در حافظه موقت ذخیره شد...
معاون وزیر در واکنش به توسعه مدارس هیأت امنایی در کشور در گفت وگو با «ایران» تأکید کرد
مدارس هیأت امنایی کاملاً رایگان است
وی در واکنش به اینکه اولین قدم برای هیأت امنایی شدن یک مدرسه این است که از والدین میخواهند به مدرسه کمک مالی کنند، گفت: خیر، این گونه نیست و این ناشی از نگاهها و رویکردهای غلط سالهای گذشته است. در این دولت چنین رویکردی نداریم. در سند دولت به مردمیسازی حکمرانی در آموزش و پرورش اشاره شده و ۲۲ محور دارد که دو محور مربوط به این حوزه است. ما به دنبال آن هستیم که مدرسه محوری شکل بگیرد. نگاه ما نگاه فکری و تربیتی و مشارکت چندوجهی است و اصلاً نگاه ما مشارکت مالی نیست.
افزایش مشارکت های غیرمالی مردمی
با این همه نگرانیهای زیادی از سوی والدین که فرزندانشان در مدارس دولتی تحصیل میکنند ایجاد شد که با گسترش مدارس هیأت امنایی هزینه برای والدین بیشتر خواهد شد. در حال حاضر مدارس دولتی نیز از والدین هزینه میگیرند و قطعاً این موضوع در مدارس هیأت امنایی در ازای امکانات که کاملاً بدیهی هستند، بیشتر است. این را هم در نظر داشته باشیم که آنچه که خانوادهها و والدین در کف میدان نسبت به مدارس هیأت امنایی احساس میکنند با آنچه که در قانون آمده بسیار متفاوت است. به طور کلی خصوصیسازی به طرق مختلف موجب افزایش هزینه برای دانش آموزان و خانوادههای آنان شده است. احمد محمودزاده رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی در گفتوگو با «ایران» به تشریح این موضوع پرداخت و اظهار داشت: صحبتهای من این گونه نبوده است. در این باره باید بگویم که مدارس هیأت امنایی کاملاً رایگان است. ما دولت جدید هستیم و این طرح هم یک طرح کاملاً رایگان است. طبق سند دولت مردمی ما با این طرح به دنبال ارتقای عدالت تربیتی و افزایش دسترسی افراد به آموزش رایگان و با کیفیت هستیم. همچنین پیگیر مشارکتهای اجتماعی، تربیتی، استفاده از ظرفیت معلمان، اولیا، نهادهای دولتی، عمومی، مردمی، نهادهای غیردولتی برای بهسازی آموزش و پرورش هستیم.
وی در ادامه اظهار داشت: در راستای همین موضوع دولت چرخشهای تحولی دارد؛ اول تصمیمگیری متمرکز دولتی به افزایش تصمیمسازی و تصمیمگیری اجتماعی و مردمی است. دوم مشارکت صرفاً مالی نیست یعنی باید خانواده، مردم، نهادهای عمومی و غیرعمومی با مشارکت چند وجهی در ابعاد تربیتی و اجتماعی نقش داشته باشند. سوم یکسان نگری، مدیریت آموزشی و ایجاد تنوع و نوآوری در الگوهای مدیریتی و برنامهریزیهای آموزشی و پرورشی است. رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی تأکید کرد: در راستای این تحولات، برنامهای داریم که به صورت تلاش مشترک، جامعه نقش حمایتی در آموزش و پرورش داشته و به کمک توسعه برنامه درسی و مواد آموزشی دانش آموزان خواهد آمد. شناسایی و مورد توجه قرار دادن مشکلات موجود در کیفیت بخشی آموزش و پرورش از جمله اهداف ما برای این طرح است. با این هدف مدارس هیأت امنایی را برای سالهای آتی طبق آنچه مورد انتظار سند دولت است برنامهریزی میکنیم.
وی در واکنش به این پرسش که آیا همین اقدام را نمیتوان در مدارس دولتی اجرا کرد و همین ظرفیت معلمان و والدین را به مدارس دولتی برد، گفت: قانون به ما اجازه نمیدهد که به مسائل مدارس دولتی ورود کنیم اما ما خیرین، گروههای جهادی و والدین را پای کار میآوریم تا برای مدارس فکری کنند. تشکیل هیأت امنا بخاطر این است که گروههای واقفین، گروههای جهادی و... به کمک مدارسی که ضعیفتر هستند بروند.
نیاز حاشیه شهرها به مدارس هیأت امنایی
محمودزاده با انتقاد به اینکه مدارس دولتی ضعف دارند، ادامه داد: ما در مدراس دولتی ضعف داریم بنابراین هیأتهایی که نام برده شد، به کمک مدارس دولتی میآیند. این کمکها هم کاملاً اریگان است. به عنوان مثال ما در حاشیه شهرها این نیاز را بیشتر احساس میکنیم و به آن اولویت دادهایم. سالهای گذشته یک ذهنیت منفی از مدارس هیأت امنایی وجود داشت ولی این مربوط به سالهای قبل است و حالا طرح مذکور در راستای عدالت آموزشی است.
وی در واکنش به این پرسش که با اجرای طرح مذکور و کاهش هزینههای دولت، سرانه دانش آموزان مناطق محروم چقدر افزایش پیدا خواهد کرد، گفت: دولت در این موضوع دنبال کاهش هزینههای خودش نیست. این سخنی از سر اضطرار و ناتوانی نیست بلکه دولت میخواهد عوامل صحیح و مؤثر را در ارکان تربیت مشارکت دهد.
معاون وزیر آموزش و پرورش درخصوص اینکه سرانه هر دانش آموز طبق گفته شما ۱۴ میلیون تومان است و این مبلغ دقیقاً شامل چه مواردی میشود، گفت: تمامی تجهیزات موجود در مدارس از جمله میز و صندلی، حقوق، نیروی انسانی و... جمعاً در سرانه دانش آموزی لحاظ شده است. البته عددها بیشتر از ۱۴ میلیون تومان است و ما فاکتورهایی مانند فضا و هزینههای جانبی را حساب نمیکنیم. دولت میخواهد کیفیت مدارس دولتی را با این طرح بالا ببرد، آن هم با حمایتهای خود و استفاده از ظرفیت والدین نه با بحث پول.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی تأکید کرد: بنابراین مشارکتهایی که من به آنها اشاره کردم مالی نبوده بلکه مشارکتها چند وجهی، اجتماعی، تربیتی، مدیریت مدرسه، مدیریت برنامه درسی و استفاده از مدرسه به عنوان کانون تربیتی محله است.
محمودزاده در پایان در پاسخ به این سؤال که با افزایش مدارس هیأت امنایی که زیرمجموعه مدارس غیردولتی هستند قطعاً این سازمان حجیمتر شده و کم کم مدارس دولتی ضعیفتر خواهند شد و به طور کلی به لحاظ ساختاری دچار مشکل میشویم، گفت: این طور نیست، ما سیاستگذاریها را انجام میدهیم و در ما بقی کارها سایر سازمانها با ما مشارکت میکنند. به طور طبیعی کیفیت آموزش به معاونت آموزشی و بُعد پرورشی به معاونت پرورشی مربوط میشود.