صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و نه - ۰۱ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و نه - ۰۱ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۲۳

در اختتامیه بیست و چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی عنوان شد

قصه‌گویی ضمانتی برای حفظ هویت ملی

گروه فرهنگی/بیست‌وچهارمین دوره جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در حالی با معرفی برگزیدگان بخش‌های مختلف این رویداد فرهنگی به کار خود پایان داد که گفته‌های حاضران در این اختتامیه حاکی از آن است که از قصه‌گویی می‌توان به‌عنوان ابزاری برای تضمین حفظ هویت ملی و تبادل فرهنگی میان ملت‌ها بهره گرفت.
مهران فاطمی استاندار یزد و رئیس اجرایی جشنواره یکی دیگر از سخنران‌های این مراسم بود. او نیز به کارکردهای قصه‌گویی حتی در زندگی مدرن امروزی بشر اشاره کرد و گفت:«علیرغم همه پیشرفت‌ها و فناوری‌هایی که در حوزه سرگرمی، اوقات فراغت و فرهنگ‌سازی در عصر جدید ما ایجاد شده، هنوز چیزی جای قصه‌گویی را نتوانسته بگیرد و خلأ قصه را پر کند. یکی از مهم‌ترین ابزارها برای ساخت شخصیت کودک و نوجوان می‌تواند قصه باشد«. به گفته رئیس اجرایی جشنواره قصه‌گویی این دوره اغلب ما بخش عمده شکل‌گیری شخصیت‌مان را مدیون قصه‌هایی هستیم که پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها و پدر و مادرها گفته‌اند، قصه‌هایی که هنوز عمق تأثیرگذاری آن در زندگی ما بسیار ملموس و روشن است.
حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم گفت:«قصه‌گویی به‌عنوان کهن‌ترین و اثرگذارترین قالب انتقال محتوا، نه تنها در کتاب‌های آسمانی بلکه در فرهنگ‌ها و تمدن‌های مختلف  ریشه دارد و از آن می‌توان به‌عنوان قدیمی‌ترین شبکه جهانی انتقال پیام و مدیریت تأثیرگذاری یاد کرد. قصه‌گویی به شاخصه فرهنگی شرق جهان تبدیل شده و غرب جهان اگرچه از قصه بهره می‌برد، اما خود معترف است که قصه‌گویی متعلق به شرق بوده و ایران نیز مهد قصه‌گویی شرق جهان به شمار می‌رود.»
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد که قصه‌گویی ضامن حفظ هویت ملی و تبادل فرهنگی میان ملت‌هاست؛ راهکاری برای تقویت مهارت شنیدن و گوش دادن که قادر است به ابزاری برای گسترش دید کودکان و نوجوانان هم تبدیل شود. بنابر گفته‌های حاضران در این مراسم، یکی از نمونه‌های موفق و ماندگار قصه و قصه‌گویی بر مبنای ایمان را می‌توان در آثار زنده‌یاد مهدی آذریزدی، نویسنده شهیر یزدی در قالب کتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» دید که با توجه به برگزاری جشنواره بیست‌وچهارم در جهان‌شهر یزد، به‌عنوان شخصیت منتخب جشنواره در پوستر و در متن برنامه‌ها مورد توجه قرار گرفت.
گفتنی است ، پایان بخش این مراسم اعلام اسامی برگزیدگان بخش‌های ملی، بین‌الملل، زبان اشاره، پادکست، قصه‌های ۹۰ ثانیه‌ای، آیینی سنتی و در بخش علمی مقاله، کتاب، پایان‌نامه و رساله و جستار بود که فهرست قصه‌گویان منتخب در سایت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نشانی: kpf.ir در دسترس است.
جستجو
آرشیو تاریخی