صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و سیزده - ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و سیزده - ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۲۲

اخبـــــار

واکنش اژه‌ای نسبت به تعطیلی مدارس
و قطع اینترنت در زمان کنکور
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در حاشیه نشستی در قوه قضائیه با اشاره به میزان تعطیلی مدارس طی سال تحصیلی جاری و مشکلاتی که از این ناحیه متوجه والدین و دانش‌آموزان شده است، گفت: به استثنای موضوعات مرتبط با مضامین آموزشی و تربیتی که در محل خود قابل بررسی است، یکی از مشکلاتی که به واسطه تعطیلی متکثر مدارس در سال تحصیلی جاری رخ داد، مقوله دریافت وجوه از اولیای دانش‌آموزان برای هزینه‌های مربوط به سرویس ایاب و ذهاب و تغذیه محصلان بود؛ بعضاً اولیا دانش‌آموزان گلایه دارند که با توجه به تعطیلی زیاد مدارس در این سال تحصیلی، پول دریافت‌شده از آنها برای سرویس رفت و آمد و همچنین تغذیه دانش‌آموزان، به آنها مسترد نمی‌شود و حتی در مواردی مدارس برای وصول چک‌های دریافتی از والدین دانش‌آموزان اقدام می‌کنند. به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، رئیس دستگاه قضا افزود: بر همین مبنا مطلوب است دادستان کل کشور ضمن شنیدن اظهارات مسئولان مربوطه در آموزش و پرورش و همچنین اولیا، تدابیر لازم را پیرامون رفع این مشکل اتخاذ کند.
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای همچنین طی تذکر دیگری با اشاره به موضوع قطع اینترنت در برخی از مناطق همزمان با روزهای برگزاری کنکور اظهار داشت: اینکه برای حفظ حقوق شرکت‌کنندگان در کنکور و جلوگیری از تقلب، تمهیداتی اندیشیده شود حتماً امری ضروری و لازم است اما قطع اینترنت در ساعات برگزاری کنکور برای مردم و امور روزمره و اداری آنها به صورت قابل توجهی مشکل ایجاد کرد. رئیس عدلیه افزود: بر همین مبنا ضروری است رئیس سازمان بازرسی، بررسی‌های ناظر بر این موضوع را از این حیث که چه راه‌های دیگر جایگزینی وجود دارد و در سایر کشورهای دنیا چه تدابیری به منظور جلوگیری از وقوع تقلب در آزمون‌ها بدون قطع اینترنت صورت می‌گیرد، انجام دهد. رئیس دستگاه قضا در همین راستا با بیان اینکه قطع اینترنت، راه منطقی قابل قبولی برای جلوگیری از تقلب در کنکور نیست، گفت: باید برای کنکورهای آتی تدبیری در این زمینه صورت گیرد.
ترخیص محموله‌های داروی خاص از گمرک فرودگاه با دستور دادستان تهران
دادستان تهران گفت: با پیگیری دادستانی تهران ۱۶ میلیون و ۳۹۵ هزار و ۶۰۰ واحد داروی رقیق‌کننده خون (وارفارین) و ۱۲۵ هزار واحد داروی نگهدارنده پیوند عضو (سل سپت) از گمرکات فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)، ترخیص و به چرخه مصرف وارد شد.
علی صالحی با اشاره به اینکه داروهای ترخیص شده جزو داروهای کمیاب و مورد نیاز بیماران خاص هستند، اظهار کرد: این داروها با موافقت ابتدایی سازمان غذا و دارو وارد شده بود و با توجه به گذشت مدت زمان طولانی و عدم ترخیص از گمرک، دادستانی تهران با پیگیری‌های لازم با سازمان غذا و دارو و اداره کل گمرک تهران، دستورات لازم جهت رفع موانع ترخیص را صادر کرد.
وی افزود: این دو محموله دارویی در حدود یک سال در گمرکات فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) رسوب شده بود که با توجه به نیاز عمومی کشور، دستور ترخیص از گمرک به مراجع ذی‌ربط صادر و اجرایی شد.
اخطار آخر به مالکان ساختمان‌های بحرانی تهران
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران با اعلام اخطار آخر به مالکان ساختمان‌های ناایمن و بحرانی پایتخت از برخورد قضایی در صورت عدم توجه به اخطارها خبر داد.
قدرت‌الله محمدی با اشاره به اهمیت ایمنی ساختمان‌های مهم و اماکن پرتجمع در تهران گفت: در حال حاضر ۱۱۹ ساختمان پرخطر یا به‌عبارتی بحرانی در تهران داریم. همان‌طور که می‌دانید با توجه به پیگیری‌های جدی و ویژه در خصوص ایمن‌سازی ساختمان‌های ناایمن تهران طی شش ماه گذشته که با تلاش‌ها و همکاری دیگر بخش‌ها در مدیریت شهری تهران و دادستان تهران انجام شده، خوشبختانه ۱۰ ساختمان از فهرست ۱۲۹ ساختمان ناایمن و بحرانی تهران ایمن‌سازی اولیه شده و از فهرست ساختمان‌های بحرانی خارج شدند. وی با بیان اینکه بزودی تعداد بیشتری از ساختمان‌های مذکور از شرایط بحرانی خارج خواهند شد، گفت: اگر چنانچه در مهلت مقرر نسبت به‌ایمن‌سازی ساختمان‌های خود اقدام نکنند، برای تک تک ساختمان‌ها حکم قضایی صادر خواهد شد. محمدی تأکید کرد که ‌ایمنی مراکز پرتجمع و پرتردد نظیر مدارس و مراکز آموزشی، بیمارستان‌ها، مراکز خرید، سالن‌های نمایش و... جزو خط قرمزها و اولویت‌های آتش‌نشانی است. مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران همچنین درباره نحوه برخورد با ساختمان‌های ناایمن نیز گفت: برابر هماهنگی‌های انجام شده، اگر مالکان یا هیأت مدیره ساختمان‌های ناایمن و پرخطر نسبت به تذکرات بی‌توجهی کنند در مرحله اول انشعابات آنان قطع شده و در صورت عدم ایمن‌سازی ساختمان به طورکامل پلمب خواهد شد، در این خصوص خوشبختانه دستگاه قضایی هماهنگی خوبی با مجموعه آتش‌نشانی و مدیریت شهری دارد.

پیشنهاد وزیر بهداشت به وزیر آموزش و پرورش
 ورود کتاب و زنگ سلامت به سیستم آموزشی
وزیر بهداشت با اشاره به مافیای دارو در دنیا، دارو را بزرگ‌ترین تجارت دنیا بعد از نفت خواند و ضمن تأکید بر لزوم افزایش سطح سواد سلامت در جامعه، از وزیر آموزش و پرورش خواست که زنگ سلامت و کتاب درسی سلامت با تأکید بر سبک زندگی، از دوره ابتدایی وارد مدارس شود.
دکتر بهرام عین‌اللهی گفت: یکی از نکات مهمی که دنبال آن هستیم سلامت است که راهکارهای مختلفی دارد، اما آیا راهکارهای دنیا همه به‌طور مطلق توانسته سلامت ایجاد کند و در درمان همه بیماری‌ها موفق بوده است؟ در طول تاریخ، روش‌های زیادی انجام گرفته است اما هنوز به قله نرسیدیم و هنوز بیماری‌هایی هستند که علت و درمان ناشناخته دارند.
وی ادامه داد: علم پزشکی امروزه مبتنی بر تشخیص و درمان دارویی شده است. این در حالی است که بزرگ‌ترین تجارت دنیا بعد از نفت، دارو و کارتل‌های دارویی است که این فرهنگ را در مردم ایجاد کردند که تنها راه درمانی، دارو است چون مافیای دارو در تمام دنیا وجود دارد و اینها سودهای کلانی دارند به دست می‌آورند و به این علت این روزها باید علم پزشکی راه‌های نوین سلول‌تراپی، تحقیقات ژنتیک و... را پیدا کند. وی با تأکید بر اهمیت پیشگیری از بیماری‌ها، اظهار کرد: هرچه می‌گذرد سبک زندگی‌ها از نظر تغذیه و مصرف فست‌فود و روغن زیاد و... بدتر می‌شود. در حالی که باید سرمایه خود را به سمت بهبود سبک زندگی ببریم. به وزیر آموزش و پرورش پیشنهاد می‌کنم زنگ سلامت و کتاب درسی سلامت با تأکید بر سبک زندگی را از دوره ابتدایی تدوین کنند. چطور در کتب درسی، تاریخ و جغرافی می‌خوانیم، پس برای سلامت هم کتاب بخوانیم و آموزش دهیم و به ارتقای سواد سلامت فکر کنیم. هرچه سن کمتر باشد آموزش‌پذیری بهتر است تا فرهنگ غلط تغذیه برای فرد از کودکی ایجاد نشود.
وی با اشاره به اینکه بعد از انقلاب یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای ما، در حوزه سلامت بوده است، بیان کرد: امروزه کشور ما در منطقه مدیترانه شرقی در تمام شاخص‌های سلامت با فاصله از کشورهای دیگر قرار دارد. هیچ درمانی نیست که در دنیا انجام شود و در ایران آن را نداشته باشیم.

جستجو
آرشیو تاریخی