صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و سیزده - ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و سیزده - ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۲۲

شش شهرستان کشور در وضعیت نارنجی کرونایی است

انتظار تجربه موج سنگین کرونا را نداریم

گروه اجتماعی / بر اساس آمار رسمی ارائه شده در جدول جهانی «ورلداُمتر»، طی شبانه‌روز منتهی به روز گذشته کرونا در جهان جان ۱۰۴۶ نفر را گرفته است همچنین در ۲۴ ساعت گذشته ۱۳۲ هزار و ۷۳۵ ابتلای جدید جهانی نیز به ثبت رسیده است. آمارها در عین حال نشان می‌دهد که ژاپن با ثبت ۲۵۳ فوتی طی شبانه‌روز گذشته بیشترین شمار مرگ‌های کووید را در جهان داشته است که نسبت به هفته‌های گذشته بسیار روند نزولی را نشان می‌دهد. ژاپن رکورد مرگ روزانه بالای 500 نفر در روز را هم پشت سر گذاشته بود.
بنابر اعلام وزارت بهداشت، طی شبانه روز منتهی به روز گذشته ۱۱۸ بیمار کووید ۱۹ در کشور شناسایی شدند و متأسفانه چهار بیمار نیز به‌دلیل این بیماری جان خود را از دست دادند. ۲۲۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. همچنین مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۵ میلیون و ۳۵۲ هزار و ۲۹۰ دوز رسید. در حال حاضر هیچ شهرستانی در وضعیت قرمز کرونا نیست، شش شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۲۲ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۲۰ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.
شیب آرام صعود کرونا
معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن تشریح وضعیت کرونا در کشور گفت: در حال حاضر شیب روند صعودی کرونا در کشور بسیار آرام است، اما نباید فکر کنیم شرایط عادی است.
دکتر بابک عشرتی درباره روند موج هشتم کرونا در کشوربه ایسنا، گفت: روند افزایشی‌مان آرام‌تر است و در نتیجه انتظار نداریم تعداد موارد خیلی بالا برود و موج یا پیک بسیار سنگینی را تجربه کنیم. وی با بیان اینکه سرایت‌پذیری سویه‌های جدید از جمله XBB بسیار بالا است، گفت: البته هنوز درباره شدت بیماری‌زایی این سویه‌ها و مرگ‌ومیر ناشی از آنها اطلاعات‌مان کامل نیست، اما سرایت‌پذیری‌شان نسبت به سویه‌های ووهان، دلتا و... بسیار بالاتر است.
وی تأکید کرد: بنابراین مردم همچنان باید مراقب باشند و پروتکل‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک را انجام دهند چون هنوز نمی‌توان جامعه را به حالت عادی رها کرد. طبق توصیه‌ها افراد مبتلا به کرونا یا افرادی که علائم کرونا دارند، ۱۰ روز از شروع علائم و پنج روز از پایان علائم باید در منزل بمانند.
عشرتی با بیان اینکه همچنان شیب مراجعات ناشی از کرونا افزایشی، اما شیب آن بسیار ملایم است، گفت: به عنوان مثال در حوزه بیماران سرپایی مراجعه روزانه به طور متوسط ۷۰ تا ۸۰ نفر است و بستری‌مان هنوز کم است.
عشرتی درباره زمان رسیدن به قله موج هشتم گفت: البته هنوز برای صحبت قطعی درباره رسیدن به قله موج و... زود است، اما به نظر می‌رسد  تا اسفند‌ماه روند افزایشی خواهیم داشت. در عین حال شاید به دلیل افزایش سفرها در عید نوروز هم بعد از تعطیلات عید، مجدداً افزایش موارد را داشته باشیم.
عشرتی درباره وضعیت ایمنی جامعه ایرانی در برابر کرونا نیز گفت: در این زمینه نمی‌توان به صورت قطعی نظر داد و باید مطالعه و بررسی در این باره انجام شود. البته از آنجایی که هنوز تعداد موارد ابتلای ما در موج جدید خیلی بالا نرفته، شاید به دلیل ایمنی جامعه در برابر کرونا بوده است.
هنوز به پساکووید نرسیده‌ایم
دکتر حسین فرشیدی معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: پاندمی کووید۱۹ این موضوع را به‌صورت جدی به ما نشان داد. فقط نباید بخش‌های منفی کووید اعم از خسارت‌های جانی و مالی و... را ببینیم، بلکه این پاندمی نکات آموزنده‌ای هم داشت. کووید ۱۹ نشان داد که باید خطرات بدتر از کووید را برای آینده متصور شویم. برای مدیریت این خطرات نیاز به آمادگی و تاب‌آوری نظام سلامت و نظام بهداشتی داریم. طی سال‌های اخیر، اقدامات خوبی از تحرکات اجتماعی در حوزه سلامت داشتیم. اقدامات فردی در حوزه بهداشت مانند اقدام یک بهورز، منجر می‌شود که سلامتی را در بخشی از جامعه داشته باشیم، اما اگر این وضعیت به فعالیت‌های جمعی در حوزه بهداشت بدل شود و دستگاه‌های مختلف همکاری کنند، قطعاً قدرت مبارزه یا ارائه خدمت‌مان افزایش یافته و به سطح ملی و جهانی منتقل می‌شود.
معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه در زمینه پاندمی کووید۱۹، هنوز به پسا کووید نرسیده‌ایم، گفت: متأسفانه مدیریت جهانی کووید بخوبی اتفاق نیفتاد و همه کشورها از یک دستورالعمل اطاعت نکردند و اقدامات متفاوتی انجام شد. بر همین اساس هم روزانه از هر گوشه جهان، سویه‌های مختلف کووید انتشار می‌یابد و هنوز زنگ خطر کووید۱۹ برای ما وجود دارد.
وی با بیان اینکه در دوران کرونا تجربیات خوبی در سیستم بهداشتی کسب کردیم، گفت: مرکز جامع سلامت ما نباید فقط برای ارائه یک خدمت بهداشتی و درمانی در نظر گرفته شود، بلکه باید مداخله‌گر اجتماعی و در ارتباط با افراد آن منطقه اعم از مادران باردار، شهرداری، مدارس و... باشد تا دستورالعمل‌های مراکز با مشارکت مردم اجرا شوند و هم‌افزایی شکل بگیرد. به‌عنوان مثال در طرح شهید سلیمانی که در زمان کووید اجرا شد، بخوبی پیش رفتند. من در آن زمان در بندرعباس بودم و ۱۵ مرکز واکسیناسیون گذاشتیم و فقط یک ناظر داشتیم و سایر اقدامات اعم از برنامه‌ریزی، ثبت، گزارش‌دهی و... را با کمک گروه‌های بسیجی و کمک جامعه پیش بردیم. هنوز اینها را مستند نکردیم تا بتوانیم به جامعه ارائه دهیم، اما صحنه‌های بسیار زیبایی در این طرح دیدیم.
فرشیدی با بیان اینکه اکنون وضعیت نسبتاً آرامی از نظر کووید داریم، گفت: اما هنوز خطر کووید وجود دارد. بسیاری از گفتارها پیشگویی نیست، بلکه علم است.
جستجو
آرشیو تاریخی