صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و چهارده - ۰۶ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و چهارده - ۰۶ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۱۶

فضای مجازی

به‌یاد خسرو
نامگذاری بعضی از خیابان‌ها و کوچه‌های تهران به نام چهره‌های فرهنگی، هنری و علمی از دوره پیشین شورای شهر تهران در دستور کار بود. البته گاهی گله‌ها و انتقادهایی هم از بابت انتخاب بعضی از کوچه‌ها و خیابان‌ها وجود داشت. با این همه، روند کلی این نامگذاری‌ها برای هموطنانی که دغدغه فرهنگ و هنر دارند، خوشحال‌کننده بوده و است. حالا هم در ادامه این نامگذاری‌ها، کوچه «ماه» (بین فلسطین جنوبی و برادران مظفر) به نام خسرو شکیبایی نامگذاری شده است. از آنجا که ساختمان شماره دو خانه تئاتر در این کوچه قرار دارد، در نگاه اول به نظر می‌رسد دلیل انتخاب این کوچه، این موضوع باشد. با این حال آن‌طور که ایسنا گزارش داده، نه خانه تئاتر و نه خانواده خسرو شکیبایی از این نامگذاری خبری نداشتند.
پشت صحنه
تصویربرداری سریال «سلمان فارسی» که پیش از این در مناطقی از جمله، ارمنستان، قشم، شاهرود، آبسرد و... انجام شده بود بعد از بازگشت عوامل این سریال از ارمنستان، در تهران و در شهرک غزالی کار خود را از سر گرفته است. ضبط بخش‌های مربوط به تاریخ ایران در زمان ساسانیان که به تولد سلمان فارسی برمی‌گردد، قرار بود امسال آغاز شود اما عوامل همچنان مشغول دوره تاریخی بیزانس این سریال هستند. بر اساس آنچه اعلام شده است، بخش‌های مربوط به تاریخ ایران قرار است سال آینده ضبط شود. علیرضا شجاع‌نوری، فرهاد اصلانی، علی دهکردی و بازیگرانی از کشور ارمنستان و یونان در بخش‌های مربوط به بیزانس این روزها جلوی دوربین داوود میرباقری هستند.
موسیقی سینما
ورایتی گزارش داده که جان ویلیامز آهنگساز مشهور فیلم و سینما با نامزد شدن در اسکار 2022 برای آهنگ فیلم «فابلمن‌ها» ساخته استیون اسپیلبرگ برای پنجاه و سومین بار نامزد اسکار شده است. وی که تا پیش از این با ۵۲ نامزدی رکورد نامزدی اسکار را داشت، اکنون خودش رکورد خودش را شکسته است. این آهنگساز ۹۰ ساله برنده ۵ جایزه اسکار، به‌عنوان یکی از تحسین‌شده‌ترین آهنگسازهای تمام تاریخ شناخته می‌شود و پس از والت دیزنی جای دارد که ۵۹ نامزدی اسکار داشت و ۲۲ بار برنده شد. ویلیامز پس از دریافت این نامزدی در بیانیه‌ای از آکادمی و نیز از اسپیلبرگ که فرصت ساخت موسیقی این فیلم بسیار خاص و شخصی را به او داد، سپاسگزاری کرد. جدیدترین فیلم اسپیلبرگ تصویری نیمه زندگینامه‌ای درباره یک فیلمساز جوان است. این فیلم روز پیش ۷ نامزدی اسکار کسب کرد.
تئاتر
مجروح شدن یکی از بازیگران نمایش «جاودانگی» از جمله رویدادهای این روزهای جشنواره چهل و یکم تئاتر فجر است. ماجرا از این قرار بود که علی نوابی، بازیگر نمایش «جاودانگی» که طبق برنامه اعلامی در جشنواره تئاتر فجر اجرا داشت، همزمان با اولین اجرای خود در تماشاخانه ایرانشهر دچار آسیب‌دیدگی از ناحیه دست شد. دست این بازیگر به دکور نمایش گرفت و دچار خونریزی شد؛ به طوری که به ناچار دستش را باندپیچی کردند و او با دست باندپیچی‌شده روی صحنه رفت و به ادامه بازی خود پرداخت. گفتنی‌ است که نمایش «جاودانگی» نوشته اصغر گروسی و کار محسن جاور از یزد، در دو نوبت در تالار استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه رفت.
کتاب
سه‌رمان کودک «امسال سال توست»، «قصه سنگو و شوبانه» و «تاک، روباه کوچک» به‌تازگی توسط انتشارات پیدایش منتشر و راهی بازار نشر شده‌اند. این‌کتاب‌ها عناوین جدید مجموعه «رمان کودک» هستند که این‌ ناشر چاپ می‌کند. از این‌ مجموعه تا به‌حال کتاب‌هایی چون «دوست صمیمی من»، «فوتبالیست ریزه‌میزه»، «مسافران سیاره دیگر»، «دوقلوها»، «زندگی را آفتابی می‌کنم»، «عملیات نجات صورتی»، «شارلوی ۲۷۲۶» و «وقتی اسکیتم گربه شد» منتشر شده‌اند. کتاب‌های مورد اشاره برای بچه‌های بالای ۶ سال منتشر شده و می‌شوند. «تاک، روباه کوچک» یکی از سه‌رمان جدید کودک است که به‌قلم ناصر یوسفی نوشته شده و علیرضا جلالی‌فر آن را تصویرگری کرده است. این‌کتاب درباره روباه کوچکی به‌نام تاک است که از همان اول، با بقیه خواهر و برادرهایش فرق دارد. او درباره همه‌چیز کنجکاو است و همیشه سؤال دارد. اما باید برای خودش بودن تلاش کند؛ حتی اگر کمی سخت باشد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی