صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و سیزده - ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و سیزده - ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۲۲

شهردار تهران تأکید کرد

کاهش هزینه‌های شهرداری تهران در بودجه 1402

شهردار تهران از کاهش پنج درصدی بخش هزینه‌ای در بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری خبر داد.
 علیرضا زاکانی در حاشیه یکصد و بیست و چهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران پس از تقدیم بودجه سال آینده شهرداری به شورا در جمع خبرنگاران، گفت: سال گذشته بودجه مصوب ۳۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بود که ۳۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان یعنی حدود ۹۹ درصد بودجه محقق شد. در بودجه امسال نیز بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان نقد و غیر نقد بود که بالای ۶۰ هزار میلیارد تومان محقق شده که افتخار جدیدی رقم خورده است.
وی ادامه داد: در بودجه سال آینده شاهد رشد ۵۶ درصدی نسبت به بودجه سال جاری هستیم که بودجه را به رقم ۷۸ هزار و ۴۷۵ میلیارد تومان رسانده است. این بودجه ویژگی‌های خاصی دارد از جمله اینکه در بخش هزینه‌ای شاهد کاهش پنج درصدی هستیم و بخش سرمایه‌ای و مالی را اضافه کردیم. به این ترتیب آبادانی شهر برای ما محقق شده و بخش هزینه‌ای کاهش پیدا کرده است. وی تأکید کرد: در بودجه سال جاری ۱۰ هزار میلیارد تومان سقف دوم بودجه بوده که این رقم برای سال آینده به ۳۰ هزار میلیارد افزایش پیدا می‌کند و بیشتر در بخش حمل و نقل زیرساخت‌ها صرف خواهد شد. این بخش از طریق رونق ساخت و ساز و گره‌گشایی از زندگی مردم و قدرالسهم مدیریت شهری از مالیات بر ارزش افزوده تأمین خواهد شد.
حتی یک میلیمتر هم تراکم فروخته نشده
علیرضا زاکانی در جریان تقدیم بودجه سال آینده شهرداری تهران به شورای شهر در پاسخ به سؤالات و پیشنهادات اعضای شورای اسلامی شهر تهران، با تأکید بر اینکه سال ۹۱ بیش از ۳۱ هزار فقره پروانه به وسعت ۳۵ میلیون متر مربع صادر شده بود، افزود: سال قبل 5 هزار و 400 فقره نزدیک به پنج میلیون متر مربع پروانه صادر شده است.
وی با بیان اینکه امسال 6 هزار و 100 فقره پروانه صادر شده است، افزود: این رقم را رصد روزانه می‌کنیم و این گونه نیست که بخوابیم و ندانیم که چه اتفاقی افتاده است. در حال حاضر در صدور پروانه به رقم نزدیک به هشت میلیون مترمربع رسیده‌ایم. می‌توان جلسه‌ای برگزار کرد تا گزارش‌های لازم را ارائه کنیم. تمام پروژه‌های شهر فعال است و دو بزرگراه و یک آزادراه به همراه دیگر زیرساخت‌ها فعال است. ما هر هفته افتتاح داریم و البته برخی دوستان حضور ندارند.
وی با اشاره به اینکه معدل اعتبار شهرسازی ۶۷ درصد بوده است، افزود: ما نسبت به برآورد امسال و پیش‌بینی ساخت و ساز سال آینده اعتبارات این بخش را در نظر گرفته‌ایم. بودجه شهرسازی ما ۱۹ هزار میلیارد تومان بوده و بالای ۲۰ هزار میلیارد تومان در سال آینده پیش‌بینی شده است که مشکل مسکن مردم را حل کنیم و بر همین اساس قدرالسهم بخش مسکن افزایش پیدا می‌کند.
وی با تأکید بر اینکه در گذشته فجایعی اتفاق افتاده اما در این دوره حتی یک میلیمتر هم تراکم فروخته نشده است، افزود: تحقق ۳۰ هزار میلیارد تومان و در مجموع ۱۷۰ هزار میلیارد تومان آرزو است. ما باید بر واقعیت‌ها تکیه کنیم. اینکه مطرح می‌شود باید ۱۷۰ هزار میلیارد تومان محقق می‌شد مسأله‌ای را ایجاد می‌کند که نتوانسته‌ایم این میزان را محقق کنیم. ما اجازه ندادیم حتی یک مورد تراکم فروشی اتفاق بیفتد. کمیسیون ماده ۵ زمانی چندصد هزار مجوز صادر کرده بود که نمی‌توانیم این موارد را پاک کنیم. کار کمیسیون ماده ۵ قابل دفاع بوده و پرکار است مگر اینکه این پرکاری را ایراد بگیریم و نسبت به آن اعتراض کنیم.
جستجو
آرشیو تاریخی