صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و سیزده - ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و سیزده - ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۲۳

روی خط جشنواره های فجر

«سرهنگ ثریا» آماده نمایش شد
فیلم سینمایی «سرهنگ ثریا» به نویسندگی و کارگردانی لیلی عاج و تهیه کنندگی جلیل شعبانی پس از طی مراحل فنی برای حضور در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر آماده نمایش شد. «سرهنگ ثریا» تازه‌ترین محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که از زاویه‌ای متفاوت به حضور سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در پادگان اشرف می‌پردازد. این فیلم سینمایی اولین ساخته سینمایی لیلی عاج است و در خلاصه داستان آن چنین آمده است: «این راه با گریه باز نمیشه!»
 
از نام‌های قدیمی تا چهره‌های جدید در جشنواره تئاتر فجر
رضا صابری نامی است که بارها در جدول جشنواره‌های تئاتر فجر دیده شده و جزو معدود کارگردان‌هایی است که از دوره‌های اول این رویداد تا دوره‌های اخیر آن حضور داشته و در این دوره نیز با نمایش «ایرانیان» در چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر شرکت دارد. نمایش «ایرانیان» یکی از آثاری است که روز سه‌شنبه، چهارم بهمن ماه همزمان با چهارمین روز جشنواره (در بخش صحنه‌ای) روی صحنه می‌رود. این اثر نمایشی که نوشته و کار صابری است، به‌عنوان کاری از مشهد ساعت ۲۰ یک تک‌اجرا در تالار وحدت دارد. بجز رضا صابری، غلامحسین دولت‌آبادی هم دیگر نامی است که در جدول دوره‌های اول جشنواره دیده شده و در این دوره نیز حضور دارد. او با نمایش «داستان اسف‌انگیز» که متن آن را هم خودش نوشته، در این جشنواره حاضر است؛ نمایشی که به‌عنوان کاری از تهران دو اجرا در ساعت‌های ۱۷ و ۲۰ در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر دارد.

 تنها جشنواره‌ فجر که به بهار آینده موکول شد
رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور از موکول شدنِ دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر به بهار سال آینده خبر داد و دلایل این تصمیم را تشریح کرد. سیدمجید امامی  رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس و دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور ـ در حاشیه نشست خبری نمایشگاه «شهر خانواده» درباره تغییر زمان‌ برگزاری جشنواره «مد و لباس فجر» این‌طور توضیح داد: با توجه به تورم جشنواره‌ها، ظرفیتی برای برگزاری جشنواره مد و لباس نمی‌ماند. همچنین از آنجایی‌ که آیین‌نامه آن بسیار متحول شده است، این رویداد در بهار ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد. یکی از تغییرات آیین‌نامه جشنواره مد و لباس فجر، تقویت حوزه پوشاک آقایان، کودکان و نوجوانان است. لازم‌به‌ذکر است این جشنواره در سطح ملی برگزار می‌شود ،اما در این دوره میهمانان ویژه‌ای از طراحان و هنرمندان کشور تونس خواهیم داشت. همچنین با توجه به مضمامین تغییریافته، این جشنواره از آخر بهمن‌ماه به بهار سال آینده (۱۴۰۲) موکول خواهد شد.
 
سینماگران،مشتاق آغاز جشنواره فیلم فجر هستند
مهدی جوادی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی از دبیرخانه چهل‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر بازدید کرد. او در حاشیه این دیدار در گفت‌و‌گو با ستاد خبری چهل‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر درباره حضور کارگردانان کار اولی در این دوره از جشنواره فیلم فجر گفت: یکی از سیاست‌های سازمان سینمایی در دوره جدید سرمایه‌گذاری‌ بنیاد سینمایی فارابی و توجه جدی‌تر به استعدادیابی کارگردانان فیلم اولی، همچنین «راه‌اندازی باشگاه فیلم اولی‌ها در بنیاد فارابی» بوده است. تغییر مکانیسم تأیید صلاحیت کارگردانان فیلم اولی، احتمالاً موجب خواهد شد، امسال نسبت به سال‌های گذشته آثار بیشتری از کارگردانان فیلم اولی در چهل‌و‌یکمین جشنواره فیلم فجر داشته باشیم که تصور می‌کنم بخش قابل توجهی از آثار خیره‌کننده امسال که توجه مخاطب را به خود جلب خواهد کرد، محصول کارگردانان جوان و فیلم اولی باشد که استعدادها و سرمایه‌های‌ آینده سینمای ما هستند. مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با بیان اینکه جشنواره فیلم فجر همواره مورد توجه اهالی سینما بوده است ،چرا که بزرگترین رویداد سینمایی کشور است، مطرح کرد: با توجه به آنچه که در عرصه تولید فیلم شاهد بوده‌ یا با اهالی سینما گپ زده‌ایم، فکر می‌کنم جشنواره امسال هم فارغ از جشنواره دوره‌های گذشته نباشد. دوستان سینماگر مشتاق هستند که جشنواره فیلم فجر هر چه زودتر شروع به کار کند تا کارنامه یک سال گذشته سینمای ایران را در این ماراتن سینمایی ببینند، بررسی کنند و خود را در معرض ارزیابی قرار دهند. به همین دلیل فکر می‌کنم امسال هم جشنواره‌ای پرشور خواهیم داشت و می‌توانیم آثار یک سال گذشته سینمای ایران را در آینه چهل‌و‌یکمین جشنواره فیلم فجر نظاره‌ کنیم.

جستجو
آرشیو تاریخی