«ایران» از واکنش رسمی برخی دولت‌های اروپایی نسبت به تبعات اقدام اخیر پارلمان اروپا گزارش می‌دهد

عقب‌نشینی اروپا از شوی ضد ایرانی

در نشست مشترک رؤسای قوا مطرح شد؛ اقدام پارلمان اروپا علیه سپاه بخشی دیگر از جنگ ترکیبی است

گروه سیاسی/ در حالی تنها دو روز از پیشنهاد پارلمان اروپا به شورای وزیران اتحادیه اروپا در خصوص قرار گرفتن سپاه پاسداران در لیست گروه‌های تروریستی می‌گذرد که تبعات این اقدام باعث شده است تا مقامات مختلف اروپایی به ابراز تردید در خصوص نهایی شدن این کنش ضدایرانی بپردازند. یک مقام ارشد اتحادیه اروپا به خبرنگار وال‌استریت ژورنال گفته که قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های موسوم به «تروریستی» پیشنهاد خوبی نیست. لاورنس نورمن، خبرنگار وال‌استریت‌ژورنال به نقل از این مقام ارشد اتحادیه اروپا که اشاره‌ای به نام او نشده نوشت: «فکر می‌کنم ایده خوبی نیست چون باعث می‌شود شما نتوانید به مسائل دیگر بپردازید.»
آلمان: موانع حقوقی داریم
وزارت خارجه آلمان نیز روز جمعه ضمن اشاره به اینکه ایده قرار گرفتن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست «سازمان‌های تروریستی» اتحادیه اروپا منتفی نیست موانع حقوقی در این مسیر را یادآوری کرد. کریستوفر برگر، سخنگوی وزارت خارجه آلمان در یک نشست خبری در برلین گفت: «موضع ما این است که چنین اقدامی از لحاظ سیاسی با عقل جور در می‌آید و وزیر خارجه‌مان چندین بار این موضوع را مورد تأکید قرار داده است.» وی اضافه کرد: «با وجود این ما همیشه این را خاطرنشان کرده‌ایم که قرار گرفتن در فهرست تروریستی اتحادیه اروپا نه فقط با موانع سیاسی بلکه با موانع حقوقی روبه‌رو است.»
هشدار قاطع ایران، عقبگرد اروپا
علاوه بر این مواضع، مقامات سوئدی نیز بر غیرالزام‌آور بودن قطعنامه پارلمان اروپا تأکید کرده و بر لزوم روابط سازنده با جمهوری اسلامی ایران تأکید کردند. در گفت‌وگویی که بین وزرای امور خارجه ایران و سوئد روز جمعه صورت گرفت حسین امیرعبداللهیان ضمن انتقاد شدید از موضع غیرسازنده پارلمان اروپا در قبال سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ابراز امیدواری کرد در دوره ریاست سوئد بر اتحادیه اروپا، روابط اتحادیه اروپا و جمهوری اسلامی ایران در مسیر سازنده ادامه یابد. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی اقدامات مخرب پارلمان اروپا در قبال سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را خلاف منشور سازمان ملل متحد خواند و یاد آور شد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نقش سازنده‌ای در مبارزه با گروه تروریستی داعش در عراق، سوریه و‌ منطقه غرب آسیا داشته و با نابودی داعش، پایتخت‌های اروپایی را از شر حملات این گروه تروریستی نجات داد. بنابراین اروپایی‌ها مدیون مجاهدت‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مسیر مبارزه با تروریسم هستند.«توبیاس بیلستروم» وزیر خارجه سوئد در این گفت‌وگوی تلفنی بر اهتمام کشورش در دوره ریاست بر اتحادیه اروپا برای گسترش گفت‌وگوها بین اتحادیه اروپا و ایران تأکید کرد و درباره قطعنامه اخیر پارلمان اروپا گفت که این قطعنامه «غیرالزام آور» است.
با دست پس زدن؛ با پا پیش کشیدن
پارلمان اروپا در حالی روز پنجشنبه پیشنهاد ضدایرانی قرار گرفتن سپاه پاسداران در لیست گروه‌های تروریستی را به شورای وزیران اتحادیه اروپا داده، که در همین نشست به لایحه تعلیق مذاکرات برجامی رأی منفی داده است. این اقدام معنادار نشان می‌دهد مقامات اروپایی در رده‌های مختلف سیاسی تلاش دارند تا از فشارهای سیاسی در راستای امتیازگیری برجامی استفاده کنند و جایگزینی برای مذاکره و توافق با ایران پیش روی چشم خود نمی‌بینند.
صراحت این مسأله را می‌توان در سخنان سخنگوی اتحادیه اروپا نیز مشاهده کرد. پیتر استانو، سخنگوی اتحادیه اروپا در گفت‌و‌گو با ایرنا خبر داده است که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی این اتحادیه همچنان به تعامل خود با مشارکت کنندگان در مذاکرات برجامی از جمله ایران و امریکا ادامه می‌دهد. وی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا بحث درباره احتمال اعمال تحریم علیه ایران به معنای تغییر رویه اروپا در خصوص مذاکرات برجامی است یا نه، گفت: موضوع برجام، فرایندی مجزاست که نماینده عالی اتحادیه اروپا در آن به عنوان هماهنگ کننده عمل می‌کند و بین مشارکت کنندگان هماهنگی‌ها را انجام می‌دهد. پیتر استانو افزود: رویه مربوط به برجام توسط طرف‌ها و مشارکت کنندگان تعیین می‌شود، نه توسط هماهنگ کننده که نقش هماهنگی و تسهیل را برعهده دارد. از این نظر، نماینده عالی به تعامل خود با هر یک از مشارکت‌کنندگان از جمله ایران و امریکا ادامه می‌دهد. سخنگوی اتحادیه اروپا در خصوص برخی گزارش‌های رسانه‌ای که گفته‌اند اتحادیه اروپا در جلسه روز دوشنبه - سوم بهمن - خود سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در لیست تروریستی قرار نخواهد داد، گفت: ما هیچگاه درباره گمانه زنی‌های رسانه‌ای در خصوص مباحث محرمانه بین کشورهای عضو اظهار نظر نمی‌کنیم. تصمیمات در زمینه تحریم‌ها به صورت محرمانه مورد بحث قرار می‌گیرند و صرفاً پس از تصویب اطلاع‌رسانی می‌شوند.
خبرگزاری رویترز پیش از این به نقل از دو منبع اروپایی نوشته بود که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جلسه روز دوشنبه نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا تحریم نخواهد شد.
شوی رسانه‌ای هدفمند
همچنان مسأله تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران توسط اروپا در سطح پیشنهاد غیرالزام‌آور مطرح است و دولت‌های اروپایی نشان داده‌اند از تبعات تصویب آن در سطح وزرای اتحادیه بشدت نگرانند. سابقه تروریستی اعلام کردن نهاد نظامی ایران توسط دونالد ترامپ در سال 1398 که منجر به اقدامات متقابل ایران و واکنش‌های منفعلانه امریکا شد نشان داد ایران در برابر نیروهای تروریستی این کشور در منطقه مماشات نخواهد کرد. اکنون با توجه به فرایند حقوقی نسبتاً طولانی تصویب قطعنامه در سطح وزرای خارجه اتحادیه اروپا و نیز عدم اجماع این کشورها برای تصویب که لازمه جدی برای نهایی شدن آن است؛ به نظر می‌رسد اقدام ماجراجویانه و از سر استیصال اروپا به نتیجه واقعی منتج نگردد.
همین وقایع نشان می‌دهد آنچه هم‌اکنون در فضای رسانه‌‌های معاند در جریان است در چهارچوب فشار روانی و سیاسی طراحی شده و اثر ملموسی نخواهد داشت. کشورهای غربی پس از آنکه پلنB آنها در ناامن‌سازی کشور و به درازا کشاندن اغتشاشات و خشونت‌ها به شکست انجامید با بهانه‌سازی‌های واهی تلاش دارند تا امتداد سیاسی کنش‌های ضدایرانی را در فضای رسانه‌ای ادامه دهند و در میز مذاکرات به دریافت امتیاز زیاده خواهانه از قبل آن مبادرت نمایند. آنچه از هم‌اکنون قابل پیش‌بینی است این پروژه نیز همچون کارزار فشارحداکثری، اغتشاشات و مسأله ادعایی پهپادهای ایرانی محکوم به شکست است.

جستجو
آرشیو تاریخی