اتفاقی جالب در جشنواره تئاتر فجر

زباله‌گردی که به نمایش خیابانی پیوست


 گروه فرهنگی: در جریان اجرای نمایش خیابانی «لیلی و مجنون» در پهنه رودکی، اتفاق جالبی رخ داد و یک زباله‌گرد، به گروه بازیگران این کار پیوست و با حضور در این نمایش و همراهی با دیگر عوامل کار، از زندگی خود گفت و تماشاگران را گاه به گریه و گاه به خنده انداخت. نکته دیگر این‌که این نابازیگر برای چند دقیقه اجرای نمایش خیابانی «لیلی و مجنون» یک میلیون تومان دستمزد گرفت و راضی از این صحنه بیرون رفت. به گزارش «ایران»، ماجرا از این قرار بود که حین اجرای نمایش خیابانی «لیلی و مجنون» به کارگردانی بهنام کاوه از آبادان در پهنه رودکی فرد زباله‌گردی به نمایش پیوست که حضور و بودنش در جریان این نمایش، باعث شد مخاطبان و حاضران سرمای هوا را با گرمای محبت فراموش کنند. گویی شرایط مهیا شده بود تا دریابیم خیلی وقت‌ها، تئاتر خودِ زندگی است. مرد خجالت می‌کشد و نمی‌خواهد بیاید در جمع تماشاگران و داوران؛ اما با صحبت‌های کارگردان نمایش، حس امنیت و صمیمیت می‌کند و به جمع حاضر در پهنه رودکی می‌پیوندد و بعد از مدتی که نمایشنامه پیش می‌رود، بهنام کاوه به رسول می‌گوید: داستان زندگی‌ات را برایمان تعریف کن!
سوژه، خیابان و آدم‌هایش
همه اشک را در چشمان رسول دیدند، دیگر از سر خجالت نبود، اشکی که او ریخت برای محبت‌های مخاطبان و هنرمندان حاضر بود، رسول با بغض داستان زندگی‌اش را در چند جمله روایت می‌کند و ناگهان می‌رود. با دور شدن رسول از محل اجرای نمایش، داوران و مخاطبان به بهنام کاوه اشاره می‌کنند که برود دنبال رسول و او را با خود دوباره به محل اجرا در پهنه رودکی بازگرداند. رسول و بهنام بازمی‌گردند و نمایش، اجرایش را از سر می‌گیرد. در پایان اجرا، بهنام کلاهش را از سر برداشت و به سمت حاضران گرفت تا هدیه‌ای برای رسول در کلاه قرار دهند. تعامل با مخاطب و بازی گرفتن از مخاطبان حاضر در خیابان و محل اجرای خیابانی یکی از ویژگی‌های نمایش‌های خیابانی است که در اجرای نمایش «لیلی و مجنون» در جشنواره تئاتر فجر در مؤثرترین شکل شاهد آن بودیم. بهنام کاوه، کارگردان نمایش خیابانی «لیلی و مجنون» درباره تعامل هنرمند تئاتر و مخاطب و از این‌ دست اتفاقات در اجراهای خیابانی توضیح داد: «چند وقتی است که من درباره این نمایش و سوژه آن فکر می‌کردم. سوژه من خیابان و آدم‌های این خیابان‌هاست؛ آدم‌هایی که در سرما، گرما، باران، برف و... مشغول به فعالیت هستند.» کاوه در مورد حضور رسول در نمایش‌اش هم گفت: «خداوند نظاره‌گر ما بوده است و دستش را روی سر رسول کشید که در جمع ما حاضر شد، با او خندیدیم، گریستیم و لحظاتی را زندگی کردیم. داستان رسول الآن در جامعه جریان دارد و باید فکری برای حل این مسأله کرد.» این کارگردان و بازیگر افزود: «در پایان اجرا کلاه‌ام را درآوردم و همه یک یاعلی گفتیم تا هدیه‌ای برای رسول جمع شود؛ به‌ جرأت می‌توانم بگویم بیش از یک‌میلیون تومان برای این عزیز جمع شد و درون کلاه ریخته شد. من برای بازی در نقش یک زباله‌گرد، دو روز غذا نخوردم و از گرسنگی در این دو روز بسیار رنج بردم، با این کار سعی کردم تا به سوژه نمایشم بیشتر نزدیک شوم و قابل‌باور باشم.»
آرزوهای کوچک
کاوه به داستان این نمایش خیابانی اشاره کرد و گفت: «شخصیت داستان فردی خیابان‌گرد است و از دل خیابان و مشکلات مردم که شبانه اتفاق می‌افتد و در بحث اقتصادی به وجود می‌آید، سخن می‌گوید. این فرد قصه خودش را روایت می‌کند، این‌که چه اتفاقاتی افتاده است و این موضوع را می‌گوید که چرا نتوانسته ازدواج کند و به آرزوهای کوچکی که اکنون برای ما تبدیل به آرزوهایی بزرگ شده‌اند، دست یابد. او با اشاره به اینکه کار نویسندگی، کارگردانی و بازیگری این اثر را خودم انجام داده‌ام هم گفت: «درونمایه کار اجتماعی است، داستان لیلی و مجنون نمایش ما از قصه‌ها آمده و تداعی‌کننده قصه‌های باستانی است اما روال داستان به‌روز است و درگیری اقتصادی و مشکلات جوانان امروز را به مردم نشان می‌دهد.» نویسنده و کارگردان تئاتر خیابانی «لیلی و مجنون» توضیح داد: «امروزه حباب‌هایی هستند که از پیشرفت جوانان جلوگیری می‌کنند؛ پیشرفت در زندگی، ازدواج، مسکن و... از جمله این موارد است.» کاوه، جشنواره فجر را از بزرگ‌ترین جشنواره‌های ایران دانست و گفت: «این جشنواره کامل‌کننده تمام جشنواره‌هاست، وقتی کاری تولید می‌شود و به جشنواره فجر وارد می‌شود نسبت به دیگر جشنواره‌ها یک دیدگاه حرفه‌ای بودن نسبت به اجراها در آن وجود دارد که این موضوع باعث می‌شود شما خود را در این جشنواره محک بزنید.» گفتنی‌ است چهل‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از 25 دی تا 11 بهمن 1401 به دبیری کوروش زارعی در تهران در حال برگزاری است.

 

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و یکصد و سیزده
 - شماره هشت هزار و یکصد و سیزده - ۰۵ بهمن ۱۴۰۱