صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و سیزده - ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و سیزده - ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۱۲

استقبال فعالان اقتصادی از لایحه دولت سیزدهم

گروه اقتصادی / فعالان اقتصادی و تجاری کشور از لایحه دولت سیزدهم در مورد تشکیل سازمان بازرگانی استقبال کردند و یادآور شدند دولت سیزدهم در راستای کنترل بازار و پیگیری سیاست‌های تجاری کشور لایحه یاد شده را تصویب کرده است.
روز گذشته علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت گفت: مجلس طرحی با موضوع تشکیل وزارت بازرگانی در دستور کار داشت که دولت هم موافقت کرد، اما به سرانجام نرسید، حال لایحه‌ای در دولت به منظور ایجاد سازمان بازرگانی به تصویب رسیده است؛ این لایحه نهایی شده و با قید فوریت تقدیم مجلس خواهد شد.
او ادامه داد: مجموعه بازرگانی از وزارت صمت و جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌ها جدا و در سازمان بازرگانی مستقر خواهد شد و این امر برای آنکه تشکیل سازمان جدید است باید مورد موافقت مجلس قرار بگیرد.
یحیی آل اسحاق، عضو اتاق بازرگانی و از موافقان تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره تشکیل سازمان بازرگانی، گفت: تشکیل یک سازمان تخصصی که می‌تواند سیاست‌های تنظیم بازار و سیاست‌های تجاری را هدف دار دنبال کند، بسیار برای اقتصاد کشور ثمربخش است.
او با بیان اینکه هنوز جزئیات و کارکرد سازمان بازرگانی مشخص نیست، افزود: امیدواریم سازمان بازرگانی با اختیارات لازم ایجاد شود تا بتواند با تصمیم گیری‌های بموقع جلوی نوسان قیمت‌ها را بگیرد و سیاست تنظیم گری قیمت‌ها و عرضه کالاها را بخوبی دنبال کند. آل‌اسحاق با تأکید بر اینکه ایجاد یک مجموعه مشخص در حوزه بازرگانی ضرورت داشت و از مدت‌ها قبل این مهم را یادآور شده بودیم، گفت: سازمان بازرگانی می‌تواند نقش مهم و قابل توجهی را در اقتصاد ایفا کند و وصل کننده وزارتخانه‌های صمت و کشاورزی باشد.
مجتبی حسن وند از فعالان اقتصادی، ایجاد سازمان بازرگانی را اقدامی مهم و سودمند دانست و به «ایران» گفت: از زمانی که وزارت بازرگانی و صنعت ادغام شد، نقش بخش بازرگانی کمرنگ شد و همین امر تنش‌های زیادی را در باب قیمت و حتی تجارت خارجی ایجاد کرد حال با ایجاد چنین سازمانی دیگر نیازی به تشکیل ستاد تنظیم بازار نیست و این سازمان می‌تواند کنترل کننده و ناظر بر قیمت‌گذاری‌ها باشد.
او تصریح کرد: ما از ایجاد سازمان بازرگانی استقبال می‌کنیم و امیدواریم که مجلس در تصویب این لایحه فوریت داشته باشد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی