انجام شد، دستور حمله به جنین در کرانه باختری و غزه را صادر کرد. در پی این فرمان، ارتش رژیم صهیونیستی شامگاه چهارشنبه و بامداد روز پنجشنبه هفته گذشته، یورش‌ها و بازرسی‌هایی را در مناطق مختلف استان‌های جنین، بیت لحم، رام‌الله و قدس آغاز کرد و پس از آن نیز نوار غزه را هدف حملات خود قرار داد.

 به گزارش خبرگزاری «وفا» فلسطین، حملات نظامیان رژیم صهیونیستی به فلسطینیان از شامگاه چهارشنبه با حمله به جنین شروع شد. آنان در یورش خود به شهر و اردوگاه جنین به بالای بام خانه‌ها رفته و از آنجا به سمت جوانان فلسطینی تیراندازی کرده و گاز اشک‌آور پرتاب کردند که در نتیجه آن چند فلسطینی زخمی و شهید شدند. نظامیان رژیم صهیونیستی همچنین برق اردوگاه جنین را قطع کرده و مانع از ورود خودروهای آمبولانس و نیروهای امدادی شدند. در پاسخ، گردان‌های «سرایا القدس»، شاخه نظامی جنبش جهاداسلامی فلسطین اعلام کرد که گردان جنین از ساعات اولیه صبح روز پنجشنبه وارد درگیری‌های شدیدی با سربازان اسرائیلی شده که به اردوگاه جنین یورش آوردند. برخی رسانه‌های رژیم صهیونیستی نیز پنجشنبه اعلام کردند، در پی عملیات مستمر در جنین، نیروهای ارتش این رژیم در مرزهای نوار غزه به حالت آماده‌باش درآمدند. در یورش سربازان ارتش رژیم صهیونیستی به مناطق مختلف کرانه باختری و شهر قدس از جمله اردوگاه جنین،9 فلسطینی از جمله یک بانوی مسن به شهادت رسیده و تعداد دیگری نیز زخمی و بازداشت شدند. یکی از زخمی ها نیز ساعتی بعد به شهادت رسید. مدیر بیمارستان در گفت‌و‌گو با شبکه خبری الجزیره از افزایش تعداد شهدای فلسطینی در اثر تیراندازی سربازان اسرائیلی در اردوگاه جنین به 9 نفر خبر داد. افزون بر آن در این یورش ۲۰ نفر دیگر زخمی شدند که وضعیت چهار نفر از آنها وخیم گزارش شده است. در نابلس نیز 52 نفر زخمی شدند. این شدیدترین عملیات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در اردوگاه جنین از زمان انتفاضه دوم در سال ۲۰۰۲ بود. در پی این حادثه فرمانده ستاد ارتش رژیم صهیونیستی وضعیت آماده‌باش اعلام کرده است. در ضمن این یورش وحشیانه با واکنش گسترده گروه‌های فلسطینی و کشورهای عربی و اسلامی مواجه شده است.
عقب‌نشینی
نظامیان رژیم صهیونیستی با آنکه آغازگر حمله بودند، همچون همیشه در پی مقاومت فلسطینی‌ها مجبور به عقب‌نشینی شدند. شبکه خبری الجزیره گزارش داد، نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی پس از یورش پنجشنبه، همان روز از اردوگاه جنین در کرانه باختری عقب‌نشینی کردند. همچنین رسانه‌های فلسطینی ویدیوهایی از لحظه هدف‌گیری یک فروند پهپاد اسرائیلی توسط نیروهای مقاومت فلسطین در آسمان اردوگاه جنین و سرنگونی آن را منتشر کردند. آن طور که این شبکه خبری قطری گفت، ارتش رژیم صهیونیستی از جنین عقب‌نشینی کرد و مدعی شد که در یورش‌های خود به جنین یک گروه نظامی از نیروهای جهاد اسلامی را هدف قرار داده است. ارتش رژیم صهیونیستی همچنین مدعی شد:«در عملیات مشترک شاباک، یگان ویژه پلیس و ارتش در مرکز اردوگاه جنین، یک گروه نظامی از نیروهای جهاد اسلامی هدف قرار گرفته و سه نفر از آنها حذف شدند، در عملیات بازداشت آنها، نیروهای ما تیراندازی کردند و در درگیری با نیروهای ما کشته شدند.» رادیوی ارتش رژیم صهیونیستی به نقل از یک منبع امنیتی مدعی شد: «هدف از عملیات در جنین بازداشت یک چهره تحت تعقیب مهم وابسته به جنبش جهاد اسلامی بود.» شبکه 14 تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز مدعی شد: «عملیات نظامی مستمر در جنین مانع از عملیات بزرگ فلسطینی ها در داخل اسرائیل شد.»
در همین حال رسانه‌های فلسطینی تأکید کردند، یک گروه ویژه از نیروهای اسرائیلی وارد شهر جنین شدند که توسط نیروهای مقاومت فلسطین شناسایی شده و در ادامه درگیری‌های شدیدی میان دو طرف آغاز و صدای تیراندازی و انفجار شنیده شد. همچنین این رسانه‌ها ویدیوهایی را از لحظه هدف‌گیری یک فروند پهپاد اسرائیلی توسط نیروهای مقاومت فلسطین در آسمان اردوگاه جنین و سرنگونی آن منتشر کردند.
حملات شدید جنگنده‌های اشغالگران به غزه و پاسخ مقاومت
صهیونیست‌ها افزون بر یورش وحشیانه روزهای چهارشنبه و پنجشنبه به جنین، بامداد دیروز نیز به حملات خود علیه فلسطینیان ادامه دادند و این بار جنگنده‌های رژیم صهیونیستی دست به سلسله حملات شدید به اهدافی در نوار غزه زدند. به گزارش خبرگزاری فلسطینی سما، شاهدان عینی گفتند، جنگنده‌های رژیم اشغالگر مقر مقاومت در مرکز غزه را ۱۵ بار هدف گرفتند. این جنگنده‌ها همچنین حملاتی موشکی به مقر مقاومت در جنوب غزه و اطراف ایست بازرسی مقاومت در شرق بیت حانون در شمال غزه داشتند. به گفته شاهدان، مقاومت نیز دو موشک زمین به هوا به سمت جنگنده‌های اشغالگران در آسمان خان‌یونس شلیک کرد.
سایت عبری «والا» گزارش داد، شلیک ضد هوایی به سمت جنگنده‌های اسرائیلی که دست به حملاتی علیه اهدافی در غزه زدند، رصد شده است. شاهدان عینی گفتند، خساراتی به منازل شهروندان در پی حملات شدید اشغالگران به مقر مقاومت در مرکز غزه وارد شده و هنوز خبری از مصدومین و تلفات این حملات منتشر نشده است.
در همین حال گردان‌های شهید عزالدین القسام نیز اعلام کرد، سامانه‌های دفاعی آن به مقابله با جنگنده‌های رژیم صهیونیستی در آسمان غزه پرداختند. گردان‌های القسام اعلام کرد: این گردان‌ها صبح دیروز جمعه، با موشک‌های زمین به هوا و سامانه دفاع هوایی به تقابل با جنگنده‌های رژیم صهیونیستی در آسمان غزه پرداختند. عصر پنجشنبه نیز ارتش رژیم صهیونیستی گزارش داد آژیرهای خطر در شهرک اشکلون و در برخی شهرک‌های موسوم به غلاف غزه به صدا درآمدند.
خبرنگاران نظامی اشغالگران گزارش دادند، این اولین محک جدی دولت جدید بنیامین نتانیاهو، در قبال غزه است.
همچنین گفته می‌شود آژیرهای خطر صبح دیروز جمعه در منطقه «مفلاسیم»، «نیر عام» و «کفار عزة» در پی شلیک راکتی مقاومت به سمت‌شان به صدا درآمدند. در عین حال آژیرهای خطر در «عین هبشور»، «میگن» و «نیر عوز» از توابع شهرک «اشکول» در جنوب شرقی غزه به صدا درآمدند.
واکنش‌ها به حملات علیه جنین و غزه
در پی حملات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان جنین و غزه، شماری از مقامات داخلی فلسطین و همچنین کشورها و سازمان‌های جهانی به آن واکنش نشان دادند. در پی حملات اشغالگران به غزه و شلیک راکت از سوی مقاومت به شهرک‌های غلاف غزه (اطراف غزه) حازم قاسم، سخنگوی حماس تأکید کرد که حملات صهیونیست‌ها به غزه امتداد جرایمی است که علیه ملت ما در کرانه باختری، قدس و داخل اراضی اشغالی مرتکب می‌شوند. قاسم تأکید کرد: «حق ملت و مقاومت است به هر شیوه‌ای به حملات اشغالگران و ادامه تجاوزاتشان پاسخ دهند.» این مقام حماس به مبارزان گردان‌های القسام، شاخه نظامی این جنبش، برای مقابله موشکی و شلیک ضد هوایی به سمت جنگنده‌های صهیونیستی درود فرستاد. «طارق سلمی» سخنگوی جنبش جهاد اسلامی فلسطین هم اعلام کرد: «پیام مقاومت از غزه تأکیدی بر آمادگی مقاومت بود و اینکه خون فلسطینی اهمیت دارد. این هشداری آشکار به دشمن بود که در تصمیم رویارویی لحظه‌ای درنگ نخواهد شد.»
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران نیز به یورش نظامیان صهیونیست به اردوگاه جنین و شهادت ۹ فلسطینی واکنش نشان داد. در این باره حسین امیرعبداللهیان در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «یورش وحشیانه و قتل‌عام رژیم‌صهیونیستی در اردوگاه جنین نیازمند اقدام فوری جامعه جهانی و کشورهای اسلامی در برابر جنایتکاران است. سنگر مقاومت جنین تثبیت شده و عقبگردی برای آن متصور نیست.» ناصر کنعانی، سخنگوی دستگاه دیپلماسی نیز سکوت و بی‌عملی مجامع مسئول بین‌المللی و مدعیان دروغین حقوق بشر در غرب نسبت به جنایات روزانه رژیم اشغالگر قدس را دردآور و مایه شرمساری خواند. کنعانی همچنین خواستار انسجام مواضع و اقدام هماهنگ دولت‌های اسلامی در حمایت از ملت ستمدیده فلسطین و مقاومت مشروع این ملت علیه اشغالگران صهیونیست و تحرک جدی برای جلوگیری از اقدامات ضدبشری و تروریستی رژیم آپارتاید صهیونیستی شد.
پس از این حملات وحشیانه، تور وینسلند، هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل در روند صلح خاورمیانه نیز ضمن ابراز ناخرسندی و نگرانی خود از خشونت‌ها در مناطق فلسطینی، از مسئولان فلسطینی و اسرائیلی خواست تنش‌ها را آرام کنند. گروه‌های ملی و اسلامی و انجمن‌های مردمی فلسطین نیز در استان‌های مختلف کرانه باختری اشغالی در بیانیه مشترکی برای بزرگداشت ارواح شهدای جنین اعتصاب سراسری اعلام کردند.
پارلمان عرب و کشورهای عربی هم حمله جنایتکارانه صهیونیست‌ها به اردوگاه جنین در کرانه باختری را بشدت محکوم کردند. وزارت خارجه مصر ضمن محکومیت شدید این جنایت، خواستار توقف فوری حملات به شهرهای فلسطینی شد. از سوی دیگر، قطر هم اعلام کرد که حمله وحشیانه رژیم اشغالگر به جنین را که به شهادت و زخمی شدن ده‌ها نفر انجامید بشدت محکوم می‌کند. وزارت خارجه اردن هم عنوان کرد که حمله نظامی به جنین زمینه‌ساز دور جدیدی از خشونت و درگیری‌ها خواهد بود که پیامدهای آن دامن همه طرف‌ها را خواهد گرفت. وزارت خارجه ترکیه نیز حمله رژیم اشغالگر صهیونیستی به اردوگاه جنین که به شهادت 9 نفر و زخمی شدن ده‌ها نفر دیگر انجامید را بشدت محکوم کرد. پارلمان عرب نیز با شدیدترین عبارات ممکن عملیات یورش وحشیانه به شهر و اردوگاه جنین توسط اشغالگران اسرائیلی را که از صبح دیروز پنجشنبه آغاز شد و به شهادت و مجروحیت شهروندان فلسطینی منتهی گردیده است، محکوم کرد.
این در حالی است که شورای امنیت نیز اعلام کرد، نشستی اضطراری درباره حمله نظامیان صهیونیست به اردوگاه جنین برگزار خواهد کرد. این جلسه بنا بود شب گذشته به درخواست امارات و چین و فرانسه برگزار شود. ریاض منصور سفیر فلسطین در سازمان ملل هم از ارائه درخواست در این زمینه خبر داد و گفت: «شورای امنیت باید تحرکی انجام دهد. نیروهای اشغالگر اسرائیلی ملت استوار ما در جنین را هدف حمله قرار داده‌اند.»
از اعلام عزای عمومی تا قطع همکاری امنیتی با تل آویو
رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین که در حال حاضر ریاست جلسه‌ای فوق‌العاده برای بررسی ابعاد تحولات اردوگاه جنین را برعهده دارد، در پی تحولات روز چهارشنبه و پنجشنبه و شهادت ۹ فلسطینی، سه روز عزای عمومی اعلام کرد.
به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، تلویزیون فلسطین روز پنجشنبه اعلام کرد، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به احترام شهدای امروز اردوگاه جنین در شمال کرانه باختری سه روز عزای عمومی و نیمه افراشته شدن پرچم‌های فلسطین اعلام کرد.همچنین عباس سران فلسطین را به حضور در جلسه‌ای فوق‌العاده برای بررسی ابعاد تحولات جنین دعوت کرد.
ریاست تشکیلات خودگردان فلسطینی ضمن اعلام توقف کامل همکاری امنیتی با رژیم صهیونیستی خواستار نشست فوری گروه‌های فلسطینی شد. به گزارش شبکه الجزیره، نبیل ابوردینه، سخنگوی ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین، اعلام کرد که همه همکاری‌های امنیتی با رژیم صهیونیستی کاملاً متوقف شده و افزود که فلسطین فوراً سراغ شورای امنیت می‌رود تا درباره حفاظت از امنیت ملت فلسطین قطعنامه صادر کند. او گفت که فلسطینیان همچنین برای افزودن جنایت کشتار جنین به پرونده‌های قضایی اسرائیل به دادگاه جنایات بین‌المللی مراجعه خواهند کرد. سخنگوی ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین افزود که «محمود عباس» از همه گروه‌های فلسطینی برای برگزاری نشستی فوری جهت توافق درباره دیدگاهی مشترک نسبت به اقدامات خصمانه اسرائیل دعوت کرده است.
ابوردینه تأکید کرد که فلسطین روند پیوستن به نهادهای بین‌المللی را ادامه می‌دهد و در همه سطوح برای احقاق حقوق فلسطینیان اقدام خواهد کرد. وی همچنین خواستار تحقیقات کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل درباره جنایت جنین و ارائه گزارش به شورای امنیت شد.
چرا حمله، چرا این زمان
به گفته کارشناسان و ناظران مسائل خاورمیانه، اقدام بنیامین نتانیاهو برای یورش به اردوگاه جنین و حمله به نوار غزه صرفاً برای کاهش فشاری است که طی هفته‌های اخیر به شکل جدی بر دولتش تشدید پیدا کرده است؛ اعتراضاتی که به ۱۵۰ هزار نفر رسید و در کنار آن ساکنین سرزمین‌های اشغالی خود را برای آغاز فاز اعتصابات گسترده با هدف مخالفت و سرنگونی بنیامین نتانیاهو آغاز کرده بودند. در چنین شرایطی بدیهی است که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در یک فرار رو به جلو با انجام این یورش‌ها و حملات سعی کرده است فضای امنیتی را در سرزمین‌های اشغالی امنیتی ایجاد کند که ضمن تقابل با هرگونه اعتراض و اعتصابی، بستر لازم برای اجرایی کردن برنامه‌های خود، بخصوص تغییر ساختار قضایی اسرائیل در جهت تحقق منافعش را فراهم آورد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی