صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و سیزده - ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و سیزده - ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۲۴

فضای مجازی

نما و رسانه
به گفته محمدرضا صابری سخنگوی انجمن سینماداران، تمام سینماهای کشور امروز (۵ بهمن ماه) همزمان با شهادت امام هادی(ع) تا ساعت ۱۷ تعطیل هستند و بعد از ساعت ۱۷ به فعالیت می‌پردازند.در حال حاضر فیلم‌های سینمایی «ملاقات خصوصی»، «چپ، راست»، «پالتو شتری»، «جزیره فضایی» و… روی پرده سینماها هستند.
مستند «آبی روشن» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی ابوالفضل توکلی پرتره‌ای از حسن روشن پیشکسوت باشگاه استقلال تولید جدید شبکه مستند سیما شب گذشته ۴ بهمن ساعت ۲۱ پخش شد و تکرار آن امروز ساعت 9 پخش می‌شود. آبی روشن درباره اسطوره باشگاه استقلال تهران و تیم ملی ایران است که در ۸۰ دقیقه آماده شده است.
نیکی کریمی فیلم «خانه دوست کجاست؟» ساخته عباس کیارستمی را برای نمایش در بخش مرور آثار هفتاد و سومین جشنواره فیلم برلین برگزید. بخش مرور آثار امسال جشنواره برلین با عنوان «جوان در قلب - بزرگ شدن در سینما» شامل نمایش مجموعه‌ای از آثار انتخاب شده توسط کارگردانان، بازیگران و فیلمنامه‌نویسان بین‌المللی است و نیکی‌کریمی سینماگر ایرانی نیز یکی از چهره‌هایی است که برای انتخاب فیلم در این بخش انتخاب شده است و در نهایت فیلم «خانه دوست کجاست؟» ساخته عباس کیارستمی کارگردان شناخته شده سینمای ایران در عرصه بین‌المللی را برای نمایش در این بخش برگزید. هفتاد و سومین جشنواره فیلم برلین از تاریخ ۱۶ تا ۲۶ فوریه (۲۷ بهمن تا ۷ اسفند) در کشور آلمان برگزار می‌شود و امسال «کریستین استوارت» ریاست هیأت داوران بخش اصلی را بر عهده دارد و «استیون اسپیلبرگ» هم جایزه خرس طلای افتخاری دریافت خواهد کرد.
«صبح اعدام» به تهیه‌کنندگی، کارگردانی و نویسندگی بهروز افخمی پروانه صدور دریافت کرد. براساس این خبر شورای صدور پروانه ساخت آثار سینمایی در جلسه اخیر با سه فیلمنامه موافقت کرد. فیلمنامه‌های «جاده جنگلی» به تهیه‌کنندگی محمدمهدی طباطبایی‌نژاد، کارگردانی محمدمعین کریم‌الدینی و نویسندگی فاطمه سرافراز و محمدمعین کریم‌الدینی، «صبح اعدام» به تهیه‌کنندگی، کارگردانی و نویسندگی بهروز افخمی و «اسفند» به تهیه‌کنندگی محمدرضا تخت‌کشیان و کارگردانی و نویسندگی دانش اقباشاوی موافقت شورای پروانه ساخت سازمان سینمایی را اخذ کردند.
اولین قسمت از مجموعه تلویزیونی«شهباز» به کارگردانی حمیدرضا لوافی و تهیه‌کنندگی امیرحسین آشتیانی‌پور و مهدی علی نقی‌پور از شنبه ۸ بهمن ماه  ، ساعت ۲۳ از شبکه پنج سیما تماشایی می‌شود. این سریال به نویسندگی مینا خدیوی در ژانر پلیسی معمایی با موضوع فضای مجازی و پلیس سایبری در ۳۰ قسمت ۴۲ دقیقه‌ای تهیه و تولید شده است. در مجموعه تلویزیونی شهباز هنرمندانی نظیر: آرش مجیدی، علیرضا آرا، رضا داوودنژاد، میلاد میرزایی، مهدخت مولایی، نیما نادری، فاطیما بهارمست، غزال نظر، سیروس همتی، پاوان افسر، مهسا باقری، مریم سرمدی، رحمان باقریان، سیامک اشعریون، ابتسام بغلانی، فیلیپ ساپرکین، یوفی تیان و... نقش‌آفرینی می‌کنند.
نغمه و نوا
چهارمین نشست از سلسله نشست‌های بازیابی با عنوان «مداخله هنرمند موسیقی در صورت‌بندی امروز و فردا» در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود. این نشست امروز (چهارشنبه) ۵ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۳۰ در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود، مسعود شعاری آهنگساز، مدرس و نوازنده، مهران مهرنیا آهنگساز و نوازنده و فردین خلعتبری آهنگساز سخنرانی می‌کنند.
دنیای کتاب و ادبیات
هیأت داوران جایزه‌ استاد ابوالحسن نجفی متشکل از ضیاء موحد، مهستی بحرینی، عبدالله کوثری، حسین معصومی‌همدانی، موسی اسوار، امید طبیب‌زاده، آبتین گلکار با دبیری علی‌اصغر محمدخانی، پس از بررسی ۸۳ اثر ارسالی به دبیرخانه، فهرست نامزدهای راه‌یافته به مرحله‌ نهایی ششمین دوره‌ این جایزه‌ را اعلام کرد. جایزه «ابوالحسن نجفی» هر ساله به‌منظور احترام و پاسداشت خدماتی که او به فرهنگ و ادب و عرصه‌ ترجمه‌ این مرز و بوم کرده، به بهترین ترجمه رمان و مجموعه داستان کوتاهی که در یک سال گذشته منتشر شده، اهدا می‌شود.
کتاب «چل پسین، چهل عصر بارانی»، چهل داستان کوتاه از ادبیات مردمی و فولکلور به قلم محمد اخگری توسط انتشارات شب قلم منتشر و راهی بازار نشر شد. «چل پسین» اصطلاحی است که در گلپایگان و برخی شهرهای دیگر برای باران‌های تابستانی که معمولاً عصرهای تابستان هر روز می‌بارد، استفاده می‌شود. قصه پسین‌های آبادی در چهل پسین اتفاق می‌افتد.
آیین بزرگداشت یازدهمین سالگرد عروج سردار احمد سیاف‌زاده همراه با رونمایی از کتاب «جنگ شانزده ساله» نوشته سعید علامیان برگزار خواهد شد. این مراسم امروز چهارشنبه (پنجم بهمن)، ساعت ۱۸ در سالن خلیج فارس موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تهران با حضور دریادار پاسدار علی فدوی جانشین فرمانده کل سپاه و مداحی صادق آهنگران به همراه مراسم نقل خاطره توسط همرزمان و فرماندهان دوران دفاع مقدس برگزار خواهد شد.
جستجو
آرشیو تاریخی