صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و نه - ۰۱ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و نه - ۰۱ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۲۳

اخبار

 

روایت زندگی شهید فرشته‌‌صنیعی منتشر شد
کتاب «سایه ناتمام» نوشته زینب پاشاپور روایت زندگی طلبه شهید فرشید فرشته‌صنیعی به تازگی توسط انتشارات ۲۷ بعثت چاپ و روانه بازار نشر شده است. این کتاب سی‌ویکمین کتاب از مجموعه بیست‌وهفتی‌ها است که این ناشر چاپ می‌کند. شهید فرشید فرشته صنیعی در ۲ اردیبهشت ماه سال ۱۳۴۲ در تهران پا به عرصه هستی نهاد. این شهید والامقام دارای ملیت ایرانی و مذهب اسلام شیعه بود. وی تحصیلات خود را تا مقطع دیپلم تجربی ادامه داد و بعد راهی حوزه شد و به عضویت بسیج درآمد. نویسنده در بخشی از یادداشت خود درباره این کتاب می‌گوید: «سایه ناتمام روایت یکی از همین جوان‌هاست که بعد از سی و چند سال گمنامی و غربت خود خواسته ما را دعوت به تماشای زندگی پرفراز و نشیبش کرده است. پسرکی که در کالبد برادر دوقلوی خودش یک روز به سراغم آمد و من را با دنیایی روبه رو کرد که جز خاطرات محو پدر و مادرم چیزی از آن را حس نکرده بودم و از همان روز بود که پا به پای او از خانه‌ای که در آن قد کشیده بود، سردرآوردم...» این کتاب در ۱۵۲ صفحه با شمارگان هزار نسخه و قیمت ۵۵ هزارتومان عرضه شده است.

 آغاز نمایش فیلم‌های مستند در سینماتک
نخستین برنامه «مستندات یکشنبه» که روز یکشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱ از ساعت ۱۷ در سالن شهناز برگزار می‌شود، به نمایش فیلم سینمایی «میدان» محصول ۲۰۱۳ مصر و امریکا اختصاص دارد. پس از نمایش فیلم، نشست تحلیل فیلم با حضور پیروز کلانتری مستندساز و پژوهشگر برگزار می‌شود. داستان فیلم درباره مبارزه شش نفر در انقلاب مصر است که از آخرین روزهای سلطنت حسنی مبارک شروع می‌شود. از این پس «مستندات یکشنبه» روزهای یکشنبه در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار خواهد شد.

 اخبار جعلی امروزه کدی برای جنگ اطلاعاتی
چهارمین همایش ملی سواد رسانه‌ای کشور با موضوع محوری اخبار جعلی، توسط مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجموعه فرهنگی هنری باغ زیبا با حضور صاحبنظران و استادان ارتباطات و رسانه نگاران کشور برگزار شد. در این همایش در قالب چهار پانل تخصصی موضوعات مرتبط با تعاریف، مفاهیم، تکنیک‌های شناسایی و شناخت و راه‌های مقابله با اخبار جعلی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. عطاالله ابطحی استاد مدیریت رسانه دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات تهران در این نشست با ارائه مقاله‌ای با عنوان اخبار جعلی و هوش مصنوعی ضمن توضیحی کوتاه گفت: جعل در مقابل حقیقت یا واقعیت است. در شبکه‌های اجتماعی از سال ۲۰۰۳ به بعد وارد حجم وسیعی از اخبار جعلی شدیم. استفاده از علوم شناختی برای این است که با مخاطب بتوانیم ارتباط برقرار کنیم. او افزود: هوش مصنوعی که برای ما می‌تواند خبر جعلی تولید و با آن هم مقابله کند. در هوش مصنوعی نسل‌های مختلف داریم و اکنون به جایی رسیدیم برای اینکه یک جعل شیک کنیم با استفاده از فناوری هوش مصنوعی چگونه می‌شود با چه ابزاری، سخت افزار و نرم افزاری می‌توان خبر جعلی تولید کرد. ذات پیام‌سازی رسانه این است که اگر ادبیات و نگاه خود به ذات رسانه را عوض و ارتباط خود با فناوری را بازتعریف نکنیم از فهم بازمی مانیم.

 

جستجو
آرشیو تاریخی