در حالی که صادرات در 10 ماه سال گذشته 38.5 میلیارد دلار بود،‌این عدد در مدت مشابه امسال به بالای 45 میلیارد دلار رسید

رکورد شکنی 7میلیارد دلاری صادرات

گروه اقتصادی / مسئولان دولتی در روز جهانی گمرک، تازه‌ترین عملکرد کشور در تجارت غیرنفتی و جایگاه ایران در این بخش را اعلام کردند. روز پنجشنبه گذشته وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل گمرک ایران از سند راهبردی و تحول گمرک ایران رونمایی و جزئیات تجارت ایران در 10 ماهه سال‌جاری را بیان کردند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی در آیین روز جهانی گمرک و رونمایی از سند راهبردی و تحول گمرک ایران، گفت: با وجود تحریم‌ها و محدودیت‌های موجود، رکورد صادرات غیرنفتی کشور در ۱۰ماهه امسال شکسته شده است. سید احسان خاندوزی اظهار داشت: آمار ۱۰ماهه امسال نشان‌دهنده شکسته شدن رکورد صادرات غیرنفتی است که این روند صعودی تجارت نیاز به حمایت دارد.
وی افزود: این پیشرفت‌ها در شرایطی ایجاد شده که برخی به دنبال اثبات رکود در پی فشارهای خارجی و تحریم هستند، اما آمارها حاکی از آن است که در شرایط کنونی نیز ارقام اقتصادی صعودی هستند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه پنجمین شریک تجاری ایران یک کشور اروپایی است، خاطرنشان کرد: این موضوع نشان می‌دهد که در توسعه تجارت محدود به کشورهای منطقه و همسایه نیستیم، اما همچنان نیاز به تحول در گمرک و همراهی سایر دستگاه‌ها برای پیشرفت تجارت خارجی در کشور داریم. خاندوزی تصریح کرد: برنامه راهبردی گمرک برای دستیابی به اهداف سازمانی طراحی شده و از سوی دیگر به دنبال ایفای مطلوب نقش گمرک در پیشرفت تجارت خارجی کشور است تا شاهد یک پوست‌اندازی برای رسیدن به رشد و شکوفایی باشیم. وی با بیان اینکه باید خودمان را با فناوری‌های جدید تطبیق دهیم، تصریح کرد: اجرای بخشی از فناوری میسر است، اما به‌طور کامل خود را در مسیر پیشرفت نشان نمی‌دهد؛ در حال حاضر چندین دستگاه در بحث تجارت حضور دارند؛ اما فناوری‌های متناسب با توانمندی لازم ایجاد نشده‌اند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به ضرورت تزریق نیروی انسانی جدید به گمرک کشور، اظهار داشت: سرمایه‌های انسانی در گمرک انباشت تجارب ارزشمند هستند، اما باید ظرفیت‌هایی اضافه شود.وی با بیان اینکه جامعه هنوز پیشرفت‌های حاصل شده را حس نکرده است، تأکید کرد: دستگاه‌های طویل و عریض در داخل و خارج از کشور به‌دنبال نادیده انگاشتن اقدامات دولت و پیشرفت‌ها هستند.
رکوردشکنی صادرات غیرنفتی در سال‌جاری
رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی از رکوردشکنی صادرات غیرنفتی در سال‌جاری خبر داد. محمد رضوانی‌فر در این مراسم اظهار داشت: در 10 ماهه امسال صادرات غیر نفتی با یک رکورد بی‌نظیر به 45.3 میلیار دلار رسید که نسبت به مشابه سال قبل 17 درصد رشد داشته همچنین در این مدت 31 میلیون تن کالا به ارزش 48.5 میلیارد دلار وارد شد که این رقم هم نسبت به مشابه سال قبل 16 درصد رشد داشته است. میانگین هر تن کالای صادراتی 440 دلار بوده که از رشدی معادل 15 درصد برخوردار بوده است. گفتنی است، به این ترتیب صادرات غیرنفتی کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل 6.8 میلیارد دلار افزایش یافته است. در10 ماهه سال گذشته صادرات کشور 38.5 میلیارد دلار بوده است.
وی بزرگترین مقاصد کالاهای صادراتی ایران را چین، عراق، ترکیه، امارات و هند عنوان کرد و گفت: مهم‌ترین مبادی واردات کالا یا صادرات مجدد کشور ما شامل امارات، چین، هند، ترکیه و آلمان بوده است.
رضوانی‌فر افزود: در سال‌جاری 11 میلیون تن کالا از طریق ایران ترانزیت شده که از رشد 8 درصدی برخوردار شده است. در مورد کالاهای وارداتی 57 درصد از این کالاها شامل اقلام اساسی بوده و 21 درصد نیز مربوط به ترانزیت بوده است.
وی در بخشی دیگر از مراسم روز جهانی گمرک گفت: با توجه به صادرات غیر نفتی سال‌جاری 20 میلیارد دلار مازاد درآمد ارزی داشتیم که نقطه اتکای کشور به شمار می‌رود.
رضوانی‌فر با اشاره به تکلیف گمرک براساس قانون بودجه عنوان کرد: درآمد گمرکی از 14 هزار میلیارد تومان سال گذشته به 35 هزار میلیارد تومان رسیده که 150 درصد در این زمینه رشد داشته‌ایم و در زمینه درآمد از محل حقوق ورودی 315 درصد رشد داشتیم اما به خاطر عدم واردات خودرو محقق نشده است. تاکنون فقط 130 میلیارد تومان از محل واردات خودرو درآمد گمرکی داشتیم. اما پیش‌بینی می‌شود در بهمن و اسفند 3 هزار میلیارد تومان درآمد از این بخش خواهیم داشت. وی در مورد برآورد لایحه بودجه 1402 اظهار داشت: سال آینده پیش‌بینی شده است 87 هزار میلیارد تومان حقوق ورودی کالاهای غیر خودرو و 32 هزار میلیارد تومان برای خودرو خواهد بود. همچنین 2 میلیارد دلار واردات خودرو در سال آینده پیش‌بینی شده است. رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی با بیان اینکه امسال 70 هزار میلیارد تومان درآمد از محل مالیات داشته‌ایم، عنوان کرد: سال بعد 100 هزار میلیارد تومان از محل واردات بر واردات به خزانه کشور واریز خواهیم کرد و سرعت تحقق درآمدها و شفافیت در گمرک بیشتر می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی