براساس مصوبه ابلاغ شده دولت به وزارت جهاد کشاورزی صورت می‌گیرد

تثبیت قیمت ۱۰ کالای اساسی تا پایان رمضان ۱۴۰۲

قیمت برنج، روغن، مرغ، تخم‌مرغ، گوشت، پنیر، ماست، شیر، شکر و ماکارونی تا پایان رمضان ثابت خواهد ماند

امین محمودی
خبرنگار

 

در جلسه‌ای که اخیراً با حضور رئیس‌جمهور برگزار شده بود، وزارت جهاد کشاورزی موظف شد قیمت 10 قلم کالای اساسی خوراکی را تا پایان ماه مبارک رمضان 1402 تثبیت کند.
در این جلسه که وزارت جهاد کشاورزی پیشنهادهایی برای تثبیت 10 قلم کالای اساسی خوراکی شامل برنج، روغن، مرغ، تخم‌مرغ، گوشت، پنیر، ماست، شیر، شکر و ماکارونی ارائه کرده بود، مصوب شد این وزارتخانه برنامه‌هایی را برای تثبیت قیمت این 10 قلم کالا تا پایان ماه مبارک رمضان 1402 اجرایی کند. همچنین وزارت جهاد کشاورزی موظف شد برنامه پیشنهادی خود را برای کاهش و تثبیت قیمت مواد غذایی ظرف یک هفته به دولت ارائه کند. طی سال‌جاری پس از حذف ارز 4200 تومانی، قیمت کالای اساسی با افزایش روبه‌رو شدند، با این حال اما دولت مابه‌التفاوت افزایش قیمت این کالاها را در قالب یارانه نقدی به مردم پرداخت کرد و قرار است از هفته‌های آینده در سراسر کشور طرح کالابرگ الکترونیکی برای خرید این کالاهای اساسی را به اجرا برساند. در این گزارش قصد داریم به آخرین وضعیت قیمت این کالاهای اساسی در بازار و تولید و تأمین آنها در بازار بپردازیم.
مرغ همچنان ارزان‌تر از قیمت مصوب
با توجه به تسهیلات اعطا شده دولت سیزدهم به تولیدکنندگان و اتحادیه، صفر شدن عوارض صادراتی مرغ، جمع‌آوری مرغ مازاد توسط شرکت پشتیبانی امور دام، رفع تعهد ارزی صادرکنندگان مرغ و بیمه 100 درصدی تولیدات مرغداران طی چهار ماهه اخیر، میزان جوجه‌ریزی با افزایش 30 درصدی روبه‌رو شده است. به طوری که تابستان سال‌جاری میزان جوجه‌ریزی 90 میلیون قطعه بود ولی در ماه قبل به 110 میلیون قطعه و در ماه جاری نیز آنطور که اتحادیه مرغداران اعلام کرده به 120 میلیون قطعه خواهد رسید. از همین رو طی یک ماه اخیر میزان گوشت مرغ آماده تحویل به بازار بیش از نیاز مصرفی مردم بوده، تا آنجا که رفته رفته قیمت هر کیلوگرم مرغ در بازار کاهش یافته و طی دو ماه اخیر شاهد کاهش 15 هزار تومانی قیمت این کالای اساسی بودیم.
قیمت مصوب مرغ در ستاد تنظیم بازار 63 هزار تومان است که در روزهای آتی مرغ به قیمت هر کیلوگرم 50 تا 54 هزار تومان به فروش رسیده است.
مازاد 200 هزار تنی تولید تخم مرغ
 در کشور
همزمان با افزایش مصرف تخم‌مرغ در کشورمان، تولید این محصول نیز با افزایش 80 هزار تنی نسبت به سال گذشته از یک میلیون و 120 هزار تن به یک میلیون و 200 هزار تن رسیده است. در همین خصوص ناصر نبی‌پور، رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار استان تهران در گفت‌و‌گو با «ایران» تصریح کرد: با این میزان تولید در سال‌جاری باید 200 هزار تن تخم‌مرغ به کشورهای همسایه صادر شود. براساس آخرین تصمیم وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت از واحدهای تولیدی قیمت هر شانه تخم‌مرغ از 76 هزار تومان در آذرماه سال‌جاری به 89 هزار تومان در ماه جاری رسید و قیمت بازار این محصول نیز در حال حاضر از 85 تا 95 هزار تومان متغیر است.
ذخایر برنج به بالاترین میزان
خود رسید
در سال زراعی گذشته (1401-1400) با وجود خشکسالی گسترده در کشور، میزان تولید برنج براساس اعلام مسئولان وزارت جهاد کشاورزی 2 میلیون و 400 تا 2 میلیون و 500 هزار تن برآورد شد که این میزان افزایشی 30 درصدی نسبت به سال زراعی گذشته داشته است.
طی 9 ماهه سال‌جاری یک میلیون و 418 هزار و 991 تن برنج به ارزش یک میلیارد و 732 میلیون و 700 هزار دلار وارد شده، این امر نشان‌دهنده آن است که واردات برنج به لحاظ وزنی نسبت به سال گذشته افزایش 197 درصدی و به لحاظ ارزشی افزایش 263 درصدی را به خود دیده است.
بنابراین با این میزان تولید و واردات در کشورمان بازار و انبارها مملو از برنج تولیدی و وارداتی است که همین امر سبب کاهش قیمت در واحدهای شالیکوبی برنج در شمال کشور شود.
تخفیف20 درصدی قیمت روغن
در قفسه فروشگاه‌ها
با اصلاح ارز ترجیحی علاوه بر از بین بردن مزیت قاچاق روغن به کشورهای همسایه، مصرف این محصول نزد خانوارهای ایرانی نیز منطقی شد به طوری که براساس اعلام فعالان صنعت روغن میزان مصرف از 2 میلیون و 400 هزار تن در سال گذشته به یک میلیون و 400 هزار تن رسیده است؛ به همین دلیل از میزان واردات کاسته شده و کارخانجات و فروشگاه‌های زنجیره‌ای روغن خود را با تخفیف 20 درصدی به خریداران عرضه می‌کنند.
گفتنی است طی 9 ماه نخست سال‌جاری یک میلیون و 141 هزار و 105 تن و 491 کیلوگرم انواع روغن خام به ارزش دو میلیارد و 7 میلیون و 822 هزار و 222 دلار وارد کشور شده است و بازار هیچگونه نوسان قیمت یا کمبودی را به خود نمی‌بیند.
واردات گوشت گرم برای تعدیل قیمت
با وجود آنکه دام مازاد زیادی در کشور وجود دارد و از طرف دیگر سردخانه‌های شرکت پشتیبانی امور دام مملو از گوشت منجمد است، اما قیمت گوشت قرمز طی یک ماه اخیر با افزایش زیادی روبه‌رو شد به همین دلیل وزارت جهاد کشاورزی اقدام به واردات گوشت گرم کرده و از هفته آینده هر کیلوگرم از این گوشت‌ها با قیمتی کمتر از 200 هزار تومان به دست مصرف‌کنندگان خواهد رسید.
ثبات قیمت لبنیات (پنیر، ماست، شیر) در بازار
در حال حاضر میزان تولید لبنیات در کشورمان با افزایش قابل‌توجهی روبه‌رو شده است به همین دلیل کارخانجات لبنی علاوه بر تأمین بازار داخل، به دنبال سود سرشار صادراتی نیز هستند. به طوری که با توجه به حمایت‌های دولت سیزدهم و وزارت جهاد کشاورزی صادرات در 9 ماه اخیر با رشد 66 درصدی نسبت به سال گذشته مواجه شده و طی این مدت 371 هزار و 304 تن فرآورده‌های لبنی به ارزش 528 میلیون و 208 هزار دلار صادر شده است. آن طور که انجمن صنایع لبنی گفته، کارخانجات تولیدکننده این محصولات هیچ قصدی برای افزایش قیمت تا ماه‌های آینده ندارند.
وفور تولید شکر در کشور
قیمت این محصول هم اکنون در بازار بین 20 تا 24 هزار تومان است، فعالان بازار شکر معتقدند پس از اصلاح ارز ترجیحی میزان مصرف این محصول سالانه به 2 میلیون تا 2 میلیون و 100 هزار تن رسیده است که از این میزان هم اکنون یک میلیون و 500 هزار تن آن معمولاً از تولید و مابقی از طریق واردات تأمین می‌شود.
طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تا پایان سال جاری یک میلیون و 500 هزار تن شکر تولید شود که از این میزان 900 هزار تن آن مربوط به چغندرقند و 600 هزار تن آن نیز از طریق کشت نیشکر تأمین شود به همین دلیل کارشناسان معتقدند در آینده‌ای نزدیک کشورمان در تولید شکر خودکفا خواهد شد.
با این حال اما دولت سیزدهم به دلیل خشکسالی در کشور و بالا بردن ضریب امنیت غذایی، شکر بیشتری را نسبت به نیاز بازار وارد کرده است تا هیچ گونه اختلالی در این بازار به وجود نیاید.
وضعیت قیمت ماکارونی
در حال حاضر میزان مصرف ماکارونی در کشور بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن در سال بوده و علاوه بر این میزان سالانه 250 هزار تن ماکارونی نیز برای صادرات به کشورهای دیگر تولید می‌شود. قیمت این محصول نیز در بازار از زمان اصلاح ارز ترجیحی در کشورمان تغییری به خود ندیده و عمدتاً شرکت‌های تولیدکننده، این محصول را با تخفیفی 10 درصدی به مصرف‌کنندگان عرضه می‌کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی