توهین راست‌های افراطی سوئد به قرآن، احساسات 1 9 میلیارد مسلمان جهان را جریحه‌دار کرد

سوئد علیه 2 میلیارد مسلمان

حسین فاطمی/ تجمعات روز شنبه جریان اسلام‌ستیز سوئد مقابل سفارتخانه ترکیه در استکهلم با آتش زدن قرآن پایان گرفت؛ اقدام موهنی که در پی تظاهرات هفته گذشته در استکهلم رخ داد که در آن، هواداران پ‌ک‌ک، عروسک شبیه‌سازی شده اردوغان را به دار آویخته بودند و آنکارا نیز در واکنش به این اقدام، سوئد را «مرکز تبلیغات» برای تروریسم خواند و این کشور را به حمایت از این گروه متهم کرد. اما اختلاف بین ترکیه و سوئد که در نهایت به اهانت به قرآن کریم منجر شد، احساسات بیش از یک میلیارد و 900 میلیون نفر را در جهان جریحه‌دار کرد. این در حالی است که غرب همواره مدعی حمایت از آزادی مذاهب و گفت‌وگوی بین ادیان است.
به گزارش منابع خبری ترکیه، در پی اقدام موهن راست‌های افراطی سوئد، مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه با انتقاد از دولت استکهلم به خاطر دادن مجوز برای آتش زدن قرآن گفت که نمی‌توان نژادپرستی و نفرت پراکنی را آزادی عقیده دانست. آنکارا پیش‌تر نیز در اعتراض به این رفتار سفر 27 ژانویه (هفتم بهمن ماه) وزیر دفاع سوئد به ترکیه درباره موضوع پیوستن این کشور اروپایی به ناتو را لغو و سفیر سوئد در آنکارا را هم به وزارت خارجه ترکیه احضار کرده بود. پس از این اقدام موهن نیز مقام‌های ترکیه‌ استکهلم را به خاطر صدور مجوز سوزاندن قرآن محکوم کرده بودند.
بنابر این گزارش، اقدام راست‌های افراطی سوئد همچنین باعث خشم مردم ترکیه شد. طوری که شامگاه شنبه، شماری از تظاهرات‌کنندگان خشمگین این کشور با تجمع مقابل کنسولگری سوئد در استانبول، پرچم این کشور را به آتش کشیدند. رسانه‌های ترکیه همچنین تصاویری از تظاهرات‌کنندگانی منتشر کردند که شامگاه شنبه، قصد داشتند به کنسولگری سوئد در استانبول حمله کنند. با این حال، نیروهای امنیتی ترکیه از این اقدام ممانعت به عمل آوردند.
واکنش‌های بین‌المللی
اهانت به قرآن کریم در سوئد که با خشم 1.9 میلیارد مسلمان در سراسر جهان همراه شد، واکنش دولت‌های کشورهای مسلمان را نیز به همراه داشت. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تداوم هتک حرمت قرآن کریم در کشورهای اروپایی را که این بار در سوئد رخ داده است، قویاً محکوم کرد و گفت: «متأسفانه برخی کشورهای اروپایی همچون گذشته به بهانه واهی حمایت از آزادی بیان، دست عناصر افراط‌گرا و تندرو را در مسیر نفرت‌پراکنی علیه مقدسات و ارزش‌های اسلامی باز می‌گذارند و علی‌رغم شعارهای زیبای حقوق بشری، اسلام‌ستیزی و اسلام‌هراسی را در جوامع خود نهادینه می‌کنند.» به گزارش وبگاه «العهد»، جنبش‌ حزب‌الله لبنان هم در بیانیه‌ای به این اقدام واکنش نشان داده و اعلام کرد: «حزب‌الله بشدت سوزاندن قرآن کریم در سوئد  را محکوم و این اقدام جنایتکارانه شنیع علیه دین اسلام و نمادهای مقدس اسلامی را تقبیح می‌کند.» وزارت خارجه اردن هم در بیانیه‌ای اهانت به قرآن کریم و سوزاندن آن در استکهلم پایتخت سوئد را محکوم کرد.  وزارت خارجه عربستان سعودی اقدام مسئولان سوئد در اعطای اجازه به «راسموس پالودان» افراطی برای اهانت به قرآن کریم را ناشایست خواند و وزارت خارجه امارات در بیانیه خود ضمن محکوم کردن اهانت به قرآن کریم، بر مخالفت این کشور با هرگونه اقدامی که هدف از آن برهم زدن امنیت و ثبات بوده و برخلاف ارزش‌ها و اصول انسانی و اخلاقی است، تأکید کرد. در عین حال «نایف الحجرف»، دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس اقدام مسئولان سوئدی در اعطای اجازه برای سوزاندن قرآن کریم مقابل سفارت ترکیه در استکهلم را محکوم کرد و از جامعه جهانی خواست به مسئولیت خود برای توقف این رفتارهای مردود عمل کند. این در حالی است که سوا از کشورهای مسلمان، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اتریش، در پیامی توئیتری قرآن سوزی در استکهلم را بشدت مورد انتقاد قرار داد و نوشت: «این اقدام نوعی بربریت است و این کارها به اختلافات میان ادیان دامن می‌زند.»
از سکوت و فرافکنی تا اعتراف
با وجود همه این انتقادها و محکومیت‌ها، توبیاس بیلستروم، وزیر خارجه سوئد شنبه شب در پیامی در توئیتر به انتقاد کشورهای متعدد درباره اهانت به قرآن کریم در استکهلم واکنش نشان داد و مدعی شد: «اقدامات تحریک‌آمیز اسلام هراسانه وحشتناک است. سوئد از آزادی بیان گسترده‌ای برخوردار بوده اما این موضوع بدان معنا نیست که دولت سوئد یا خود من، از نظرات بیان شده حمایت می‌کنیم.» در کنار این توئیت‌زنی سکاندار سیاست خارجی سوئد که نوعی فرافکنی بود، سو اولا استرلینگ، سخنگوی پلیس این کشور هم اعتراف کرده است که چراغ سبز اهانت به قرآن کریم در مقابل سفارتخانه ترکیه در استکهلم را به یک گروه افراطی نشان داده است. شبکه روسی راشاتودی در این خصوص گزارش کرد، استرلینگ به بهانه حمایت از آزادی بیان در توجیه این اقدام اهانت‌آمیز گفته است که «قانون اساسی سوئد از حمایت قوی برخوردار است و باید بدانید که ارزش توان اعتراض و آزادی بیان بسیار مهم است.»
تاریخچه قرآن‌سوزی و چرایی آن
سوئد که تاکنون به بهانه احترام به آزادی بیان واکنشی به اقدام موهن قرآن‌سوزی در این کشور نشان نمی‌داد، این بار در میانه دعواهای سیاسی با ترکیه مجوز این اقدام موهن را برای شخصیت جنجالی ضد اسلام، در برابر سفارت ترکیه در استکهلم صادر کرد. بر اساس گزارش دیلی میل، به موازات رشد و تقویت راست‌گرایی افراطی در سوئد، دولت این کشور از اسلام هراسی به عنوان ابزاری سیاسی سوء استفاده می‌کند. دولت سوئد به راسموس پالودان، فرد افراط‌گرای دارای تابعیت دانمارکی- سوئدی مجوز اقدام موهن قرآن سوزی در مقابل سفارت ترکیه در استکهلم را داد. پالودان، رئیس یک حزب افراط‌گراست که تاکنون بارها اقدام موهن قرآن سوزی را در سوئد انجام داده است؛ او در سال ۲۰۲۰ به دلیل انتشار ویدئوهای ضد اسلامی در رسانه‌های اجتماعی رسمی حزبش به جرم نژادپرستی به زندان محکوم شد.
اواخر فروردین سال جاری نیز قرآن مجید توسط یک عنصر نژادپرست و افراطی دانمارک و به بهانه آزادی بیان و تحت حمایت پلیس در شهر «لینکوپینگ» سوئد آتش زده شد که در همان زمان سعید خطیب‌زاده، سخنگوی سابق وزارت امور خارجه این اقدام هتاکانه را بشدت محکوم کرد. علاوه بر این مردادماه سال جاری نیز تعداد اندکی از معاندان اقدام به هتک حرمت قرآن کریم و اهانت به مقدسات اسلامی در مقابل مرکز اسلامی ‌هامبورگ در آلمان و در روز تاسوعای حسینی کردند که با واکنش تند ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه روبه‌رو شد و او این اقدام هتاکانه را شدیداً محکوم کرد.
جستجو
آرشیو تاریخی