بارش برف در سرچشمه زاینده‌رود به وضعیت نرمال رسید

روسفیدی کوهرنگ

زهره افشار
خبرنگار

 

ماه دوم زمستان از راه رسید و بررسی میزان بارش در استان‌های کشور نشان می‌دهد بارش‌ها در نیمه شمالی کشور از جمله تهران و البرز بسیار کمتر از نرمال و برعکس در نیمه جنوبی کشور بارش‌ها بسیار مناسب بوده است. در همین حال تصاویر ماهواره‌ای از میزان پوشش برف هم نشان می‌دهد تاکنون بارش برف در حد نرمال بوده است و نگرانی‌ها درباره کمبود بارش برف در برخی مناطق تاحدی راحت شده است. کوهرنگ یکی از یخچال‌های طبیعی کشور در استان چهارمحال و بختیاری است که چشمه آن تأمین‌کننده آب شرب شهرکرد و از مهم‌ترین منابع تأمین آب زاینده‌رود است. سال گذشته به‌دلیل پوشش پایین برف در آن و به تبع آن کاهش دبی آب چشمه مردم شهر با مشکل قطعی چند روزه آب مواجه شدند.
در دو سال پیاپی (امسال و سال گذشته) در دو مقطع تابستان و زمستان چشمه کوهرنگ به‌عنوان منبع تأمین کننده آب شهرکرد از مدار خارج شد که علت خروج آن از مدار تولید در تابستان کاهش دبی و بارندگی سیل‌آسا در سازند چشمه و در زمستان کاهش دبی آب چشمه بود.
اما «فردوس کریمی» مدیرعامل آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری به «ایران» گفت: امسال میزان بارش‌ها در استان نسبت به سال گذشته چشمگیر بود اما برای اینکه کم بارشی‌های سال‌های قبل جبران شود امیدواریم این بارش‌ها مستمر باشد و آنچه برای ما اهمیت دارد این است که امسال بیشتر بارش‌ها به شکل برف بوده است.
به گفته وی در حال حاضر درمنطقه کوهرنگ بیش از یک متر و 10 سانتیمتر برف باریده و ارتفاع برف در یخچال کوهرنگ به بیش از سه متر می‌رسد.
وی خاطرنشان کرد: با بارش برف‌های اخیر در کوهرنگ امسال مشکل خاصی برای تأمین آب شهرکرد از چشمه کوهرنگ وجود ندارد البته ما خط پدافندی برای انتقال آب از تصفیه خانه سامان به شهرکرد را اجرایی کردیم و به‌عنوان راهکار بلندمدت برای تأمین آب پایدار شهرکرد، بسرعت در حال ساخت سد «بابا حیدر» هستیم.
وی با اشاره به اینکه این سد 83 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، خاطرنشان کرد: سد باباحیدر تا شش ماه آینده تکمیل می‌شود.وی همچنین تصریح کرد: هر چند در حال حاضر حجم سد زاینده‌رود کمتر از میزان سال گذشته در همین زمان است اما با توجه به بارش برف بیشتر انتظار می‌رود به مرور برف‌ها آب و در نهایت حجم سد را از سال گذشته بالا ببرد.
کریمی گفت: طی 10 سال گذشته 560 میلیون مترمکعب از حجم منابع آب زیرزمینی چهارمحال و بختیاری کاسته شده است.
بارش‌ها در نیمه جنوبی کشور رضایت بخش است
در همین حال «احد وظیفه» رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران هواشناسی به «ایران» گفت: بررسی بارش ایستگاه کوهرنگ نشان می‌دهد پس از بارندگی‌های دی‌ماه بارش‌ها در این منطقه به 249 میلیمتررسیده که فاصله زیادی با شرایط نرمال ندارد.
در این بازه زمانی در طولانی مدت میانگین بارش در کوهرنگ 286 میلیمتر بوده که تنها 13 درصد کمتر از بارش بلندمدت است.
در همین حال بررسی تصاویر ماهواره‌ای از پوشش برف در حوزه‌های مختلف از جمله یخچال طبیعی کوهرنگ نشان می‌دهد میانگین برف در مقایسه با بلندمدت در شرایط نرمال است.
به گفته وظیفه، البته باید در نظر داشت که میانگین بلندمدت برای بارش برف 16 ساله است که از طریق تصاویر ماهواره‌ای رصد می‌شود ضمن اینکه ما در این بازه 16 ساله تنها در سال آبی 98-97 بارش‌های خیلی خوبی داشتیم و 11 سال قبل از آن خشکسالی به‌طور مداوم و پشت سر هم بوده است.
رئیس مرکز ملی خشکسالی همچنین در خصوص وضعیت بارش‌ها تا پایان دی ماه تصریح کرد: اگر به بررسی میزان بارش‌ها در ایستگاه‌های مختلف در سراسر کشور بپردازیم می‌بینیم که در مجموع میزان بارش‌ها در نیمه جنوبی کشور خوب بوده و به همین نسبت میزان نیمه بارش‌ها در شمالی کشور بد بوده است.
به‌عنوان مثال بارش‌ها در کهگیلویه و بویراحمد تاکنون 362 میلیمتر بوده و این در حالی است که میانگین بلندمدت این استان 353 میلیمتر است که 9 میلیمتر یا 3 درصد بیش از نرمال (بلندمدت) است. در استان فارس نیز میزان بارش‌ها 183 میلیمتر بوده که 39 درصد بیشتر از میانگین بلندمدت که در حد 144 میلیمتر است گزارش شده است.
وضعیت بارش‌ها در استان بوشهر بسیار عالی است، در این استان 277 میلیمتر بارش داشتیم و این در حالی است که میانگین بلندمدت استان 158 میلیمتر است و این به معنای افزایش 57 درصدی میزان بارش‌ها در این بازه زمانی است. اما باید گفت وضعیت بارش‌ها در استان‌های واقع در نیمه شمالی کشور از جمله تهران و البرز بسیار بد است. استان تهران درمقایسه با میانگین بلندمدت تاکنون باید 101 میلیمتر بارش دریافت می‌کرد که متأسفانه تنها 36 میلیمتر بارش دریافت کرده که نشان می‌دهد تهران 66 میلیمتر بارش کمتری نسبت به بلندمدت دارد. در البرز نیز میزان بارش‌ها باید در حد 139 میلیمتر باشد که تاکنون 62 میلیمتر دریافت کرده و در واقع بارش‌های آن 55 درصد زیر نرمال است و این برای استانی که سدهای آن تأمین کننده آب پایتخت است تأمل برانگیز است. وضعیت در استان‌های پربارش گیلان و مازندران هم به همین گونه است. میزان بارش در استان گیلان نسبت به میانگین بلندمدت 40 درصد کمبود و در استان مازندران 43 درصد کمبود دارد.
وی همچنین در خصوص وضعیت دمایی در بهمن ماه گفت: در نخستین ماه از زمستان دمای میانگین کمینه در کشور 5.3 درجه سانتیگراد بود که نسبت به میانگین 30 ساله کشور که 6.3 درجه سانتیگراد است یک درجه کمتر بوده است و در برخی مناطق از جمله چناران و سرخس خراسان رضوی رکورد سرما شکسته شد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی